Trzydrzwiowy Adam to całkiem ciekawa propozycja Opla w segmencie miejskich samochodów z półki premium.
Wyłącznie trzydrzwiowe nadwozie ze ściętym tyłem ograniczają praktyczność Adama – to typowo miejskie auto z małym bagażnikiem, w którym najwygodniej będzie dwóm osobom. Na rynku wtórnym trudno znaleźć dwa identyczne egzemplarze. Nabywcy mogli personalizować większość elementów dekoracyjnych.
Mimo że Adam był wyżej pozycjonowany od Corsy, dzielił z nią silniki – w tym słabowite 1.2 (69 KM). Polecamy przynajmniej jednostki 1.4. Wolnossącym nieco brakuje momentu obrotowego, co zmusza do wkręcania silnika na wysokie obroty. Auta z doładowanym silnikiem 1.4 Turbo są dość drogie. Podobnie jak egzemplarze z udanymi, trzycylindrowymi 1.0 Turbo, które zadebiutowały w 2014 r. Adam nie był oferowany z silnikami Diesla.
Relatywnie młody wiek auta w połączeniu ze sprawdzonymi rozwiązaniami ogranicza liczbę problemów. Poważnych – brak.
Adam jest drogi w zakupie, ale później jest już tylko taniej – model technicznie wywodzi się z Corsy D, która jest świetnie znana mechanikom i zaopatrzona w części zamienne.
Na nabywców czeka już ponad 100 aut. Wiele z nich sprowadzono z Zachodu, ponieważ w Polsce zainteresowanie małym, ale drogim Oplem było ograniczone.
17 000 zł – Auta z przebiegami przekraczającymi 200 tys. km, skromnie wyposażone albo powypadkowe.
28 000 zł – Kwota, która daje duże pole manewru podczas poszukiwania używanego Adama. W zasięgu krajowe auta.
46 000 zł – Dobrze wyposażone egzemplarze z małymi przebiegami, ostatnie auta podemonstracyjne dealerów.
SILNIK | 1.0 Turbo | 1.0 Turbo | 1.2 | 1.4 | 1.4 | 1.4 Turbo |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 999 cm³ | 999 cm³ | 1229 cm³ | 1398 cm³ | 1398 cm³ | 1364 cm³ |
Zasilanie | benz., turbo | benz., turbo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz., turbo |
Moc maks. | 90 KM | 115 KM | 69 KM | 87 KM | 100 KM | 150 KM |
Maks. moment obr. | 170 Nm | 170 Nm | 115 Nm | 130 Nm | 130 Nm | 220 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 9,9 s | 14,9 s | 12,5 s | 11,5 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 196 km/h | 165 km/h | 176 km/h | 185 km/h | 210 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
2012 - prezentacja Opla Adama
2013 - rusza seryjna produkcja modelu
2014 - prezentacja uterenowionego Adama Rocks, 150-konny Adam S, trzycylindrowe silniki 1.0 Turbo
2019 - zakończenie produkcji, Opel Adam nie doczekał się następcy
+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Ogromne możliwości personalizacji.
+ Duża baza tanich zamienników.
+ Osiągi i prowadzenie mocniejszych wersji.
- Wciąż wysokie ceny używanych aut.
- Ograniczona funkcjonalność.
- Dużo aut powypadkowych.
Efektownego, dobrze wyposażonego Adama z mocniejszym silnikiem. Dopiero takie modele premium mają sens.
Ubogo wyposażone egzemplarze ze słabymi silnikami. Lepiej kupić Corsę – będzie tańsza i bardziej praktyczna.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA: 16/24 pkt