W czasach, gdy większość premier to samochody elektryczne albo zelektryfikowane, debiut takiego auta jak Aston Martin Vantage Roadster z silnikiem 4.0 V8 pod maską to istne święto dla fanów prawdziwych sportowych samochodów.
Aston Martin zdecydowanie ma dobrą passę i jak na tak ekskluzywną markę często prezentuje nowości. Niedawno pisaliśmy o premierze modelu Valhalla, teraz premierę święci najnowsza generacja Vantage'a w wersji z otwieranym dachem. Nowe "cabrio" Astona zachwyca nie tylko designem, ale także parametrami technicznymi.
Twórcom wersji Roadster zależało na tym, by była ona m.in. pod względem prowadzenia i wrażeń zza kierownicy maksymalnie zbliżona do pokazanego w 2024 r. Coupe. Udało się to uzyskać dzięki temu, że obie odmiany były konstruowane od podstaw równocześnie, z uwzględnieniem specyfiki danej karoserii.
Już sam fakt, że Roadster waży tylko o 60 kg więcej od Coupe (1665 kg) pokazuje, że inżynierowie solidnie przyłożyli się do swoich zadań. Struktura nadwozia została wykonana z aluminium zaś jej panele są kompozytowe.
Miękki dach ma osiem warstw izolacyjnych, a mimo to składa się i rozkłada błyskawicznie. Operacja ta zajmuje zaledwie 6,8 s (wg Astona, w żadnym obecnie produkowanym aucie nie odbywa się to szybciej) i może być wykonywana także podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.
Tylononapędowy Vantage ma układ transaxle – z jednostką napędową z przodu i ośmiobiegową przekładnią zamontowaną przy tylnej osi (rozkład masy: 49:51% przód/tył). Wał napędowy wykonano z karbonu, a standardem jest mechanizm różnicowy z elektronicznie sterowaną "szperą". Silnik 4.0 V8 biturbo generuje 665 KM przy 6000 obr./min i 800 Nm w zakresie od 2750 do 6000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 3,6 s, zaś prędkość maksymalna – 325 km/h.
W układzie jezdnym wykorzystano dwuwahaczowy układ z przodu i wielowahaczowy z tyłu. Adaptacyjne amortyzatory Bilstein DTX mają specyficzne dla roadstera zestrojenie. Standardem są stalowe tarcze hamulcowe, zaś opcjonalne ceramiczno-węglowe mają 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu (zaciski są, odpowiednio, 6- i 4-tłoczkowe). Opony Michelin o specjalnie dobranej mieszance (zarówno letnie Pilot Sport S 5, jak i zimowe Pilot Alpin 5) mają rozmiar 275/35 R21 z przodu i 325/30 R21 z tyłu.
Do dyspozycji kierowcy jest pięć trybów jazdy (Wet, Sport, Sports Plus, Track oraz Individual), a także zaawansowany system kontroli trakcji, którego poziom interwencji – jeden z ośmiu – można wybierać (da się go też całkiem wyłączyć).
Aston Martin przewiduje, że pierwsze dostawy Vantage Roadstera rozpoczną się w drugim kwartale bieżącego roku. Ceny na razie nie ujawniono.