Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 3 (E46)

BMW serii 3 (E46)

Archiwum

BMW serii 3 (E46)

Na rynku wtórnym widać coraz większe rozwarstwienie. Używane E46 to coraz częściej ruiny na kołach lub auta w idealnym stanie z mocnymi silnikami.

  • Lata produkcji: 1998-2007
  • Silniki: benz. 1.6-3.2 (105-360 KM), diesle 2.0-3.0 (115-204 KM)
  • Wersje: htb 3d, sed, kmb, cpe, cab
  • Długość/rozstaw osi: 448/273 cm, szerokość/wysokość: 174/141 cm, bagażnik: htb 310 l, sed 440 l, kmb 435 l, cpe 410 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Elegancko stylizowane nadwozia i wnętrza BMW E46 wytrzymały próbę czasu. Auto rozczarowuje natomiast przestronnością i funkcjonalnością kabiny, która jest gorsza niż w wielu kompaktach. Złego słowa nie można powiedzieć o wykończeniu czy prowadzeniu – oczywiście warunkiem jest dobry stan techniczny podwozia, na co lepiej nie liczyć w tańszych samochodach.

BMW-serii-3-E46_3
Pozycja za kierownicą jest niska i wygodna. Materiały dobrze wyglądają i są przyjemne w dotyku.

SILNIKI

Paleta silników jest imponująca. Co równie ważne, są one trwałe. W niemieckich ogłoszeniach nie brakuje aut z przebiegami 400-500 tys. km. Niestety w drodze do Polski często następuje ich „odmłodzenie”.

AWARYJNOŚĆ

Wiele problemów jest wynikiem ogólnego zużycia eksploatacyjnego pojazdu. Ich nagromadzenie może sprawić, że naprawianie E46 przestaje mieć sens. W grę wchodzą m.in. luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym, luzy na łożysku podpory wału, problemy z układem chłodzenia, awarie panelu sterowania automatyczną klimatyzacją, zużycie koła dwumasowego, wtryskiwaczy i pompy wtryskowej. Auta sprzed modernizacji są bardziej podatne na korozję.

KOSZTY

Niedrogie w zakupie rzadko kiedy okazują się tanie – by jeździć nimi bez obaw, trzeba często dokonać wielu napraw.

SYTUACJA RYNKOWA

Do wyboru ponad 1200 BMW E46, z czego 400 z dieslami. Najpopularniejsza wersja nadwoziowa to praktyczne kombi.

BMW-serii-3-E46_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Najmniej cenioną wersją nadwoziową jest Compact. E46, w przeciwieństwie do E36 Compact, nie ma już uproszczonego zawieszenia tylnej osi.
  • Na celowniku kupujących są natomiast auta z rzędową „szóstką” (także wysokoprężną), co przekłada się na ich ceny ofertowe.
  • Poza automatyczną skrzynią BMW montowało do E46 zautomatyzowaną przekładnię SMG. Nie każdy serwis podejmie się jej napraw.

CENY

3000 zł – Auto, które jest zarejestrowane, ubezpieczone i odpala. Stan techniczny pojazdu to zwykle tragedia.
10 000 zł – Przeciętna cena ofertowa E46. Kwota wystarczy na niezłe auto z czterocylindrowym silnikiem.
40 000 zł – Świetnie utrzymane coupe z silnikami 3.0 oraz ręcznymi skrzyniami. Topowe M3 są już wyceniane na 50-150 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.8 (316i) 1.9 (316i) 2.0 (318i) 2.0 (320i) 2.2 (320i) 2.5 (323i) 2.5 (325i) 2.8 (328i) 3.0 (330i) 2.0 (318d) 2.0 (320d) 3.0 (330d)
Pojemność skokowa 1796 cm³ 1895 cm³ 1995 cm³ 1991 cm³ 2171 cm³ 2494 cm³ 2494 cm³ 2793 cm³ 2979 cm³ 1995 cm³ 1951 cm³ 2926 cm³
Zasilanie benz. benz. benz. benz. benz. benz. benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 115 KM 105 KM 143 KM 150 KM 170 KM 170 KM 192 KM 193 KM 231 KM 115 KM 136 KM 184 KM
Maks. moment obr. 175 Nm 165 Nm 200 Nm 190 Nm 210 Nm 245 Nm 245 Nm 280 Nm 300 Nm 280 Nm 280 Nm 390 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 12,4 s 9,3 s 9,9 s 8,3 s 8,0 s 7,3 s 7,0 s 6,5 s 10,6 s 9,9 s 7,8 s
Prędkość maks. 206 km/h 200 km/h 218 km/h 219 km/h 226 km/h 231 km/h 240 km/h 240 km/h 250 km/h 204 km/h 207 km/h 227 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,3 l/100 km 8,2 l/100 km 8,2 l/100 km 11,0 l/100 km 8,9 l/100 km 9,0 l/100 km 8,9 l/100 km 11,0 l/100 km 11,5 l/100 km 7,0 l/100 km 7,0 l/100 km 8,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

1998 - premiera BMW E46 w nadwoziu sedan
1999 - debiutują wersje Coupe i Touring (kombi)
2000 - sportowe M3 (3.2 R6) oraz wersja Cabrio
2001 - lifting w ramach którego zmieniono pas przedni, wnętrze i silniki, E46 Compact
2005 - premiera kolejne generacji serii 3 (E90)
2007 - wygaszenie produkcji Coupe i Cabrio

BMW-serii-3-E46_4
BMW E46 w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Luzy w przednim zawieszeniu
    Wiele aut ma zużyte przednie zawieszenie. Choć jest ono proste, markowe zamienniki są drogie.
    Koszt naprawy: od 900 zł (komplet)
  • Awarie nastawnika systemu Vanos
    Starzenie się uszczelek sprawia, że sterownik zmiennych faz traci charakterystykę.
    Koszt regeneracji: od 500 zł
  • Korozja mocowania tylnego zawieszenia
    W autach z początku produkcji mocowania tylnego zawieszenia mogą wyrwać się z podłogi.
    Koszt naprawy: od 1500 zł
  • Defekty automatycznych skrzyń biegów
    BMW używało skrzyń ZF i General Motors. Te drugie są mniej trwałe.
    Koszt naprawy: od 4000 zł

ZALETY I WADY

+ Pełna gama silników i wersji nadwoziowych.
+ Prowadzenie, osiągi, pozycja za kierownicą.
+ Baza zamienników i używanych części.

- Fatalny stan tanich egzemplarzy.
- Niezbyt przestronne wnętrze.
- Średnie osiągi i wyposażenie słabszych wersji silnikowych.

WARTO KUPIĆ

Reguła im droższe, tym lepsze w przypadku BMW E46 znajduje zastosowanie. Zadbane auto nie straci dużo na wartości.

UWAŻAJ NA

Tanie diesle są już mocno zużyte. Auta sprzed liftingu mają poważne problemy z korozją. Trzeba je obejrzeć od spodu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także