Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda 5 II (CW)

Mazda 5 II (CW)

Archiwum

Mazda 5 II (CW)

Pojemnej Maździe 5 niczego nie brakuje, jednak nie wytrzymała rynkowej konkurencji. Rywale są tańsi w zakupie i serwisowaniu.

  • Lata produkcji: 2010-2015
  • Silniki: benz. 1.8-2.0 (115-150 KM), diesle 1.6 (115 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 458/275 cm, szerokość/wysokość: 175/161 cm, bagażnik: 426-1485 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Opisywany model należy do najszerszych w swoim segmencie. Dostęp do wnętrza ułatwiają duże, przesuwne drzwi boczne drugiego rzędu. System aranżacji foteli nie pozostawia nic do życzenia. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić stan karoserii i pod kątem korozji. Nowy lakier na błotnikach lub progach zwykle świadczy o zaprawkach i nie jest śladem napraw powypadkowych.

Mazda-5-II-CW_3
Projekt wnętrza nie zdążył się zestarzeć. Dobra ergonomia. Minus za przeciętnej jakości tworzywa.

SILNIKI

Jedyny dostępny silnik wysokoprężny to 1.6 MZ-CD, czyli tak naprawdę konstrukcja Peugeota znana lepiej pod nazwą 1.6 HDi. Minusy tej konstrukcji to podatność na wycieki oleju i seryjnie zamontowany filtr cząstek stałych. Plusy – niskie zużycie paliwa i bez porównania niższe koszty serwisowania niż oryginalnych diesli Mazdy. Mimo tego większość miłośników marki wybiera jednostki benzynowe, bo są wzorem niezawodności. Hit to silnik 1.8 MZR. 2.0 MZR też jest niezły, ale ma już bezpośredni wtrysk.

AWARYJNOŚĆ

Samochód nie jest przesadnie awaryjny, a wersje benzynowe są wręcz wzorem w segmencie.

KOSZTY

Bieżąca obsługa serwisowa nie jest droga. Niestety – nie wszystkie części występują jako zamienniki. Oryginały są drogie.

SYTUACJA RYNKOWA

Podaż opisywanej generacji jest znacznie niższa od poprzedniej. 3/4 ofert dotyczy odmian benzynowych.

Mazda-5-II-CW_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Mazda 5 występuje także pod nazwą Premacy.
  • W Europie samochód zniknął z rynku w 2015 roku. Produkcję zakończono definitywnie 12 miesięcy później.
  • Wszystkie Mazdy 5 mają przesuwne drzwi boczne drugiego rzędu. W droższych wersjach są sterowane elektrycznie.
  • Środkowe miejsce w 2. rzędzie jest mniejsze od pozostałych i mało wygodne.

CENY

19 000 zł – Najtaniej można kupić diesla – nic dziwnego – miłośnicy marki preferują odmiany benzynowe.
33 000 zł – Jeśli koniecznie Mazda 5 to najlepiej w wersji benzynowej bez LPG. Optymalny budżet: ok. 30 tys. zł
60 000 zł – Górna granica cen używanych Mazd 5 to ok. 40 tys. zł. Za 50 i 60 tys. zł trafiają się pojedyncze sztuki.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.8 MZR 2.0 MZR DISI 1.6 MZ-CD
Pojemność skokowa 1798 cm³ 1999 cm³ 1560 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel
Moc maks. 116 KM 150 KM 115 KM
Maks. moment obr. 165 Nm 191 Nm 270 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,8 s 11,2 s 13,7 s
Prędkość maks. 182 km/h 194 km/h 180 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,2 l/100 km 6,9 l/100 km 5,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - debiutuje Mazda 5 II
2011 - wersja 2.0 z automatyczną skrzynią
2013 - drobna modernizacja (m.in. nowe tapicerki i lakiery oraz kierunkowskazy obudowanych lusterek)
2015 - wycofanie z Europy
2016 - zakończenie produkcji

Mazda-5-II-CW_6b
Poprzednia generacja Mazdy 5.

 

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zapach spalin w kabinie w 1.6 MZ-CD
    Powodem jest najczęściej zużycie podkładek pod wtryskiwaczami
    Koszt wymiany: od 300 zł
  • Korozja nadwozia i podwozia
    Atakuje głównie progi i błotniki. Warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu.
    Koszt konserwacji: od 500 zł
  • Zagrożenie pożarem w dieslu
    W autach wyprodukowanych do 2012 r. zdarzały się zwarcia. Warto sprawdzić, czy auto przeszło akcję serwisową.
  • Uszkodzone poduszki silnika
    Hałasy towarzyszące uruchamianiu silnika mogą świadczyć o uszkodzeniu poduszek.
    Koszt wymiany: od 250 zł

ZALETY I WADY

+ Przestronne i funkcjonalne wnętrze.
+ Przesuwne drzwi po obu stronach nadwozia, które ułatwiają wsiadanie.
+ Udane silniki benzynowe i niezły diesel

- Ograniczona podaż używanych aut.
- Wysokie ceny ofertowe.
- Mniej wygodne środkowe miejsce w drugim rzędzie foteli.

Mazda-5-II-CW_4
Drugi rząd: skrajni pasażerowie mają pełen komfort. W środku jest ciasno.
Mazda-5-II-CW_5
Trzeci rząd: ciasno, ale żaden z rywali nie daje wyraźnie więcej miejsca.

WARTO KUPIĆ

Polecamy odmianę benzynową 1.8. Niezłą alternatywą może być zadbany diesel z historią serwisową.

UWAŻAJ NA

Auta z widocznymi ogniskami korozji. Podwozie może wyglądać dużo gorzej niż nadwozie.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także