Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Jakich lampek kontrolnych nie wolno ignorować?

Najczęstsze przyczyny włączania się kontrolek

Jakie usterki zwiastują świecące na zegarach samochodu kontrolki? Co grozi podczas dalszej jazdy?

W sprawnym samochodzie pomarańczowe oraz czerwone kontrolki powinny świecić jedynie po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu, a po uruchomieniu silnika zgasnąć. Tymczasem w wielu przypadkach rzeczywistość wygląda inaczej.

Okazuje się, że dla właścicieli sporej liczby kilkunastoletnich samochodów świecenie nawet kilku kontrolek jednocześnie jest normą. Pół biedy, jeśli użytkownik auta zlecił diagnostykę w warsztacie i wie, że lampka nie oznacza poważnej awarii. Gorzej, gdy kontrolki są bagatelizowane bez wnikania w powód ich świecenia. Wtedy z pozoru niegroźna niesprawność w każdej chwili może się przerodzić w usterkę unieruchamiającą samochód.

Konsekwencje ignorowania kontrolek

Wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy, że problemy techniczne z autem to niejedyne konsekwencje, które mogą ich spotkać podczas eksploatacji auta ze świecącymi kontrolkami.

Kiedy policjant podczas kontroli drogowej zobaczy, że w na zegarach świecą się lampki ABS czy check engine, powinien zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować samochód na sprawdzenie sprawności w stacji kontroli pojazdów. Kolejnym problemem jest fakt, że auto ze świecącymi kontrolkami nie zaliczy badania technicznego z wynikiem pozytywnym.

Nietypowe przyczyny świecenia się kontrolek

Powodów zapalania się lampek informujących o niesprawnościach pojazdu może być wiele i nie muszą one być oczywiste. Na przykład w wielu samochodach grupy Volkswagena mruganie kontrolki świec żarowych może oznaczać nie tylko usterkę układu wtryskowego, ale i awarię włącznika świateł hamowania.

Dlaczego zapalają się kontrolki

  • CHECK ENGINE

Kontrolka informuje o nieprawidłowościach w pracy jednostki napędowej wpływających na skład spalin oraz osiągi. Często towarzyszy jej tzw. tryb awaryjny silnika z ograniczeniem mocy.

_RM_7217

  • Przyczyny zapalania się:
    – zużycie przewodów i świec zapłonowych
    – usterki układu recyrkulacji spalin
  • Konsekwencje:
    Choć ze świecącą kontrolką check engine często da się normalnie jechać, nie powinno się jej bagatelizować. Konieczna jest diagnostyka w warsztacie, ponieważ lampka może oznaczać niesprawność, która może przerodzić się w awarię.

  • CIŚNIENIE OLEJU

Kontrolka informuje o niebezpiecznym spadku ciśnienia oleju. Gdy się zapali, należy natychmiast wyłączyć silnik.

_MG_8075_BG_

  • Przyczyny zapalania się:
    – zużycie silnika
    – awaria czujnika
    – niski poziom oleju
    – uszkodzenie napędu lub uszczelnienia smoka pompy oleju
  • Konsekwencje:
    Zatarcie, a nawet całkowite uszkodzenie jednostki napędowej.
  • ŁADOWANIE

Symbol akumulatora informuje o nieprawidłowym napięciu w instalacji auta.

_MG_8071_BG_

  • Przyczyny zapalania się:
    – defekt alternatora lub akumulatora
    – usterka wiązki elektrycznej
  • Konsekwencje:
    Zbyt niskie napięcie prowadzi do rozładowania akumulatora. Za wysokie – do usterek elektroniki.
  • ABS

Ikona informuje o niesprawności układu ABS. W takiej sytuacji nie działa też system ESP. Najczęściej winne są uszkodzony czujnik prędkości koła lub jego przewód.

_MG_8089_BG_

  • Przyczyny zapalania się:
    – uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej koła
    – usterka instalacji elektrycznej
    – defekt sterownika
    – uszkodzenie łożyska koła
  • Konsekwencje:
    Podczas mocnego hamowania koła zablokują się. Auto nie przejdzie przeglądu.
  • AIRBAG

Kontrolka oznacza defekt elementów takich jak m.in. poduszki powietrzne, napinacze pasów czy czujniki obecności pasażera na fotelu.

_MG_8074_BG_

  • Przyczyny zapalania się:
    – brak kontaktu we wtyczkach układu
    – uszkodzenie napinacza pasa
    – zerwanie taśmy poduszki w kierownicy
    – defekt sterownika
    – brak poduszek w samochodzie
  • Konsekwencje:
    Podczas wypadku nie zadziałają poduszki powietrzne. Policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny. Auto nie zaliczy badania technicznego.
  • FILTR CZĄSTEK STAŁYCH

Kontrolka DPF informuje, że w rdzeniu zgromadziło się zbyt dużo sadzy. W takiej sytuacji powinno się wypalić filtr podczas jazdy w trasie. W przeciwnym razie moc silnika zostanie ograniczona.

dpd-filter-icons

  • Przyczyny zapalania się:
    – zapchanie filtra sadzą
    – awaria czujników
    – uszkodzenie instalacji elektrycznej
  • Konsekwencje:
    Niewypalenie filtra na czas prowadzi do jego zapchania i uniemożliwia normalną jazdę autem.
  • SKRZYNIA BIEGÓW

Kontrolka informuje o niebezpiecznym wzroście temperatury oleju w przekładni. Stosowana zazwyczaj w samochodach z automatami.

