W ubiegłym roku w Europie połączona sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi niemal zrównała się z tymi wyposażonymi w silnik Diesla.
W 2020 r. sprzedaż samochodów w Europie radykalnie się zmniejszyła – z 15,8 mln szt. w 2019 r. do 11,9 mln (kraje UE, EFTA i Wielka Brytania). Ewidentnie widać, że zmieniają się preferencje zakupowe na Starym Kontynencie. Spada popularność samochodów z napędem spalinowym, choć oczywiście nadal stanowią one ogromną większość. W ubiegłym roku było to 75% wszystkich, jakie kupiono, a w 2019 r. – blisko 89%. W ciągu 12 miesięcy 2020 r. sprzedaż aut z silnikami benzynowymi spadła o 37,6%, a z dieslami – o 35,2%.
Największy przyrost zainteresowania zanotowały hybrydy typu plug-in (czyli z akumulatorami ładowanymi ze źródła zewnętrznego), których oferta rynkowa stała się ostatnio bardzo szeroka. O ile w 2019 r. zarejestrowano ich niecałe 200 tys., to w 2020 r. już blisko 620 tys. (+210%). Ogromny wzrost popytu objął także samochody elektryczne: kupiono ich jeszcze więcej niż hybryd-plug-in, bo niemal 750 tys. egzemplarzy (w 2019 r. było to 360 tys. szt). O ponad 50% wzrosła także popularność pozostałych hybryd – z 956 tys. szt do prawie 1,45 mln szt. (wliczane są w to także tzw. mikrohybrydy). Trzeba przy tym zauważyć, że gros wszystkich rodzajów hybryd jako główne źródło napędu ma silnik benzynowy, więc de facto obecnie to jego dominacja na rynku jest bezapelacyjna.
W sumie w Europie kupiono w ubiegłym roku 5 749 502 auta z silnikami benzynowymi. Tych z wszystkimi rodzajami napędów alternatywnych (elektryczne, hybrydy oraz z zasilaniem LPG, CNG i etanolem) przybyło 3 021 762 szt., czyli niewiele mniej niż aut z dieslami (3 106 377 szt.).
Największymi rynkami dla samochodów elektrycznych są Niemcy (194 tys. szt. w 2020 r.), Francja (111 tys. szt.) i Wielka Brytania (108 tys. szt.), ale ogromne wrażenie robi wynik w Norwegii. Kupiono tam bowiem 76,8 tys. „elektryków”, co stanowi aż 54,3% całości sprzedaży. Bardzo duży udział samochodów elektrycznych w rejestracjach jest także w Holandii (20,4%).
A jak na tym tle wypada Polska? Oczywiście także u nas sprzedaż aut zelektryfikowanych znacząco wzrosła. Tych czysto elektrycznych kupiliśmy 3683 szt. (+147% rok do roku), a hybryd plug-in 4416 szt. (+260%). Nadal stanowią one jednak w naszym kraju ułamek ogólnej sprzedaży (odpowiednio 0,8 i 1%).
Poniżej przedstawiamy pełną statystykę rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie w 2020 r. z podziałem na rodzaje napędu (dane ACEA).
Rodzaj napędu | Sprzedaż w 2020 r. (szt.) | Różnica w sprzedaży do 2019 r. (%) | Udział rodzaju napędu w 2020 r. (%) | Zmiana udziału do 2019 r. (punkty proc.) |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy | 5 749 502 | -37,6 | 48,4 | -10,1 |
Silnik Diesla | 3 106 377 | -35,2 | 26,1 | -4,2 |
Napęd hybrydowy | 1 447 973 | +51,3 | 12,2 | +6,3 |
Silnik elektryczny | 745 684 | +107,0 | 6,3 | +4,0 |
Napęd hybrydowy plug-in | 619 129 | +210,0 | 5,2 | +3,9 |
Silnik zasilany gazem/etanolem | 208 976 | -18,2 | 1,8 | +0,2 |