Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A5 e-hybrid quattro (2025)

Liczne nowości w gamie hybryd plug-in Audi – pierwsza jazda

fot. Audi

Liczne nowości w gamie hybryd plug-in Audi – pierwsza jazda

Audi wzmacnia ofertę swoich hybryd plug-in. Ich udział w sprzedaży jest już bliski udziałowi… diesli. Jak jeżdżą nowe A5 e-hybrid, a jak Q8 TFSI e?

Audi ma obecnie najszerszą ofertę hybryd plug-in w segmencie premium. Generalnie dla producentów samochodów napęd PHEV (czyli hybrydowy plug-in, z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu) jest istotnym „narzędziem” na najbliższe lata – istotnym dla spełnienia coraz bardziej wyśrubowanych norm emisji spalin. To także sposób, by uczyć klientów ładowania swojego samochodu, ale bez lęku o zasięg, jak w przypadku auta elektrycznego.

Co ciekawe, Audi ma długą tradycję w budowaniu hybryd plug-in. W 1989 r. zaprezentowano Audi 100 Duo (C3) z 2,3-litrowym silnikiem R5 (136 KM) oraz 12-konną jednostką elektryczną, która w trybie elektrycznym pozwalała rozpędzić się do 50 km/h. Samochód dysponował systemem rekuperacji energii, miał 38 km zasięgu i powstał w liczbie 10 sztuk.

Kolejnym Audi z rodziny Duo było A4 Avant z 1997 r., wyposażone w silniki 1.9 TDI (90 KM) oraz elektryczny (29 KM). Tu prędkość maksymalna „na prądzie” wzrosła do 80 km/h, a zasięg elektryczny – do 50 km. Produkcja: 60 egzemplarzy.

audi 100 duo 1989
Audi 100 Duo (1989)
fot. Audi

Dziś Audi ma w swojej ofercie hybrydy plug-iny w niemal każdej serii modelowej, a ich udział w sprzedaży w Europie w pierwszych miesiącach 2025 r. wyniósł 8% – wobec 9-procentowego udziału diesla, który dalej stopniowo traci na popularności.

Na przestrzeni ostatnich lat hybrydy plug-in mocno ewoluowały, podobnie jak auta elektryczne. Dowodzi tego choćby przykład A3 PHEV z lat 2014 i 2024: wyższa moc systemowa, lepsze osiągi, pojemniejszych akumulator, większy zasięg w trybie elektrycznym (WLTP: nawet 124-128 km), znacznie szybsze ładowanie, grzałka PTC zapewniająca ogrzewanie bez potrzeby uruchamiania silnika elektrycznego. 

Oferta hybryd plug-in obejmuje dziś modele A3, A5, A6, A8, Q5 (niebawem także nowe Q3), a także Q7 i Q8. Do ich wspólnych cech należą duże baterie, zapewniające nawet ponad 100 km zasięgu WLTP, mocne silniki elektryczne oraz napęd quattro (w przypadku wybranych wersji) działąjący także w trybie elektrycznym. Co ciekawe, Audi stara się prowadzić przy tym zachęcającą politykę cenową: np. wysokoprężne Q8 45 TDI (231 KM) kosztuje tyle samo, co hybryda plug Q8 55 TFSI e (394 KM) – od 353 500 zł.

Podczas niedawnej prezentacji mieliśmy okazję odbyć jazdy testowe nowym A5 e-hybrid quattro, a także Q8 TFSI e.

Audi A5 e-hybrid quattro 2025 tył
Nowe A5 e-hybrid quattro jest dostępne z nadwoziami liftbacka i kombi.
fot. Audi

Audi A5 e-hybrid quattro

Nowe A5 e-hybrid quattro ma bardzo rozbudowany tryb elektryczny; silnik spalinowy uruchamia się tu dopiero przy kick-downie, co oznacza, że kierowca nie musi „muskać” pedału gazu, aby korzystać wyłącznie z jednostki elektrycznej. Osiągi „na prądzie” są satysfakcjonujące i wystarczające nawet do sprawnej, dość dynamicznej jazdy.  Na pochwalę zasługują także aksamitna praca benzynowego silnika 2.0 turbo (252 KM) oraz jego szybkie wyłączenie, gdy „obudzimy” go tylko na krótko, np. na potrzeby wyprzedzania. Efektywność można zwiększyć, regulując rekuperację za pomocą manetek przy kierownicy. W trybie dynamic hybrydowe A5 okazuje się zaskakująco zwinne i wspomaga się płynnie pracującym napędem 4x4.

Akumulator o pojemności 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) zapewnia zasięg elektryczny WLTP do 116 km. A5 e-hybrid jest dostępne w dwóch wariantach mocy systemowej: 220 kW (299 KM) oraz 270 kW (367 KM), z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h, odpowiednio, w 5,9 oraz 5,1 sekundy.

Maksymalna moc ładowania AC wynosi 11 kW, co w optymalnych warunkach pozwala na pełne naładowanie akumulatora w zaledwie 2,5 godziny.

Ceny Audi A5 e-hybrid quattro startują od 265 400 zł za wersję 299 KM oraz od 314 500 zł za odmianę 367 KM.

Audi Q8 TFSI e

Po ostatnich zmianach Q8 z hybrydowym napędem plug-in (podobnie jak Q7 w tej samej wersji) otrzymało akumulator o zwiększonej pojemności 25,9 kWh (netto 22 kWh). Sercem napędu jest widlasta jednostka V6, która bardzo przyjemnie brzmi, a przy wsparciu silnika elektrycznego ma jeszcze przyjaźniejszą charakterystykę. I tu tryb jazdy „na prądzie” zapewnia dużą swobodę, choć niestety po „wybudzeniu” jednostki V6 samochód przechodzi w tryb hybrydowy i trzeba program EV aktywować ręcznie (jest do tego przycisk). Zasięg WLTP wynosi 75-84 km.

Q8 TFSI e występuje w dwóch wersjach mocy systemowej: 55 TFSI e oraz 60 TFSI e (394 i 490 KM), z przyspieszeniem 0-100 km/h w 5,7 oraz 5,0 s. Samochód robi wrażenie bardzo zwartego, w czym pomagają mu skrętna tylna oś oraz bezpośredni układ kierowniczy.

Ceny Q8 55 TFSI e startują od 397 600 zł, a 60 TFSI e – od 430 800 zł.

Audi Q8 TFSI e
Napęd PHEV w Q8 mocno zyskał po ostatniej modernizacji.
fot. Audi

Jak maksymalnie wykorzystać potencjał hybrydy plug-in? Kilka porad

  1. Regularne ładowanie akumulatora – najlepiej po każdej jeździe, aby zawsze mieć dostępny pełny zasięg elektryczny
  2. Optymalne wykorzystanie trybów jazdy – w mieście tryb elektryczny, na trasie tryb hybrydowy
  3. Inteligentne planowanie trasy – warto zachować odpowiedni poziom energii przed dotarciem do miasta
  4. Efektywne hamowanie rekuperacyjne – płynne zwalnianie dla maksymalnego odzysku energii
  5. Przygotowanie pojazdu przed podróżą – korzystanie z klimatyzacji podczas ładowania

Czytaj także