Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skody Octavia i Kodiaq – przody

Modele Skody z napędem 4x4 – bezpieczeństwo przez cały rok

fot. Skoda

Modele Skody z napędem 4x4 – bezpieczeństwo przez cały rok

Bezcenne zaufanie – napęd 4x4 zwiększa przyczepność i stabilność prowadzenia, a przy tym podnosi osiągi. Skoda oferuje szeroką gamę aut z wydajnym, bezobsługowym napędem 4x4.

Polski klimat cechuje się dużą zmiennością – temperatury wiosną wahają się od lekkich mrozów do ponad 20°C, podobnie jest jesienią. Do tego dochodzą deszczowe zimy. W takich warunkach wzrasta ryzyko utraty trakcji podczas codziennych sytuacji drogowych. Owszem, pomagają dobre opony, ale niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo ma napęd 4x4. 

Skoda oferuje czteronapędowe samochody w niemal wszystkich segmentach, w których jest obecna – są wśród nich nie tylko SUV-y, ale także Superb i Octavia. Ta „demokratyzacja” odpowiada roli, jaką ma dziś napęd 4x4. Od dawna nie kojarzy się on już z autami terenowymi oraz jazdą w błocie i śniegu. To istotny element specyfikacji mocniejszych aut, który pozwala lepiej wykorzystać ich osiągi, a przy tym znacząco zwiększa aktywne bezpieczeństwo. 

Więcej pewności

Celem napędu 4x4 na wszystkie koła jest zapewnienie optymalnej przyczepności w każdych okolicznościach – także na suchej nawierzchni. Stabilna trakcja poprawia prowadzenie i dynamikę samochodu, a przede wszystkim zapewnia znacznie większy „bufor” bezpieczeństwa podróżującym i innym użytkownikom drogi. W aucie z napędem 4x4 obszar graniczny jest znacząco przesunięty, co pozwala często wyeliminować niebezpieczne lub stresujące sytuacje, od pokonywania zakrętu po pokonywanie śliskiego podjazdu. W zasadzie napęd 4x4 ma tylko jedną wadę: należy pamiętać, że nie jest 100-proc. gwarancją bezpieczeństwa – nie może rzucić wyzwania prawom fizyki, dlatego kierowcy powinni zachować czujność i pokorę wobec możliwości swoich oraz auta.

Wydajność i skuteczność

Układy 4x4 w modelach Skody działają automatycznie, choć napęd obu osi można aktywować ręcznie, wybierając odpowiedni tryb jazdy.

spalinowe skody-z 4x4 ekran tryby jazdy
Auta spalinowe z napędem 4x4, zależnie od modelu, oferują tryb jazdy na śnieg lub program off-roadowy.
fot. Skoda
skoda enyaq 2025-ekran tryby jazdy
Tryb Traction w elektrycznym Enyaqu z napędem 4x4 optymalizuje właściwości jezdne na śliskiej nawierzchni.
fot. Skoda

Od strony technicznej bazują one na najnowszych rozwiązaniach. Auta spalinowe korzystają z dołączanego napędu tylnej osi za pomocą sprzęgła wielotarczowego; jego aktualna, szósta generacja jest o 0,8 kg lżejsza od poprzedniej. Zależnie od sytuacji układ pracuje w trybie przednio- lub czteronapędowym. W ciągu milisekund reaguje na zmianę warunków, a w podbramkowej sytuacji na tylną oś może trafić praktycznie cała siła napędowa, z czego większość nawet na jedno koło. Precyzyjna elektronika i zaawansowane komponenty decydują o wysokiej wydajności, np. Kodiaq 2.0 TDI z 4x4 (193 KM) zużywa jedynie o 0,7 l/100 km więcej (WLTP) niż 150-konnym wariant 2.0 TDI z przednim napędem.

W modelach elektrycznych napęd działa podobnie, lecz zamiast wału napędowego polega na dwóch silnikach (więcej w ramce poniżej). 

Dodatkowym atutem modeli 4x4 jest większy uciąg – a wyższa cena ich zakupu w przyszłości poskutkuje wyższą ceną odsprzedaży oraz atrakcyjnością na rynku wtórnym.

