Jakie usterki zwiastują świecące na zegarach samochodu kontrolki? Co grozi podczas dalszej jazdy?
W sprawnym samochodzie pomarańczowe oraz czerwone kontrolki powinny świecić jedynie po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu, a po uruchomieniu silnika zgasnąć. Tymczasem w wielu przypadkach rzeczywistość wygląda inaczej.
Okazuje się, że dla właścicieli sporej liczby kilkunastoletnich samochodów świecenie nawet kilku kontrolek jednocześnie jest normą. Pół biedy, jeśli użytkownik auta zlecił diagnostykę w warsztacie i wie, że lampka nie oznacza poważnej awarii. Gorzej, gdy kontrolki są bagatelizowane bez wnikania w powód ich świecenia. Wtedy z pozoru niegroźna niesprawność w każdej chwili może się przerodzić w usterkę unieruchamiającą samochód.
Konsekwencje ignorowania kontrolek
Wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy, że problemy techniczne z autem to niejedyne konsekwencje, które mogą ich spotkać podczas eksploatacji auta ze świecącymi kontrolkami.
Kiedy policjant podczas kontroli drogowej zobaczy, że w na zegarach świecą się lampki ABS czy check engine, powinien zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować samochód na sprawdzenie sprawności w stacji kontroli pojazdów. Kolejnym problemem jest fakt, że auto ze świecącymi kontrolkami nie zaliczy badania technicznego z wynikiem pozytywnym.
Nietypowe przyczyny świecenia się kontrolek
Powodów zapalania się lampek informujących o niesprawnościach pojazdu może być wiele i nie muszą one być oczywiste. Na przykład w wielu samochodach grupy Volkswagena mruganie kontrolki świec żarowych może oznaczać nie tylko usterkę układu wtryskowego, ale i awarię włącznika świateł hamowania.
Dlaczego zapalają się kontrolki
Kontrolka informuje o nieprawidłowościach w pracy jednostki napędowej wpływających na skład spalin oraz osiągi. Często towarzyszy jej tzw. tryb awaryjny silnika z ograniczeniem mocy.
-
Przyczyny zapalania się:
– zużycie przewodów i świec zapłonowych
– usterki układu recyrkulacji spalin
-
Konsekwencje:
Choć ze świecącą kontrolką check engine często da się normalnie jechać, nie powinno się jej bagatelizować. Konieczna jest diagnostyka w warsztacie, ponieważ lampka może oznaczać niesprawność, która może przerodzić się w awarię.
W silnikach benzynowych za zapalenie kontrolki zwykle odpowiada zużyty katalizator
lub niesprawna sonda lambda.
Częstymi przyczynami świecenia lampki w turbodieslach są zużycie turbiny lub niesprawność wtryskiwaczy.
W samochodach zasilanych gazem check engine świeci zwykle z powodu zapchania filtrów i zużycia wtrysków.
Kontrolka informuje o niebezpiecznym spadku ciśnienia oleju. Gdy się zapali, należy natychmiast wyłączyć silnik.
-
Przyczyny zapalania się:
– zużycie silnika
– awaria czujnika
– niski poziom oleju
– uszkodzenie napędu lub uszczelnienia smoka pompy oleju
-
Konsekwencje:
Zatarcie, a nawet całkowite uszkodzenie jednostki napędowej.
Symbol akumulatora informuje o nieprawidłowym napięciu w instalacji auta.
-
Przyczyny zapalania się:
– defekt alternatora lub akumulatora
– usterka wiązki elektrycznej
-
Konsekwencje:
Zbyt niskie napięcie prowadzi do rozładowania akumulatora. Za wysokie – do usterek elektroniki.
Ikona informuje o niesprawności układu ABS. W takiej sytuacji nie działa też system ESP. Najczęściej winne są uszkodzony czujnik prędkości koła lub jego przewód.
-
Przyczyny zapalania się:
– uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej koła
– usterka instalacji elektrycznej
– defekt sterownika
– uszkodzenie łożyska koła
-
Konsekwencje:
Podczas mocnego hamowania koła zablokują się. Auto nie przejdzie przeglądu.
Kontrolka oznacza defekt elementów takich jak m.in. poduszki powietrzne, napinacze pasów czy czujniki obecności pasażera na fotelu.
-
Przyczyny zapalania się:
– brak kontaktu we wtyczkach układu
– uszkodzenie napinacza pasa
– zerwanie taśmy poduszki w kierownicy
– defekt sterownika
– brak poduszek w samochodzie
-
Konsekwencje:
Podczas wypadku nie zadziałają poduszki powietrzne. Policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny. Auto nie zaliczy badania technicznego.
