Objawy przy ruszaniu, podczas jazdy i przy hamowaniu
Dlaczego auto wpada w drgania – oto najczęstsze przyczyny wibracji w samochodzie
archiwum
Objawy przy ruszaniu, podczas jazdy i przy hamowaniu
Dlaczego auto wpada w drgania – oto najczęstsze przyczyny wibracji w samochodzie
Paweł Tyszko
18.02.2022 08:00
Drgania, bicie na kierownicy czy wibracje nadwozia samochodu podczas jazdy oznaczają usterkę. Gdzie szukać jej przyczyn?
Pojawienie się drgań w samochodzie w wielu kierowcach budzi niepokój. Rzeczywiście taka sytuacja nie jest naturalna i oznacza usterkę któregoś z podzespołów. Na szczęście w wielu przypadkach na podstawie objawów można ocenić, co jest przyczyną bicia.
Na co zwrócić uwagę
Przede wszystkim należy sprawdzić, czy drgania dotyczą jedynie elementów takich jak kierownica i pedał hamulca, czy przenoszone są na całe nadwozie. Trzeba ocenić też, kiedy bicie się pojawia, kiedy zanika lub czy może utrzymuje się przez cały czas. Warto zaobserwować, czy wibracjom towarzyszy dodatkowy dźwięk. Przekazanie tego typu informacji mechanikowi znacznie ułatwi mu postawienie diagnozy.
Konieczna naprawa
Nie powinno się bagatelizować podobnych objawów, a po ich powstaniu należy udać się do mechanika. Usterki trzeba usunąć możliwie szybko, bo zwłaszcza w przypadku układu napędowego zerwanie zużytego elementu unieruchamia auto.
Zdarza się, że drgania w aucie pojawiają się tylko po dodaniu gazu. W trakcie jazdy czy hamowania problemu nie ma.
Zużycie przegubów półosi napędowych Problem najczęściej dotyczy przegubów wewnętrznych. Uszkodzeniu ulega krzyżak osadzony na półosi, po czym wyrabia się kielich.
Wyrobienie krzyżaków wału napędowego Usterka dotyczy aut z tylnym napędem lub 4x4. Gdy na krzyżakach pojawia się luz, drgania przenoszone są na nadwozie.
Zużycie poduszek zawieszenia zespołu napędowego Zdarza się, że wyrobione poduszki powodują przechylanie się zespołu napędowego. Wtedy drgania pochodzą z półosi.
Podczas jazdy
Najbardziej typowe bicia to takie, które utrzymują się zawsze podczas jazdy. Wtedy przyczyny trzeba szukać w niewyważonych kołach, uszkodzeniu felgi lub opony.
Niewyważenie koła To najczęstszy powód powstawania drgań zarówno na kierownicy, jak i na nadwoziu, wystarczy wyważyć koła.
Skrzywienie felgi Uszkodzenie może być niewidoczne. Da się je zauważyć podczas wyważania. Bicie narasta wraz z prędkością.
Uszkodzenie opony Powodem bicia może być wyraźna deformacja opony (tzw. bąbel) lub niewidoczne uszkodzenie (np. rozwarstwienie karkasu).
Przy hamowaniu
Najłatwiejsze do zdiagnozowania są drgania pojawiające się tylko podczas hamowania. Odpowiadają za nie pokrzywione elementy układu hamulcowego lub piasty.
Skrzywienie tarcz hamulcowych Skrzywienie przednich tarcz skutkuje biciem na kierownicy, z tylnych drgania przenoszone są na nadwozie. Pulsuje też pedał.
Nierównomierne zużycie bębnów hamulcowych Tak zwana owalizacja bębnów to utrata ich okrągłego kształtu. Bicie przy hamowaniu odczuwa się na pedale i na nadwoziu.
Skrzywienie piasty Zdarza się, że w wyniku uderzenia (np. w krawężnik) skrzywieniu ulega piasta koła. Objawy są podobne jak dla krzywych tarcz.
Czym grozi zaniedbanie
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że bagatelizowanie nienaturalnych drgań w aucie może prowadzić do kosztownych w usunięciu usterek. Czasem nawet do unieruchomienia samochodu.
Uszkodzenie łożysk Jazda z krzywymi tarczami lub bębnami prowadzi do szybszego zużycia łożysk.
Unieruchomienie auta Zerwanie krzyżaka wału czy przegubu napędowego uniemożliwia jazdę.