Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Sandero przód

Dacia Sandero najpopularniejszym nowym osobowym samochodem w Europie po dwóch miesiącach 2024 r.

Dacia Sandero najpopularniejszym nowym osobowym samochodem w Europie po dwóch miesiącach 2024 r.

Sprzedaż samochodów w Europie nadal rośnie. Polska bryluje dynamiką wśród największych rynków, Volkswagen utrzymuje się na czele zestawienia marek, Dacia Sandero – liderem na liście najpopularniejszych modeli. A jak radzi sobie bestseller 2023 roku – Tesla Model Y?

W pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku (dane dla całej Europy mają spore opóźnienie w stosunku do danych dla lokalnych rynków) zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA oraz w Wielkiej Brytanii 2 012 136 nowych samochodów osobowych. To więcej o 10,9 procent niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Spektakularne spadki i wzrosty

W zaledwie siedmiu krajach popyt zmalał w stosunku do I-II 2023 r. (najbardziej na Islandii, o 48,7 proc.). Z kolei pośród państw, w których zanotowano wzrost, na pierwszym miejscu w tej kategorii znajduje się Bułgaria (+58,1%). Z naszego punktu widzenia znacznie ważniejsze jest to, że na żadnym innym dużym rynku sprzedaż nie wrosła tak bardzo, jak w Polsce (+20,7%).

Europejczycy najchętniej wybierają samochody z silnikami benzynowymi, następnie modele hybrydowe, elektryczne, auta z dieslami oraz hybrydy typu plug-in. Warto zaznaczyć, że tylko pojazdy z jednostkami wysokoprężnymi sprzedały się w mniejszej liczbie niż w okresie styczeń-luty 2023 r. (-5,5%).

Wśród modeli na pierwszym miejscu, zarówno w styczniu i lutym, jak i oczywiście po dwóch miesiącach znajduje się Dacia Sandero, która ubiegły rok zamknęła jako numer 2 w Europie. Wyraźnie, bo o cztery lokaty w stosunku do końca 2023 r., awansował VW Golf, który obecnie jest drugi (oczywiście po dwóch miesiącach nie można jeszcze wysnuwać daleko idących wniosków, co do dalszego rozwoju sytuacji).

Bestseller 2023 r., czyli amerykański elektryczny crossover klasy średniej Tesla Model Y, na razie zajmuje dość odległą, bo dopiero siódmą pozycję (choć i tak notuje lepsze wyniki niż w styczniu i lutym ub.r.).

SUV-y i crossovery wciąż w natarciu

Nadal najchętniej kupowaną grupą samochodów są SUV-y i crossovery, których w zestawieniu top 50 modeli jest aż 27. (pierwszy uplasował się na miejscu 4. – to Toyota Yaris Cross). Wśród nich znajduje się też jeden model obecnie chińskiej marki MG (ZS; 47.), który sprzedał się w liczbie 13 900 szt. (+142,4% rok do roku).

Z kolei bestsellerem wśród samochodów marek premium jest Tesla Model Y (7. ogólnie), ale jeśli ktoś Tesli za tego typu markę nie uważa, to następne w kolejności jest Audi A3 (21.; 20 722 szt.).

Poniżej przedstawiamy najważniejsze dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych na Starym Kontynencie w podziale na państwa, marki oraz modele.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych na 10 największych rynkach Europy (dane ACEA; za okres I-II 2024 r.)

Pozycja Państwo Sprzedaż I-II 2024 r. (szt.) Różnica do I-II 2023 r. (proc.)
1 Niemcy 430 941 +11,8
2 Włochy 288 948 +11,7
3 Francja 264 879 +11,2
4 Wielka Brytania 227 762 +10,3
5 Hiszpania 150 033 +8,7
6 Belgia 90 390 +13,4
7 Polska 88 769 +20,7
8 Holandia 64 891 +7,1
9 Irlandia 47 873 +18,3
10 Czechy 38 689 +13,9

Top 10 marek w Europie pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych (dane ACEA; za okres I-II 2024 r.)

Pozycja Marka Sprzedaż I-II 2024 r. (szt.) Różnica do I-II 2023 r. (proc.)
1 Volkswagen 192 642 -2,1
2 Toyota 149 948 +11,1
3 Skoda 119 062 +16,7
4 Peugeot 115 497 +15,4
5 BMW 107 428 +19,3
6 Audi 98 900 +1,3
7 Dacia 98 505 +6,3
8 Renault 90 582 -2,8
9 Mercedes 87 569 -6,9
10 Kia 83 816 -2,0

Top 10 najlepiej sprzedających się samochodów osobowych w Europie (dane Data Force za ANE; za okres I-II 2024 r.)

1. Dacia Sandero (45 312 szt.)

dacia-sandero-przod-1
Dacia

2. Volkswagen Golf (37 577 szt.)

volkswagen-golf-przod
Volkswagen

3. Peugeot 208 (34 052 szt.)

peugeot-208-przod
Peugeot
Pozycja Marka/model Sprzedaż I-II 2024 r. (szt.) Różnica do I-II 2023 r. (proc.)
1 Dacia Sandero 45 312 +16,5
2 Volkswagen Golf 37 577 +51,8
3 Peugeot 208 34 052 +17,8
4 Toyota Yaris Cross 32 390 +7,4
5 Citroen C3 32 236 +55,0
6 Skoda Octavia 32 167 +50,6
7 Tesla Model Y 31 699 +24,7
8 Renault Clio 28 370 +12,5
9 Volkswagen T-Roc 28 208 -15,5
10 Peugeot 2008 27 962 +19,2

Czytaj także