AT_OIL_TEMP

  • Przyczyny zapalania się:
    – niewydolna chłodnica
    – zbyt niski poziom oleju
    – zużycie konwertera
  • Konsekwencje:
    Przegrzanie automatycznej skrzyni drastycznie skraca jej żywotność. Remont jest bardzo drogi.
  • UKŁAD KIEROWNICZY

Kontrolka zwykle spotykana jest w autach z elektrycznym wspomaganiem i mówi o awarii układu. W innych – o niskim poziomie płynu.

Zrzut ekranu 2020-12-28 o 14.33.36

  • Przyczyny zapalania się:
    – awaria wiązki elektrycznej
    – niski poziom płynu
    – zużyty akumulator
  • Konsekwencje:
    Autem bez wspomagania znacznie ciężej manewrować.
  • ŚWIECE ŻAROWE

Charakterystyczna pomarańczowa spiralka świeci się, gdy pracują świece żarowe (od kilku do kilkunastu sekund). W innych sytuacjach zwiastuje usterkę (np. mruganie może oznaczać przepalenie żarówki świateł stopu).

8ba297c80a740d31833ed3251866bc1a

  • Przyczyny zapalania się:
    – awaria świec lub modułu sterującego
    – usterka wiązki elektrycznej lub żarówki
  • Konsekwencje:
    Silnika z niesprawnymi świecami nie da się uruchomić zimą.
  • TEMPERATURA SILNIKA

Zapalenie czerwonej kontrolki temperatury silnika zwykle oznacza przegrzanie jednostki. W takiej sytuacji powinno się wyłączyć silnik, a sprawdzenie poziomu płynu czy obecności wycieków wykonać dopiero po jego ostygnięciu.

Engine-Temp-Sensor-1-main

  • Przyczyny zapalania się:
    – zakamienienie chłodnicy
    – defekt termostatu lub pompy wody
    – usterka czujnika temperatury
    – zbyt niski poziom płynu chłodniczego
    – awaria układu wtryskowego
    – zużycie wtryskiwaczy LPG
  • Konsekwencje:
    Przegrzanie silnika prowadzi do uszkodzenia głowicy lub jej uszczelki.
  • HAMULCE
    W normalnych warunkach kontrolka informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Mruganie w czasie jazdy po nierównościach lub na zakrętach spowodowane jest zwykle obniżeniem poziomu płynu.

Zrzut ekranu 2020-12-28 o 13.43

  • Przyczyny zapalania się:
    – zbyt niski poziom płynu
    – awaria włącznika przy hamulcu ręcznym
    – zużycie okładzin hamulcowych
    – usterka instalacji elektrycznej
  • Konsekwencje:
    Tej kontrolki nie wolno bagatelizować. Obniżanie się poziomu płynu może oznaczać wyciek prowadzący do obniżenia skuteczności hamowania.
  • CIŚNIENIE W OPONACH

Ikona ostrzega o spadku ciśnienia w kole poniżej zalecanego. W praktyce lampka najczęściej zapala się bez powodu.

TPMS

  • Przyczyny zapalania się:
    – fałszywe ostrzeżenie
    – zbyt niskie ciśnienie w kole
    – usterka czujnika
  • Konsekwencje:
    Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w kołach powoduje przyspieszone zużywanie się opon. Zwiększa też konsumpcję paliwa przez silnik.
  • IMMOBILISER

Pomarańczowy symbol kluczyka oznacza problemy z immobiliserem.

PN0_8318

  • Przyczyny zapalania się:
    – uszkodzenie anteny w stacyjce
    – defekt nadajnika
    – usterka wiązki elektrycznej
  • Konsekwencje:
    Niesprawność immobilisera może prowadzić do zablokowania sterownika silnika. 
  • START-STOP

Kontrolka informuje, że nie zostały spełnione warunki do działania systemu start-stop. Jej zapalenie tuż po uruchomieniu silnika jest naturalne. Dłuższe świecenie może oznaczać awarię.

vw-tiguan-start-stop-unavailable

  • Przyczyny zapalania się:
    – niewłaściwa temperatura silnika
    – niedoładowany akumulator
    – usterka czujników elektronicznych
  • Konsekwencje:
    Jeżeli świecenie kontrolki spowodowane jest awarią (np. czujnika temperatury silnika), do czasu usunięcia usterki system pozostanie nieaktywny. Sytuacja nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie silnika.

Czytaj także