Sprzedaż samochodów w Europie nadal rośnie. Polska bryluje dynamiką wśród największych rynków, Volkswagen utrzymuje się na czele zestawienia marek, Dacia Sandero – liderem na liście najpopularniejszych modeli. A jak radzi sobie bestseller 2023 roku – Tesla Model Y?
W pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku (dane dla całej Europy mają spore opóźnienie w stosunku do danych dla lokalnych rynków) zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA oraz w Wielkiej Brytanii 2 012 136 nowych samochodów osobowych. To więcej o 10,9 procent niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W zaledwie siedmiu krajach popyt zmalał w stosunku do I-II 2023 r. (najbardziej na Islandii, o 48,7 proc.). Z kolei pośród państw, w których zanotowano wzrost, na pierwszym miejscu w tej kategorii znajduje się Bułgaria (+58,1%). Z naszego punktu widzenia znacznie ważniejsze jest to, że na żadnym innym dużym rynku sprzedaż nie wrosła tak bardzo, jak w Polsce (+20,7%).
Europejczycy najchętniej wybierają samochody z silnikami benzynowymi, następnie modele hybrydowe, elektryczne, auta z dieslami oraz hybrydy typu plug-in. Warto zaznaczyć, że tylko pojazdy z jednostkami wysokoprężnymi sprzedały się w mniejszej liczbie niż w okresie styczeń-luty 2023 r. (-5,5%).
Wśród modeli na pierwszym miejscu, zarówno w styczniu i lutym, jak i oczywiście po dwóch miesiącach znajduje się Dacia Sandero, która ubiegły rok zamknęła jako numer 2 w Europie. Wyraźnie, bo o cztery lokaty w stosunku do końca 2023 r., awansował VW Golf, który obecnie jest drugi (oczywiście po dwóch miesiącach nie można jeszcze wysnuwać daleko idących wniosków, co do dalszego rozwoju sytuacji).
Bestseller 2023 r., czyli amerykański elektryczny crossover klasy średniej Tesla Model Y, na razie zajmuje dość odległą, bo dopiero siódmą pozycję (choć i tak notuje lepsze wyniki niż w styczniu i lutym ub.r.).
Nadal najchętniej kupowaną grupą samochodów są SUV-y i crossovery, których w zestawieniu top 50 modeli jest aż 27. (pierwszy uplasował się na miejscu 4. – to Toyota Yaris Cross). Wśród nich znajduje się też jeden model obecnie chińskiej marki MG (ZS; 47.), który sprzedał się w liczbie 13 900 szt. (+142,4% rok do roku).
Z kolei bestsellerem wśród samochodów marek premium jest Tesla Model Y (7. ogólnie), ale jeśli ktoś Tesli za tego typu markę nie uważa, to następne w kolejności jest Audi A3 (21.; 20 722 szt.).
Poniżej przedstawiamy najważniejsze dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych na Starym Kontynencie w podziale na państwa, marki oraz modele.
Pozycja | Państwo | Sprzedaż I-II 2024 r. (szt.) | Różnica do I-II 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 430 941 | +11,8 |
2 | Włochy | 288 948 | +11,7 |
3 | Francja | 264 879 | +11,2 |
4 | Wielka Brytania | 227 762 | +10,3 |
5 | Hiszpania | 150 033 | +8,7 |
6 | Belgia | 90 390 | +13,4 |
7 | Polska | 88 769 | +20,7 |
8 | Holandia | 64 891 | +7,1 |
9 | Irlandia | 47 873 | +18,3 |
10 | Czechy | 38 689 | +13,9 |
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-II 2024 r. (szt.) | Różnica do I-II 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 192 642 | -2,1 |
2 | Toyota | 149 948 | +11,1 |
3 | Skoda | 119 062 | +16,7 |
4 | Peugeot | 115 497 | +15,4 |
5 | BMW | 107 428 | +19,3 |
6 | Audi | 98 900 | +1,3 |
7 | Dacia | 98 505 | +6,3 |
8 | Renault | 90 582 | -2,8 |
9 | Mercedes | 87 569 | -6,9 |
10 | Kia | 83 816 | -2,0 |
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-II 2024 r. (szt.) | Różnica do I-II 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 45 312 | +16,5 |
2 | Volkswagen Golf | 37 577 | +51,8 |
3 | Peugeot 208 | 34 052 | +17,8 |
4 | Toyota Yaris Cross | 32 390 | +7,4 |
5 | Citroen C3 | 32 236 | +55,0 |
6 | Skoda Octavia | 32 167 | +50,6 |
7 | Tesla Model Y | 31 699 | +24,7 |
8 | Renault Clio | 28 370 | +12,5 |
9 | Volkswagen T-Roc | 28 208 | -15,5 |
10 | Peugeot 2008 | 27 962 | +19,2 |