Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ręce na drgającej kierownicy

Objawy przy ruszaniu, podczas jazdy i przy hamowaniu

Dlaczego auto wpada w drgania – oto najczęstsze przyczyny wibracji w samochodzie

Objawy przy ruszaniu, podczas jazdy i przy hamowaniu

Dlaczego auto wpada w drgania – oto najczęstsze przyczyny wibracji w samochodzie

Drgania, bicie na kierownicy czy wibracje nadwozia samochodu podczas jazdy oznaczają usterkę. Gdzie szukać jej przyczyn?

Pojawienie się drgań w samochodzie w wielu kierowcach budzi niepokój. Rzeczywiście taka sytuacja nie jest naturalna i oznacza usterkę któregoś z podzespołów. Na szczęście w wielu przypadkach na podstawie objawów można ocenić, co jest przyczyną bicia.

Na co zwrócić uwagę

Przede wszystkim należy sprawdzić, czy drgania dotyczą jedynie elementów takich jak kierownica i pedał hamulca, czy przenoszone są na całe nadwozie. Trzeba ocenić też, kiedy bicie się pojawia, kiedy zanika lub czy może utrzymuje się przez cały czas. Warto zaobserwować, czy wibracjom towarzyszy dodatkowy dźwięk. Przekazanie tego typu informacji mechanikowi znacznie ułatwi mu postawienie diagnozy.

Konieczna naprawa

Nie powinno się bagatelizować podobnych objawów, a po ich powstaniu należy udać się do mechanika. Usterki trzeba usunąć możliwie szybko, bo zwłaszcza w przypadku układu napędowego zerwanie zużytego elementu unieruchamia auto.

Najczęstsze przyczyny drgań

W trakcie przyspieszania

Zdarza się, że drgania w aucie pojawiają się tylko po dodaniu gazu. W trakcie jazdy czy hamowania problemu nie ma.

  • Zużycie przegubów półosi napędowych
    Problem najczęściej dotyczy przegubów wewnętrznych. Uszkodzeniu ulega krzyżak osadzony na półosi, po czym wyrabia się kielich.
  • Wyrobienie krzyżaków wału napędowego
    Usterka dotyczy aut z tylnym napędem lub 4x4. Gdy na krzyżakach pojawia się luz, drgania przenoszone są na nadwozie.
  • Zużycie poduszek zawieszenia zespołu napędowego
    Zdarza się, że wyrobione poduszki powodują przechylanie się zespołu napędowego. Wtedy drgania pochodzą z półosi.
lozysko_krzyzakowe_przegubu
Zużyty krzyżak przegubu półosi to częsty winowajca drgań.

Podczas jazdy

Najbardziej typowe bicia to takie, które utrzymują się zawsze podczas jazdy. Wtedy przyczyny trzeba szukać w niewyważonych kołach, uszkodzeniu felgi lub opony.

  • Niewyważenie koła
    To najczęstszy powód powstawania drgań zarówno na kierownicy, jak i na nadwoziu, wystarczy wyważyć koła.
  • Skrzywienie felgi
    Uszkodzenie może być niewidoczne. Da się je zauważyć podczas wyważania. Bicie narasta wraz z prędkością.
  • Uszkodzenie opony
    Powodem bicia może być wyraźna deformacja opony (tzw. bąbel) lub niewidoczne uszkodzenie (np. rozwarstwienie karkasu).
sprawdzanie_opony
Nawet z pozoru dobra opona może być źródłem bicia. W takiej sytuacji najlepiej na próbę założyć inne koła.

Przy hamowaniu

Najłatwiejsze do zdiagnozowania są drgania pojawiające się tylko podczas hamowania. Odpowiadają za nie pokrzywione elementy układu hamulcowego lub piasty.

  • Skrzywienie tarcz hamulcowych
    Skrzywienie przednich tarcz skutkuje biciem na kierownicy, z tylnych drgania przenoszone są na nadwozie. Pulsuje też pedał.
  • Nierównomierne zużycie bębnów hamulcowych
    Tak zwana owalizacja bębnów to utrata ich okrągłego kształtu. Bicie przy hamowaniu odczuwa się na pedale i na nadwoziu.
  • Skrzywienie piasty
    Zdarza się, że w wyniku uderzenia (np. w krawężnik) skrzywieniu ulega piasta koła. Objawy są podobne jak dla krzywych tarcz.
pomiar_bicia_tarczy_hamulcowej
Gdy wibracje pojawiają się jedynie w trakcie hamowania, należy sprawdzić bicie tarcz.

Czym grozi zaniedbanie

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że bagatelizowanie nienaturalnych drgań w aucie może prowadzić do kosztownych w usunięciu usterek. Czasem nawet do unieruchomienia samochodu.

  • Uszkodzenie łożysk
    Jazda z krzywymi tarczami lub bębnami prowadzi do szybszego zużycia łożysk.
  • Unieruchomienie auta
    Zerwanie krzyżaka wału czy przegubu napędowego uniemożliwia jazdę.

Czytaj także