Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Corsa IV (D)

Opel Corsa IV (D) (2006-2014)

Archiwum

Opel Corsa IV (D) (2006-2014)

Jedno z najpopularniejszych używanych aut. Nieprzypadkowo. Corsa jest trwała, a do tego tania w zakupie i utrzymaniu.

  • Lata produkcji: 2006-2014
  • Silniki: benz. 1.0-1.6 (60-192 KM), diesle 1.3-1.7 (70-130 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 400/251 cm, szerokość/wysokość: 172/149 cm, bagażnik: 285-1050 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Corsa pozytywnie zaskakuje ilością miejsca w kabinie – w 5-drzwiowej wersji może z powodzeniem pełnić rolę auta dla mniejszej rodziny. Nie można mieć zastrzeżeń do funkcjonalności czy ergonomii wnętrza. Lepsza mogłaby być natomiast trwałość materiałów wykończeniowych. Nieco rozczarowuje też zabezpieczenie antykorozyjne.

Opel-Corsa-D_3
Tak atrakcyjne wnętrza mają najdroższe Corsy. W tanich królują szare, ale odporne na zużycie tworzywa.

SILNIKI

Optymalnym wyborem są benzynowe silniki 1.2 (80 KM) bądź 1.4 (90 KM). Doładowane 1.4/1.6 zapewniają świetną dynamikę. Bardzo sprawne są też Corsy z dieslem 1.7 CDTI od Isuzu. Z kolei egzemplarze z jednostką 1.3 CDTI Fiata są oszczędne i niewrażliwe na styl jazdy.

AWARYJNOŚĆ

Największym problemem najtańszych samochodów jest ogólne wyeksploatowanie – pakiet niezbędnych napraw zaczyna przekraczać wartość auta. W Corsach sprzed modernizacji dochodzą do tego kaprysy elektroniki (m.in. z powodu wody przedostającej się do skrzynki bezpieczników).

KOSZTY

Corsa jest doskonale znana mechanikom, którzy cenią jej prostą konstrukcję i świetne zaopatrzenie w tanie zamienniki. Po latach najbardziej kosztowne są naprawy wysłużonych diesli – konieczne stają się wymiany wtryskiwaczy, turbosprężarek czy filtrów cząstek stałych. Te ostatnie częściej stosowano w 1.7 CDTI.

SYTUACJA RYNKOWA

Liczba dostępnych aut szybko rośnie – do wyboru jest już 1700. Wśród nich nie brakuje egzemplarzy z polskich salonów.

Opel-Corsa-D_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Corsa jest technicznie blisko spokrewniona z Fiatem Grande Punto. Auta zbudowano na płycie SCCS. Wspólnym elementem jest też diesel 1.3 CDTI.
  • Opcjonalna skrzynia Easytronic to manualna przekładnia z siłownikami obsługującymi sprzęgło i wybieranie biegów. Działa opieszale i przy wysokich przebiegach może stwarzać problemy.
  • Rynek wtórny ceni Corsę za silniki 1.2/1.4, które świetnie współpracują na LPG.

CENY

4000 zł – Pofirmowe diesle i auta z LPG, które przejeździły 300-400 tys. km. Skromne wyposażenie, ślady eksploatacji.
18 000 zł – Bardzo duży wybór. Wystarczy na krajowy samochód z udokumentowaną historią, także po liftingu.
35 000 zł – Budżet, który pozwala myśleć o najlepiej zachowanych egzemplarzach, w tym topowej wersji OPC.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 1.2 1.2 1.4 1.6 T 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność skokowa 998 cm³ 1229 cm³ 1229 cm³ 1364 cm³ 1598 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1686 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo t.diesel t.diesel t.diesel
Moc maks. 60 KM 70 KM 80 KM 90 KM 150 KM 75 KM 90 KM 125 KM
Maks. moment obr. 88 Nm 115 Nm 110 Nm 125 Nm 210 Nm 170 Nm 200 Nm 280 Nm
Przysp. 0-100 km/h 18,2 s 14,5 s 13,9 s 12,4 s 8,1 s 14,5 s 12,7 s 9,9 s
Prędkość maks. 150 km/h 160 km/h 168 km/h 173 km/h 205 km/h 163 km/h 172 km/h 195 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,6 l/100 km 5,3 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 7,3 l/100 km 5,0 l/100 km 4,9 l/100 km 4,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2006 - debiutuje Corsa D, do wyboru dwie wersje nadwoziowe (3d/5d)
2007 - premiera sportowej Corsy OPC
2011 - modernizacja obejmująca m.in. zderzaki, lampy oraz atrapę chłodnicy
2014 - debiut Corsy E, starszy model zostaje wycofany z produkcji

Opel-Corsa-D_5
Opel Corsa D sprzed modernizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z ABS-em
    Utrata ABS-u to często efekt nadmiernie skorodowanej koronki sygnałowej.
    Koszt naprawy: od 100 zł
  • Usterki elektryki i elektroniki
    Często wystarcza diagnostyka połączona z czyszczeniem połączeń.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Rozciągnięty łańcuch diesla 1.3 CDTI
    Trwałość łańcucha istotnie skracają ostra eksploatacja i rzadkie wymiany oleju.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Awarie turbosprężarek w dieslach
    Problem dotyczy głównie 1.3 CDTI sprzed 2010 r., kiedy poprawiono smarowanie turbo.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł

ZALETY I WADY

+ Ogromna podaż, nie brakuje krajowych aut.
+ Przestronne wnętrze, spory bagażnik.
+ Niskie koszty zakupu i utrzymania.

- Marny stan techniczny najtańszych Cors.
- Przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne.
- Głośna praca zawieszenia (np. stukające odboje amortyzatorów).

WARTO KUPIĆ

Optymalnym wyborem są Corsy z benzynowym silnikiem 1.4. Albo bardzo żwawym w tym modelu dieslem 1.7 CDTI.

UWAŻAJ NA

Pofirmowe diesle 1.3 CDTI. Mogą być już mocno zużyte. Benzynowy silnik 1.0 R3 ma zbyt słabe osiągi i dużo pali.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także