Na rynku wtórnym widać coraz większe rozwarstwienie. Używane E46 to coraz częściej ruiny na kołach lub auta w idealnym stanie z mocnymi silnikami.
Elegancko stylizowane nadwozia i wnętrza BMW E46 wytrzymały próbę czasu. Auto rozczarowuje natomiast przestronnością i funkcjonalnością kabiny, która jest gorsza niż w wielu kompaktach. Złego słowa nie można powiedzieć o wykończeniu czy prowadzeniu – oczywiście warunkiem jest dobry stan techniczny podwozia, na co lepiej nie liczyć w tańszych samochodach.
Paleta silników jest imponująca. Co równie ważne, są one trwałe. W niemieckich ogłoszeniach nie brakuje aut z przebiegami 400-500 tys. km. Niestety w drodze do Polski często następuje ich „odmłodzenie”.
Wiele problemów jest wynikiem ogólnego zużycia eksploatacyjnego pojazdu. Ich nagromadzenie może sprawić, że naprawianie E46 przestaje mieć sens. W grę wchodzą m.in. luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym, luzy na łożysku podpory wału, problemy z układem chłodzenia, awarie panelu sterowania automatyczną klimatyzacją, zużycie koła dwumasowego, wtryskiwaczy i pompy wtryskowej. Auta sprzed modernizacji są bardziej podatne na korozję.
Niedrogie w zakupie rzadko kiedy okazują się tanie – by jeździć nimi bez obaw, trzeba często dokonać wielu napraw.
Do wyboru ponad 1200 BMW E46, z czego 400 z dieslami. Najpopularniejsza wersja nadwoziowa to praktyczne kombi.
3000 zł – Auto, które jest zarejestrowane, ubezpieczone i odpala. Stan techniczny pojazdu to zwykle tragedia.
10 000 zł – Przeciętna cena ofertowa E46. Kwota wystarczy na niezłe auto z czterocylindrowym silnikiem.
40 000 zł – Świetnie utrzymane coupe z silnikami 3.0 oraz ręcznymi skrzyniami. Topowe M3 są już wyceniane na 50-150 tys. zł.
SILNIK | 1.8 (316i) | 1.9 (316i) | 2.0 (318i) | 2.0 (320i) | 2.2 (320i) | 2.5 (323i) | 2.5 (325i) | 2.8 (328i) | 3.0 (330i) | 2.0 (318d) | 2.0 (320d) | 3.0 (330d) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1796 cm³ | 1895 cm³ | 1995 cm³ | 1991 cm³ | 2171 cm³ | 2494 cm³ | 2494 cm³ | 2793 cm³ | 2979 cm³ | 1995 cm³ | 1951 cm³ | 2926 cm³ |
Zasilanie | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 115 KM | 105 KM | 143 KM | 150 KM | 170 KM | 170 KM | 192 KM | 193 KM | 231 KM | 115 KM | 136 KM | 184 KM |
Maks. moment obr. | 175 Nm | 165 Nm | 200 Nm | 190 Nm | 210 Nm | 245 Nm | 245 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 280 Nm | 280 Nm | 390 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s | 12,4 s | 9,3 s | 9,9 s | 8,3 s | 8,0 s | 7,3 s | 7,0 s | 6,5 s | 10,6 s | 9,9 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 206 km/h | 200 km/h | 218 km/h | 219 km/h | 226 km/h | 231 km/h | 240 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 204 km/h | 207 km/h | 227 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,3 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,2 l/100 km | 11,0 l/100 km | 8,9 l/100 km | 9,0 l/100 km | 8,9 l/100 km | 11,0 l/100 km | 11,5 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,0 l/100 km | 8,0 l/100 km |
1998 - premiera BMW E46 w nadwoziu sedan
1999 - debiutują wersje Coupe i Touring (kombi)
2000 - sportowe M3 (3.2 R6) oraz wersja Cabrio
2001 - lifting w ramach którego zmieniono pas przedni, wnętrze i silniki, E46 Compact
2005 - premiera kolejne generacji serii 3 (E90)
2007 - wygaszenie produkcji Coupe i Cabrio
TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW
+ Pełna gama silników i wersji nadwoziowych.
+ Prowadzenie, osiągi, pozycja za kierownicą.
+ Baza zamienników i używanych części.
- Fatalny stan tanich egzemplarzy.
- Niezbyt przestronne wnętrze.
- Średnie osiągi i wyposażenie słabszych wersji silnikowych.
Reguła im droższe, tym lepsze w przypadku BMW E46 znajduje zastosowanie. Zadbane auto nie straci dużo na wartości.
Tanie diesle są już mocno zużyte. Auta sprzed liftingu mają poważne problemy z korozją. Trzeba je obejrzeć od spodu.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 3/6
Koszty: 4/6
SUMA: 16/24 pkt