Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Opel Adam

Opel Adam

Trzydrzwiowy Adam to całkiem ciekawa propozycja Opla w segmencie miejskich samochodów z półki premium.

  • Lata produkcji: 2012-2019
  • Silniki: benz. 1.0-1.4 (69-150 KM)
  • Wersje: htb 3d
  • Długość/rozstaw osi: 370-375/231 cm, szerokość/wysokość: 172/148-149 cm, bagażnik: 170-663 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wyłącznie trzydrzwiowe nadwozie ze ściętym tyłem ograniczają praktyczność Adama – to typowo miejskie auto z małym bagażnikiem, w którym najwygodniej będzie dwóm osobom. Na rynku wtórnym trudno znaleźć dwa identyczne egzemplarze. Nabywcy mogli personalizować większość elementów dekoracyjnych.

Opel-Adam_3
Wnętrze Adama bazuje wyłącznie na elementach Corsy, ale jest nieco ciekawsze stylistycznie.

SILNIKI

Mimo że Adam był wyżej pozycjonowany od Corsy, dzielił z nią silniki – w tym słabowite 1.2 (69 KM). Polecamy przynajmniej jednostki 1.4. Wolnossącym nieco brakuje momentu obrotowego, co zmusza do wkręcania silnika na wysokie obroty. Auta z doładowanym silnikiem 1.4 Turbo są dość drogie. Podobnie jak egzemplarze z udanymi, trzycylindrowymi 1.0 Turbo, które zadebiutowały w 2014 r. Adam nie był oferowany z silnikami Diesla.

AWARYJNOŚĆ

Relatywnie młody wiek auta w połączeniu ze sprawdzonymi rozwiązaniami ogranicza liczbę problemów. Poważnych – brak.

KOSZTY

Adam jest drogi w zakupie, ale później jest już tylko taniej – model technicznie wywodzi się z Corsy D, która jest świetnie znana mechanikom i zaopatrzona w części zamienne.

SYTUACJA RYNKOWA

Na nabywców czeka już ponad 100 aut. Wiele z nich sprowadzono z Zachodu, ponieważ w Polsce zainteresowanie małym, ale drogim Oplem było ograniczone.

Opel-Adam_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wbrew obiegowym opiniom Adam nie ma nic wspólnego z Fiatem 500. Samochód bazuje na znanej z Corsy D czy Fiata Grande Punto płycie SCCS.
  • Uterenowiona wersja Rocks ma zwiększony o 1,5 cm prześwit i pakiet stylistyczny z nielakierowanymi osłonami nadwozia.
  • Dla miłośników szybkiej jazdy przygotowano Adama S ze 150-konnym silnikiem 1.4 Turbo czy 18-calowymi felgami.

CENY

17 000 zł – Auta z przebiegami przekraczającymi 200 tys. km, skromnie wyposażone albo powypadkowe.
28 000 zł – Kwota, która daje duże pole manewru podczas poszukiwania używanego Adama. W zasięgu krajowe auta.
46 000 zł – Dobrze wyposażone egzemplarze z małymi przebiegami, ostatnie auta podemonstracyjne dealerów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 Turbo 1.0 Turbo 1.2 1.4 1.4 1.4 Turbo
Pojemność skokowa 999 cm³ 999 cm³ 1229 cm³ 1398 cm³ 1398 cm³ 1364 cm³
Zasilanie benz., turbo benz., turbo benzynowy benzynowy benzynowy benz., turbo
Moc maks. 90 KM 115 KM 69 KM 87 KM 100 KM 150 KM
Maks. moment obr. 170 Nm 170 Nm 115 Nm 130 Nm 130 Nm 220 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s 9,9 s 14,9 s 12,5 s 11,5 s 8,5 s
Prędkość maks. 180 km/h 196 km/h 165 km/h 176 km/h 185 km/h 210 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,2 l/100 km 4,9 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 5,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - prezentacja Opla Adama
2013 - rusza seryjna produkcja modelu
2014 - prezentacja uterenowionego Adama Rocks, 150-konny Adam S, trzycylindrowe silniki 1.0 Turbo
2019 - zakończenie produkcji, Opel Adam nie doczekał się następcy

Opel-Adam_5
Uterenowiony Opel Adam Rocks (od 2014 r.).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Hałasy z przedniego zawieszenia
    Najczęściej winę ponoszą wytłuczone tuleje metalowo-gumowe wahaczy.
    Koszt wymiany: od 150 zł/strona
  • Stukające tylne amortyzatory
    Hałasy z okolic tylnej osi często sygnalizują zużycie tylnych amortyzatorów.
    Koszt wymiany: od 450 zł/para
  • Zużycie sprzęgła
    Adam jest używany głównie do jazdy po mieście, która skraca trwałość sprzęgła.
    Koszt wymiany: od 650 zł
  • Problemy ze skrzynią Easytronic
    Sterownik zautomatyzowanej skrzyni potrafi się zawiesić. Trudna jest też kalibracja.
    Koszt naprawy: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Ogromne możliwości personalizacji.
+ Duża baza tanich zamienników.
+ Osiągi i prowadzenie mocniejszych wersji.

- Wciąż wysokie ceny używanych aut.
- Ograniczona funkcjonalność.
- Dużo aut powypadkowych.

Opel-Adam_4
Funkcjonalność nie jest mocną stroną Adama. Bagażnik jest mały, z wysokim progiem.

WARTO KUPIĆ

Efektownego, dobrze wyposażonego Adama z mocniejszym silnikiem. Dopiero takie modele premium mają sens.

UWAŻAJ NA

Ubogo wyposażone egzemplarze ze słabymi silnikami. Lepiej kupić Corsę – będzie tańsza i bardziej praktyczna.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także