Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
test Euro NCAP

Nowa seria testów zderzeniowych Euro NCAP. Kolejny chiński samochód z najwyższą oceną: MG HS na pięć gwiazdek

fot. Euro NCAP

Nowa seria testów zderzeniowych Euro NCAP. Kolejny chiński samochód z najwyższą oceną: MG HS na pięć gwiazdek

Nowa seria testów Euro NCAP nie wszystkim badanym autom przyniosła najlepsze z możliwych wyników. Na przykład model Forda zdobył tylko trzy gwiazdki. Komplet pięciu przyznano za to SUV-owi marki MG. Na najwyższą ocenę zasłużyła także jeszcze jedna chińska nowość.

W najnowszej serii prób przeprowadzonej przez Euro NCAP pełnym testom poddano de facto trzy modele. Są to elektryczny hiszpański crossover Cupra Tavascan, najnowsze wcielenie SUV-a klasy średniej MG, czyli HS-a oraz najmniejszego kombivana Forda, czyli Tourneo Couriera.

Dwa razy pięć, raz trzy gwiazdki

Tavascan zapewnia dobrą ochronę jadącym (tak dorosłym, jak dzieciom), ma aktywną maskę chroniącą pieszych podczas zderzenia, a jego systemy dobrze reagują na rowerzystów i motocyklistów. Asystent pasa wprowadza korekty delikatnie i sprawnie interweniuje w bardziej krytycznych sytuacjach. Tzw. inteligentny tempomat adaptuje się do ograniczeń prędkości i warunków drogowych. Ogólnie Cupra Tavascan zasłużyła na pięć gwiazdek.

Euro NCAP badało poprzednią generację MG HS w 2019 r. i wtedy auto zdobyło pięć gwiazdek. Od tego czasu protokoły testowe organizacji zmieniano już dwukrotnie. Nowa generacja, także otrzymała taką ocenę, co pokazuje, że chińskie firmy potrafią rozwijać samochody we właściwym kierunku. HS zapewnia m.in. dobrą ochronę pieszym i rowerzystom, ma też efektywnie działający system automatycznego hamowania (AEB).

Niewielki kombivan Forda – Tourneo Courier – nie dał rady zdobyć więcej niż trzy gwiazdki. Na przykład w czołowym zderzeniu ze sztywną przeszkodą okazało się, że zabezpieczenie głowy niewielkiej kobiety siedzącej z tyłu jest słabe. Taki test stwarza duże obciążenie dla zamontowanych z tyłu systemów pasów. Mają w nich jednak zostać  wprowadzone poprawki, a samochód po zmianach zostanie ponownie przebadany w 2025 r.

Dodatkowe oceny

Poza wspomnianymi autami Euro NCAP przeprowadziło tylko częściowe badania Forda Capri, bo oparto się na większości wyników dla spokrewnionego z nim Explorera. Capri, tak jak Explorer, otrzymało 5 gwiazdek.

Z kolei Mistusbisi ASX to po prostu Renault Captur z innym znaczkiem, zatem tak jak francuski model Mitsubishi otrzymało 4 gwiazdki.

Ponadto przyznano po pięć gwiazdek nowym wariantom wcześniej badanych aut: elektrycznej Omodzie 5 oraz hybrydzie plug-in Renault Rafale.

Cupra Tavascan – 5 gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 89%
  • Bezpieczeństwo dzieci: 86%
  • Bezpieczeństwo wrażliwych uczestników ruchu: 80%
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 79%

 

euro-ncap-cupra-tavascan
fot. Euro NCAP

Ford Capri – 5 gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 89%
  • Bezpieczeństwo dzieci: 86%
  • Bezpieczeństwo wrażliwych uczestników ruchu: 80%
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 72%
euro-ncap-ford-capri
fot. Euro NCAP

Ford Tourneo Courier – 3 gwiazdki

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 62%
  • Bezpieczeństwo dzieci: 80%
  • Bezpieczeństwo wrażliwych uczestników ruchu: 81%
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 54%
euro-ncap-ford-tourneo-courier
fot. Euro NCAP

MG HS – 5 gwiazdek

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 90%
  • Bezpieczeństwo dzieci: 85%
  • Bezpieczeństwo wrażliwych uczestników ruchu: 83%
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 74%
euro-ncap-mg-hs
fot. Euro NCAP

Mitsubishi ASX – 4 gwiazdki

  • Bezpieczeństwo dorosłych: 76%
  • Bezpieczeństwo dzieci: 80%
  • Bezpieczeństwo wrażliwych uczestników ruchu: 76%
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 69%
euro-ncap-mitsubishi-asx
fot. Euro NCAP

Czytaj także