Skoda Octavia 

skoda octavia 2025 przód
fot. Skoda

Octavia z napędem 4x4 występuje z silnikiem 2.0 TSI (204 KM). Można go łączyć z nadwoziami liftback lub kombi.

Skoda Kodiaq

skoda kodiaq 2025 przód
fot. Skoda

Kodiaq wersji 4x4 jest oferowany z jednostkami 2.0 TSI (204 KM), 2.0 TDI (193 KM) oraz w topowej odmianie RS – 2.0 TSI (265 KM).

Skoda Karoq

skoda karoq 2025 przód na śniegu
fot. Skoda

Kompaktowy SUV, podobnie jak większy Kodiaq, oferuje napęd 4x4 zarówno dla odmiany benzynowej (2.0 TSI 190 KM), jak i wysokoprężnej (2.0 TDI 150 KM). W przypadku obu silników jest on standardem.

Skoda Enyaq 

skoda enyaq 2025 przód
fot. Skoda
skoda enyaq 2025 tyl z narciarzem
fot. Skoda
skoda enyaq 2025 bagażnik
Praktyczność aut Skody zwiększają liczne seryjne i akcesoryjne udogodnienia do przewozu bagażu, takie jak rękaw na narty czy mata ochronna.
fot. Skoda

Świeżo odnowiony Enyaq poza wersjami z napędem na jedną oś występuje w mocnym wariancie 4x4 – 85x (285 KM), do którego niedługo dołączy topowy RS, także 4x4. Do wyboru jest odmiana SUV lub sportowo stylizowane Coupe.

Skoda Superb

skoda superb 2025 tył na śniegu
fot. Skoda

W przypadku Superba napęd 4x4 zarezerwowano dla najmocniejszych wydań benzynowego (2.0 TSI 265 KM) oraz wysokoprężnego (2.0 TDI 193 KM). Oba można zamówić z nadwoziem liftback lub kombi.

Napęd 4x4 w Skodzie: technika

W spalinowych modelach Skody układ 4x4 bazuje na automatycznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym piątej lub szóstej generacji, które w odpowiednich warunkach błyskawicznie dołącza napęd tylnej osi. Sprzęgła te charakteryzują się niskim tarciem i wysoką wydajnością, co ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa. Dołączenie napędu następuje w oparciu o analizę licznych stale monitorowanych czynników, takich jak prędkość kół, aktualny kąt skrętu, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne samochodu, położenie pedału przyspieszenia, prędkość obrotowa silnika i moment obrotowy. Na podstawie tych danych system może wykryć zbliżający się poślizg osi napędzanej i natychmiast w niezbędnym zakresie dołączyć tylną oś. Zaletą systemu jest nie tylko superszybka reakcja, ale także możliwość wektorowania momentu obrotowego oraz wysoka efektywność – w praktyce napęd 4×4 działa, gdy jest potrzebny.

skoda kodiaq 2025 znaczek 4x4
fot. Skoda

Układ napędu na wszystkie koła w rodzinie samochodów elektrycznych Skody co do zasady działa bardzo podobnie, ale nie ma tu żadnego połączenia mechanicznego – wszystko jest sterowane przez elektronikę. System decyduje o załączaniu napędu na podstawie tych samych danych, co w samochodach z jednostką spalinową. Bazuje na dwóch silnikach, po jednym dla każdej osi, a stale napędzane są koła tylne. Napęd przednich kół nie jest angażowany, kiedy elektronika uzna, że nie jest potrzebny, dzięki czemu nie generuje strat energii.

Ceny modeli 4x4 Skody

  • Octavia 2.0 TSI 204 KM 4x4: od 158 900 zł
  • Superb 2.0 TDI 193 KM 4x4: od 183 900 zł
    Superb 2.0 TSI 265 KM 4x4: od 205 850 zł
  • Karoq 2.0 TSI 190 KM 4x4: od 171 200 zł
    Karoq 2.0 TDI 150 KM 4x4: od 161 400 zł
  • Kodiaq 2.0 TSI 204 KM 4x4: od 196 350 zł
    Kodiaq 2.0 TDI 193 KM 4x4: od 203 500 zł
    Kodiaq RS 2.0 TSI 265 KM 4x4: od 243 600 zł
  • Enyaq 85x 285 KM: od 222 100 zł

Czytaj także