Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID.7 – tył

Drastyczny spadek zysków Volkswagena. Powód zaskakuje!

fot. archiwum

Drastyczny spadek zysków Volkswagena. Powód zaskakuje!

Wyniki koncernu Volkswagen za pierwszy kwartał 2025 roku są jak przejazd kolejką górską. Wzrosły sprzedaż i przychody, ale marża i zyski drastycznie spadły. Niemcy obwiniają za to… m.in. istotne zwiększenie udziału elektryków w puli aut, które trafiły na rynek. 

Na samochody Grupy Volkswagen w pierwszym kwartale 2025 roku skusiło się 2,13 mln klientów. A to oznacza wzrost sprzedaży rok do roku o 1,4%. Przychody uległy z kolei zwiększeniu o 3%, do poziomu 77,6 mld euro. 

Ale zysk operacyjny koncernu, wypracowany pomiędzy styczniem i marcem tego roku, potężnie się zmniejszył. Spadł bowiem aż o 40,6% – do poziomu 2,19 mld euro. Przy okazji też mocno zmalała marża – z 6 do zaledwie 3,7%! 

Wzrost sprzedaży elektryków zaważył na wynikach

Jednym z powodów takiego wyniku jest… wzrost sprzedaży aut na prąd. W Europie Zachodniej wyniósł on aż 64%. W efekcie spośród wszystkich samochodów koncernu Volkswagen, które trafiły do klientów, 20% to właśnie elektryki.

Ze względu na zaostrzenie w tym roku przepisów dotyczących limitu emisji dwutlenku węgla na wszystkie samochody sprzedane przez danego wytwórcę, producenci często oferują ogromne rabaty w celu pobudzenia zainteresowania autami na prąd. A to ma swoje odzwierciedlenie choćby w marży. 

Volkswagen ID.4 GTX przód i bok
Sprzedaż elektryków Volkswagena w Europie Zachodniej wzrosła o 64%. 
fot. archiwum

1 na 5 samochodów sprzedawanych w Europie Zachodniej jest teraz w pełni elektryczny. Sprzedaż tych pojazdów wzrosła ponad dwukrotnie w pierwszym kwartale. Jednocześnie sukces naszych samochodów elektrycznych wpłynął na nasze wyniki” – twierdzi Arno Antiltz, dyrektor finansowy Volkswagena.  

W 2025 roku niemiecki koncern na całym świecie dostarczył do tej pory 216 800 samochodów elektrycznych. Obecnie mają one 10-procentowy udział w jego sprzedaży, natomiast w 2024 roku było to 6%. Również hybrydy plug-in odnotowały istotny wzrost zainteresowania. Wynik 82 500 szt. to o 15% więcej niż przed rokiem. 

Volkswagen liczy na poprawę sytuacji

Pomimo nie najlepszego początku 2025 roku, Volkswagen wciąż liczy na marżę w wysokości 5,5-6,5%, wypracowaną na koniec bieżącego roku

„Zgodnie z oczekiwaniami Volkswagen Group rozpoczął rok fiskalny ze zmiennymi wynikami. Nasze samochody są bardzo dobrze odbierane przez naszych klientów. Przyjmowanie zamówień w Europie Zachodniej znacznie wzrosło, a nasze księgi zamówień szybko się zapełniają” – mówi  Antlitz. 

VW T-Roc - bok
Jeden z bestsellerów Volkswagena na Starym Kontynencie – T-Roc – w tym roku otrzyma następcę. 
fot. archiwum

Na słabą marżę Volkswagena w pierwszym kwartale 2025 roku wpłynęły również m.in. malejąca sprzedaż w Chinach, napięcia związane z możliwością wprowadzenia ceł przez USA, niestabilność rynków surowców, a także restrukturyzacja Cariadu – spółki niemieckiego koncernu zajmującej się oprogramowaniem. 

Czytaj także