Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Aston Martin Vanquish Volante góra

Oto nowy Aston Martin Vanquish Volante – spektakularny kabriolet z silnikiem V12 i wspaniałą tradycją

fot. Aston Martin

Oto nowy Aston Martin Vanquish Volante – spektakularny kabriolet z silnikiem V12 i wspaniałą tradycją

We wrześniu ubiegłego roku Aston Martin zaprezentował Vanquisha w odmianie coupe, a teraz przyszedł czas na debiut jego, nie mniej zjawiskowej, wersji otwartej – czyli Volante.

Otwarte modele Astona Martina nazywane Volante obchodzą w tym roku okrągłą, sześćdziesiątą rocznicę. Pierwszym autem był model Short Chassis Volante z 1965 roku, w którego konstrukcji zastosowano elementy pochodzące zarówno z DB5, jak i następującego po nim DB6 Volante. Jest to przy okazji jeden z najrzadszych samochodów tej brytyjskiej marki, bowiem w ciągu roku wyprodukowano zaledwie 37 egzemplarzy.

Jednym ze słynniejszych Astonów jest z pewnością V8 Volante, którym w filmie "The Living Daylights" z 1987 roku jeździł Agent 007 James Bond. Obecnie nazwa Volante jest używana zarówno dla modeli otwartych z linii DB12, jak i Vanquisha.

Potężna moc, znakomite osiągi

Do napędu, tylko na tylne koła, służy w Vanquishu Volante umieszczony centralnie z przodu nowy podwójnie turbodoładowany silnik o pojemności skokowej 5,2 litra i 12 cylindrach. Rozwija on 835 KM przy 6500 obr./min oraz 1000 Nm w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej – od 2500 do 5000 na min. Stosunek mocy do masy wynosi 416 KM na tonę.

Opcjonalnie można zamówić tytanowy układ wydechowy, lżejszy od standardowego o 10,5 kg. Przekładnię umieszczono przy tylnej osi (poprawiający rozkład masy układ transaxle) i jest to 8-biegowy automat marki ZF, zastosowano tutaj także elektronicznie sterowany, blokowany mechanizm różnicowy (E-diff). Volante przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s i może się rozpędzić aż do 345 km/h.

Razem z Coupe

Tworzenie obu wariantów nadwoziowych przebiegało jednocześnie, m.in. po to, by w wersji otwartej zachować jak najlepszą sztywność karoserii. Jej szkielet zbudowano z aluminium i elementów kompozytowych, zaś panele wykonano z włókien węglowych. Elektrycznie sterowany miękki dach można otworzyć w 14 sekund i zamknąć w 16 sekund, a także obsługiwać podczas jazdy z prędkością do 50 km/h (da się go też otwierać i zamykać zdalnie, pilotem).

Volante także zostało wyposażone w adaptacyjne amortyzatory Bilstein DTX, ale mają one zmienioną w stosunku do Coupe charakterystykę. Zawieszenie z przodu jest dwu-, a z tyłu wielowahaczowe. Standardowym wyposażeniem są hamulce z węglowo-ceramicznymi tarczami (przednie zaciski są 6-, a tylne 4-tłoczkowe). Aston Martin korzysta ze specjalnie opracowanych dla niego opon Pirelli P Zero – zarówno letnich, jak i zimowych. Ich rozmiary są następujące: przód: 275/35/ZR21, tył: 325/30/ZR21.

Do dyspozycji kierowcy przewidziano pięć trybów jazdy (Wet, GT, Sport, Sport Plus i Individual), wpływających na działanie układów napędowego, kierowniczego oraz zawieszenia.

Całkowita roczna produkcja obu wersji nadwoziowych Vanquisha nie przekroczy 1000 sztuk rocznie. Volante można już zamawiać (gdyby komuś się spieszyło...), a pierwsze dostawy przewidziano na trzeci kwartał bieżącego roku.

Aston-Martin-Vanquish-Volante-przod
Volante ma wysokość tylko 129,6 cm.
fot. Aston Martin
Aston-Martin-Vanquish-Volante-bok
Vanquish Volante mierzy 485 cm długości.
fot. Aston Martin
Aston-Martin-Vanquish-Volante-tyl
Miękki dach można składać także podczas jazdy.
fot. Aston Martin
Aston-Martin-Vanquish-Volante-przod-1
Maska ma spektakularne przetłoczenia. Wykonano ją, tak, jak pozostałe panele nadwozia, z karbonu.
fot. Aston Martin
Aston-Martin-Vanquish-Volante-deska-rozdzielcza
Volante jest dwuosobowe. Wskaźniki oraz centralny ekran mają po 10,25 cala. Standardem jest nagłośnienie firmy Bowers&Wilkins. 
fot. Aston Martin
Aston-Martin-Vanquish-Volante-konsola-srodkowa
Klasyczna (słuszna) koncepcja – sterowanie wieloma funkami za pomocą przycisków i pokręteł, a nie poprzez ekran.
fot. Aston Martin
Aston-Martin-Vanquish-Volante-felga
Volante ma seryjnie węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe i 21-calowe obręcze.
fot. Aston Martin
aston-martin-vanquish-tyl
Vanquish Coupe waży 1774 kg, o 106 kg mniej niż Volante. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,3 s, o 0,1 s szybciej niż kabriolet.
fot. Aston Martin

Czytaj także