Aston Martin Valhalla to typowy przedstawiciel nowej generacji supersportowych aut – ma radykalny design, układ napędowy, w którym współpracują silniki benzynowy z elektrycznymi i powstanie w limitowanej liczbie egzemplarzy.
Aston Martin to jedna z niewielu firm, która może korzystać z doświadczenia zdobytego w Formule 1, w końcu posiada własny team w królowej motorsportu. I w przypadku najnowszego supersportowego auta tak właśnie zrobiono.
Valhalla, bo tak się on nazywa, to – jak zaznacza sam Aston Martin – pierwszy seryjnie produkowany samochód marki z centralnie umieszczonym silnikiem (Valkyrie też ma tak usytuowaną jednostkę, ale jest traktowana jako tzw. hipersamochód i nie zalicza się do aut seryjnych) i pierwsza hybryda plug-in. Czym jeszcze charakteryzuje się ten wyjątkowy model?
Struktura nadwozia Valhalli to karbonowy monokok, a przednia i tylna rama pomocnicza są aluminiowe. Panele nadwozia zostały wykonane z włókien węglowych. Wymiary auta są następujące: długość 472,7 cm, szerokość 201,4 cm, wysokość 116,1 cm, rozstaw osi 276 cm. Prześwit wynosi zaś 10,9 cm. Minimalna masa pojazdu to 1655 kg, a zbiornik paliwa pomieści 65 l.
Samochód otrzymał hybrydowy układ napędowy typu plug-in, w którym najważniejszym elementem jest nowy benzynowy silnik 4.0 V8 biturbo (sprężarki znajdują się w rozwidleniu cylindrów) z wałem korbowym z wykorbieniami co 180 stopni i suchą miską olejową. Rozwija on 828 KM i 857 Nm (maksymalne obroty: 7000 na minutę). To najmocniejszy silnik V8, jaki trafił do auta Astona. Do tego dochodzą dwa silniki elektryczne zamontowane przy przedniej osi i ją napędzające (realizują także bieg wsteczny i wektorowanie momentu obrotowego) oraz kolejny zainstalowany w obudowie, także nowej, 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej.
Łączna moc układu wynosi 1079 KM oraz 1100 Nm. Osiągi są następujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,5 s, prędkość maksymalna 350 km/h. Kierowca może wybierać spośród czterech trybów jazdy: Sport, Pure EV, Sport+ i Race. W elektrycznym napędzane są tylko przednie koła, prędkość mksymalna wynosi 140 km/h, a zasięg „na prądzie” sięga 14 km.
Valhalla ma dwuwahaczowe zawieszenie z przodu (z poziomo umieszczonymi amortyzatorami) i układ wielowahaczowy z tyłu. Amortyzatory są adaptacyjne – Bilstein DTX. W układzie hamulcowym zastosowano karbonowo-ceramiczne tarcze, 6-tłoczokwe zaciski z przodu i 4-tłoczkowe z tyłu. Opony stworzył specjalnie do tego modelu Michelin (letnie to model Pilot Sport S 5 AML, zaś zimowe – Pilot Alpin 5). Z przodu mają rozmiar 285/30 R20, natomiast z tyłu 335/30 R21.
Valhalla zostanie zbudowana w ograniczonej do 999 sztuk serii, a cena ma oscylować w granicach 850 tys. funtów (w informacji prasowej nie była podana oficjalnie, ale taką kwotę wspominają brytyjskie magazyny, m.in. Car), co po przeliczeniu na złotówki daje blisko 4,4 mln.