Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Aston Martin F1

F1: Astony Martiny jako auta bezpieczeństwa i medyczne

F1: Astony Martiny jako auta bezpieczeństwa i medyczne

Auta marki Aston Martin będą teraz razem z Mercedesami pełnić rolę samochodów bezpieczeństwa i medycznych w Formule 1.

Aston Martin powraca do rywalizacji w Formule 1 (brał w niej udział – bez sukcesów – w latach 1959-1960). Nazwę tej brytyjskiej marki samochodów nosi teraz zespół, który jeszcze w ubiegłym sezonie startował jako Racing Point.

Ale Astony Martiny pojawią się na torach F1 także w innej roli. Model Vantage będzie teraz wraz z Mercedesem-AMG GT R oficjalnym samochodem bezpieczeństwa, natomiast SUV DBX obok Mercedesa-AMG C 63 S kombi rozpocznie służbę jako pojazd medyczny. 

Aston Martin Vantage – samochód bezpieczeństwa

By coupe brytyjskiej marki mogło jak najlepiej wywiązywać z roli samochodu bezpieczeństwa, czyli prowadzącego stawkę bolidów w sytuacjach awaryjnych, zostało odpowiednio przygotowane.

Ma oczywiście wymagane przez FIA wyposażenie (np. oświetlenie), ale Aston Martin wprowadził także inne usprawnienia. Silnik 4.0 V8 biturbo wzmocniono z 510 do 535 KM, zmodyfikowano skrzynię biegów, zawieszenie, układ kierowniczy oraz zastosowano wydajniejszy układ chłodzenia pochodzący z wyścigowych Vantage'ów GT4. Nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia lepszy docisk przy wysokich prędkościach. Auto korzysta z drogowych opon Pirelli (ale o niższym niż seryjnie profilu), a w standardowym układzie hamulcowym poprawiono jedynie chłodzenie ceramicznych tarcz.

We wnętrzu zastosowano m.in. wyczynowe siedzenia i 6-punktowe pasy bezpieczeństwa, do dyspozycji załogi znajdują się tu m.in. kamera pokazująca na żywo obraz tego, co dzieje się za samochodem, dwa monitory (z obrazem telewizyjnym i różnymi bieżącymi informacjami, jak czasy okrążeń i pozycja wszystkich bolidów na torze) oraz system świateł pokazujących, jaka aktualnie flaga obowiązuje na torze (jej kolor zobowiązuje kierowców do odpowiedniego zachowania).

Aston Martin DBX – samochód medyczny

SUV klasy wyższej Astona Martina będzie oficjalnym autem medycznym, wyposażonym m.in. w specjalne oświetlenie i system odczytu parametrów życiowych kierowcy (z czujników w rękawiczkach). Auto przewozi m.in. dużą torbę ze sprzętem lekarskim, defibrylator, dwie gaśnice i zestaw do zabezpieczania poparzeń.

Samochód ma cztery kubełkowe siedzenia – dla kierowcy (jest nim Alan van der Merwe),  doktora Iana Robertsa (koordynatora działań medycznych w F1 ze strony FIA), lokalnego lekarza oraz kierowcy wyścigowego, jeśli trzeba by go przetransportować do alei serwisowej. DBX ma silnik 4.0 V8 biturbo rozwijający 550 KM i 700 Nm.

Astony Martiny nie zastąpią stosowanych dotychczas Mercedesów, tylko będą z nimi stosowane zamiennie. Vantage i DBX rozpoczną pracę podczas testów F1 w Bahrajnie (12-14 marca), pojawią się też na inaugurującym sezon wyścigowym weekendzie podczas GP Bahrajnu (26-28 marca).

AstonMartinVantage_OfficialSafetyCarofFormulaOne_01
Vantage służący jako samochód bezpieczeństwa ma zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny.
Aston Martin
AstonMartinVantage_OfficialSafetyCarofFormulaOne_08
Auto korzysta z drogowych opon Pirelli.
Aston Martin
AstonMartinVantage_OfficialSafetyCarofFormulaOne_05
Kolory i sekwencja świateł z "koguta" na dachu informują kierowców, jak mają się zachowywać. 
Aston Martin
AstonMartinDBX_OfficialMedicalCarofFormulaOne_12
W medycznym DBX-ie nie wprowadzono usprawnień technicznych.
Aston Martin
AstonMartinDBX_OfficialMedicalCarofFormulaOne_03
DBX ma 4 kubełkowe siedzenia z szelkowymi pasami. 
Aston Martin
AstonMartinDBX_OfficialMedicalCarofFormulaOne_10
Podświetlana tablica w zderzaku oraz system oświetlania to obowiązkowe wyposażenie auta medycznego. 
Aston Martin
21C0110_001
Mercedesy nadal będą pełnić rolę samochodów medycznego i bezpieczeństwa. W tym roku mają nowe, czerwone malowanie. 
Mercedes
21C0110_004
Samochodem medycznym jest Mercedes-AMG C 63 kombi (510 KM), a bezpieczeństwa – Mercedes-AMG GT R (585 KM).  
Mercedes
D595644
Kierowcą samochodu bezpieczeństwa w F1 jest od 2000 r. Niemiec Bernd Mayländer.
Mercedes

Czytaj także