Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BYD Seagull Surf

BYD za chwilę wprowadzi do Polski rywala dla Dacii Spring i… wybiera na siedzibę Węgry

fot. BYD

BYD za chwilę wprowadzi do Polski rywala dla Dacii Spring i… wybiera na siedzibę Węgry

Chiński BYD zapowiedział wprowadzenie nad Wisłę swojego kolejnego modelu. Tym razem będzie to niewielki Dolphin Surf, znany również jako Seagull, który w tym roku jako pierwszy model z Chin zdobył tytuł „Światowego Samochodu Miejskiego”. Chińczycy poinformowali też o swojej nowej siedzibie w Europie.

BYD w obecnej gamie w Polsce ma w ofercie 7 modeli, z których 6 jest elektrycznych, a 1 to hybryda plug-in (Seal U DM-i). Dotychczas najtańszym autem tego giganta z Państwa Środka było Atto 2, za które trzeba zapłacić 129 900 zł. 

byd-atto-2-przod
Atto 2 to obecnie najtańszy model BYD-a w Polsce. 
fot. Archiwum

Ale dosłownie za chwilę się to zmieni. Chińczycy zapowiedzieli już wprowadzenie do Polski swojego najmniejszego i najtańszego modelu. To Dolphin Surf, który w Chinach jest oferowany jako Seagull w cenie od 56 800 juanów (ok. 30 000 zł). 

Cena dużo poniżej 100 tys. zł?

W naszym kraju to auto oczywiście równie tanie nie będzie. Jego cena nieoficjalnie ma startować z pułapu dużo poniżej 100 tys. zł. Niewykluczone jednak, że będzie to 80-90 tys. zł

BYD Dolphin Surf mierzy 3,8 m długości, 1,7 m szerokości oraz 1,5 m wysokości. Podstawowy wariant dysponuje baterią trakcyjną typu LFP o pojemności 30,1 kWh. Droższy otrzyma z kolei nie tylko lepsze wyposażenie, ale i akumulator o pojemności 38,9 kWh. Zasięg wyniesie, odpowiednio, 305 i 405 km (zgodnie z chińskim cyklem CLTC). 

BYD Seagull 2025_01
Nieduży Dolphin Surf ma dość osobliwą sylwetkę. 
fot. BYD

Za wprawianie tego samochodu w ruch ma odpowiadać 75-konny silnik elektryczny, umieszczony przy przednich kołach. Wyposażenie ma być oczywiście bogate i obejmować m.in. dwa ekrany, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, czy rozbudowane systemy wspomagania kierowcy w czasie jazdy. 

W zdobywaniu rozpoznawalności – także na polskim rynku – nowemu modelowi BYD-a pomoże pomóc tytuł „Światowego Samochodu Miejskiego”, który Dolphin Surf otrzymał w kwietniu tego roku. Co ciekawe, jest to pierwsze chińskie auto nagrodzone w konkursie WCOTY. Warto przy tym dodać, że "Osobą Roku 2025" została Stella Li – też z BYD-a.

Rywal Dacii i Leapmotora

Jeśli potwierdzą się przypuszczenia dotyczące podstawowej ceny, BYD Dolphin Surf może być jednym z najtańszych elektryków na rynku. Owszem, poziom wyznacza tutaj Dacia Spring, kosztująca 76 900 zł. Tyle że w podstawowym wariancie ma ona zaledwie 45 KM i spartańskie wyposażenie. 

Z tego względu sensowniejsza wydaje się odmiana 65 Expression (228 km zasięgu) w cenie 86 000 zł. Dysponuje ona m.in. manualną klimatyzacją, komputerem pokładowym z 7-calowym ekranem oraz tylnymi czujnikami parkowania. 

BYD Seagull 2025_05
W kokpicie znalazły się dwa ekrany. 
fot. BYD

Drugi rywal nowego BYD-a to Leapmotor T03. Za to auto trzeba zapłacić 84 900 zł. Do jego napędu służy jednak 95-konny silnik elektryczny. Średni zasięg wynosi 265 km, natomiast w mieście rośnie do 395 km. Trzeba pamiętać, że ceny tych aut można ściąć nawet o 40 000 zł, dzięki programowi NaszEauto. 

BYD w tym roku od stycznia do kwietnia nad Wisłą sprzedał 855 samochodów, z czego w marzec zakończył z wynikiem 233 szt, a czwarty miesiąc 2025 roku – 324 szt. To obecnie piąty wytwórca z Chin w Polsce pod względem sprzedaży. 

Kierunek Budapeszt

Chińczycy poinformowali również o chęci przeniesienia swojej dotychczasowej europejskiej siedziby z Amsterdamu do Budapesztu. W ten sposób Węgry staną się dla tego giganta bramą do Europy

W kraju rządzonym przez Orbana BYD ma już fabrykę autobusów (Komaron), a w Szeged powstaje właśnie wytwórnia samochodów osobowych.

nowa siedzibia BYD_Wegry
Tak będzie wyglądać nowa europejska siedziba BYD-a. 
fot. BYD

Nowa europejska siedziba BYD-a ma być odpowiedzialna m.in. za działania sprzedażowe, homologacje, czy usługi posprzedażowe. Obok niej zostanie wybudowane centrum badawczo-rozwojowego. Będzie ono ulokowane w Budapeszcie i skupi się na inteligentnej mobilności oraz na technologiach elektryfikacji. 

Nowe inwestycje BYD-a mają kosztować około 248 mln euro. Po ich ukończeniu pracę znajdzie tam około 2000 osób, głównie inżynierów. 

Czytaj także