Kontrolka DPF informuje, że w rdzeniu zgromadziło się zbyt dużo sadzy. W takiej sytuacji powinno się wypalić filtr podczas jazdy w trasie. W przeciwnym razie moc silnika zostanie ograniczona.
-
Przyczyny zapalania się:
– zapchanie filtra sadzą
– awaria czujników
– uszkodzenie instalacji elektrycznej
-
Konsekwencje:
Niewypalenie filtra na czas prowadzi do jego zapchania i uniemożliwia normalną jazdę autem.
Kontrolka informuje o niebezpiecznym wzroście temperatury oleju w przekładni. Stosowana zazwyczaj w samochodach z automatami.
-
Przyczyny zapalania się:
– niewydolna chłodnica
– zbyt niski poziom oleju
– zużycie konwertera
-
Konsekwencje:
Przegrzanie automatycznej skrzyni drastycznie skraca jej żywotność. Remont jest bardzo drogi.
Kontrolka zwykle spotykana jest w autach z elektrycznym wspomaganiem i mówi o awarii układu. W innych – o niskim poziomie płynu.
-
Przyczyny zapalania się:
– awaria wiązki elektrycznej
– niski poziom płynu
– zużyty akumulator
-
Konsekwencje:
Autem bez wspomagania znacznie ciężej manewrować.
Charakterystyczna pomarańczowa spiralka świeci się, gdy pracują świece żarowe (od kilku do kilkunastu sekund). W innych sytuacjach zwiastuje usterkę (np. mruganie może oznaczać przepalenie żarówki świateł stopu).
-
Przyczyny zapalania się:
– awaria świec lub modułu sterującego
– usterka wiązki elektrycznej lub żarówki
-
Konsekwencje:
Silnika z niesprawnymi świecami nie da się uruchomić zimą.
Zapalenie czerwonej kontrolki temperatury silnika zwykle oznacza przegrzanie jednostki. W takiej sytuacji powinno się wyłączyć silnik, a sprawdzenie poziomu płynu czy obecności wycieków wykonać dopiero po jego ostygnięciu.
-
Przyczyny zapalania się:
– zakamienienie chłodnicy
– defekt termostatu lub pompy wody
– usterka czujnika temperatury
– zbyt niski poziom płynu chłodniczego
– awaria układu wtryskowego
– zużycie wtryskiwaczy LPG
-
Konsekwencje:
Przegrzanie silnika prowadzi do uszkodzenia głowicy lub jej uszczelki.
-
HAMULCE
W normalnych warunkach kontrolka informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Mruganie w czasie jazdy po nierównościach lub na zakrętach spowodowane jest zwykle obniżeniem poziomu płynu.
-
Przyczyny zapalania się:
– zbyt niski poziom płynu
– awaria włącznika przy hamulcu ręcznym
– zużycie okładzin hamulcowych
– usterka instalacji elektrycznej
-
Konsekwencje:
Tej kontrolki nie wolno bagatelizować. Obniżanie się poziomu płynu może oznaczać wyciek prowadzący do obniżenia skuteczności hamowania.
Ikona ostrzega o spadku ciśnienia w kole poniżej zalecanego. W praktyce lampka najczęściej zapala się bez powodu.
-
Przyczyny zapalania się:
– fałszywe ostrzeżenie
– zbyt niskie ciśnienie w kole
– usterka czujnika
-
Konsekwencje:
Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w kołach powoduje przyspieszone zużywanie się opon. Zwiększa też konsumpcję paliwa przez silnik.
Pomarańczowy symbol kluczyka oznacza problemy z immobiliserem.
-
Przyczyny zapalania się:
– uszkodzenie anteny w stacyjce
– defekt nadajnika
– usterka wiązki elektrycznej
-
Konsekwencje:
Niesprawność immobilisera może prowadzić do zablokowania sterownika silnika.
Kontrolka informuje, że nie zostały spełnione warunki do działania systemu start-stop. Jej zapalenie tuż po uruchomieniu silnika jest naturalne. Dłuższe świecenie może oznaczać awarię.
-
Przyczyny zapalania się:
– niewłaściwa temperatura silnika
– niedoładowany akumulator
– usterka czujników elektronicznych
-
Konsekwencje:
Jeżeli świecenie kontrolki spowodowane jest awarią (np. czujnika temperatury silnika), do czasu usunięcia usterki system pozostanie nieaktywny. Sytuacja nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie silnika.