Elektryczny crossover BYD Atto 2 – najmniejszy i najtańszy model w gamie marki – pokazuje, że wśród chińskich aut są już naprawdę dojrzałe konstrukcje. W teście bogato wyposażona wersja za 141 tys. zł.
W dzieciństwie wielu z nas starało się nauczyć znanych marek samochodów i umieć rozpoznawać na ulicy jak najwięcej modeli. Dziś ten proces przechodzimy ponownie – za sprawą ofensywy chińskich producentów w Europie. Niektórzy z nich zapewne nie zagrzeją tu miejsca, ale inni mają zasoby, by nieźle namieszać na rynku. Wśród tych drugich jest firma BYD – jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie i lider w produkcji aut elektrycznych.
BYD ma w polskiej ofercie kilka modeli samochodów, a wśród nich niedawną nowość – (jeszcze) miejskiego crossovera Atto 2. Jeszcze, ponieważ auto mierzy 4,3 m długości, należy więc do największych w klasie. Przekłada się to na zaskakująco dużą ilość miejsca w kabinie, spotęgowaną wysoko poprowadzoną linią dachu. Zastrzeżeń nie budzą też bagażnik o pojemności 400 l ani 410-kilogramowa ładowność.
Na tle szeregu chińskich aut, które mieliśmy już okazję testować – oraz na tle klasowych rywali – BYD budzi pozytywne odczucia jakością wykonania oraz dopracowaniem detali. Owszem, jest tu parę zabawno-rozczarowujących niedoróbek: asystent głosowy ostrzega o niezapiętych pasach po polsku, ale z mocno wschodnim akcentem,nawigacja nie jest do końca przetłumaczona, brakuje fotochromatycznego lusterka wewnętrznego. Jednak reszta okazuje się już zdecydowanie na plus.
Wykonanie co najmniej na miarę kompaktów, przyjazne (i szybkie) interfejsy z drobnymi błędami, zestaw fizycznych instrumentów w tunelu ułatwia obsługę. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Którą orientację ekranu dziś wybierasz? Za naciśnięciem pola wyświetlacz można obrócić. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Jak to w chińskim aucie – jakość obrazu z kamer na miarę modeli premium. / fot. Kacper Szczepański/Motor
Wnętrze sprawia wrażenie solidnie i starannie wykonanego, materiały jak na ten segment są estetyczne, a interfejsy – czytelne. Dość wspomnieć, że jest to samochód przyjemniej wykończony niż np. Toyota Yaris Cross. Do tego na tle wielu innych aut z Państwa Środka wyróżnia się finezyjnie działającym asystentem monitorowania uwagi, który nie irytuje nadwrażliwością i nie ma nawet potrzeby go wyłączać, oraz niezłym adaptacyjnym tempomatem. Z kolei asystenta znaków można szybko „uśpić”.
Kolejne pozytywy BYD ujawnia w ruchu: legitymuje się niezłą trakcją, pewnie i dość lekko się prowadzi, a jego zawieszenie skutecznie i bez hałasów wygładza nierówności. Jak przystało na auto elektryczne jeździ cicho, płynnie, kojąco.
Za bogato wyposażoną wersję Boost (m.in. wysokiej jakości kamery 360°, podgrzewane fotele, większy ekran, ładowarka indukcyjna) trzeba zapłacić 141 tys. zł; bazowa odmiana Active kosztuje 130 tys. zł. Nie są to ceny mocno odbiegające od spalinowych rywali.
177-konny silnik zapewnia dobrą dynamikę i w wiosennych temperaturach nie jest energożerny, ale przy niskim stanie naładowania w naszych pomiarach osiągi nie dorównywały fabrycznym (11 s wobec 8 s do 100 km/h).
Specyfikacja obejmuje pompę ciepła, która zwiększa efektywność ogrzewania, jednak trzeba wziąć pod uwagę niską moc ładowania prądem stałym (maks. 65 kW). Co więcej, Atto 2 ma tańsze ogniwa LFP, które mogą gorzej znosić niskie temperatury. W skrócie: auto raczej do lokalnej jazdy.
Dane techniczne i ceny | BYD Atto 2 Boost |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc systemowa | 177 KM |
Systemowy moment obrotowy | 290 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut., 1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 431/183/168 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Średnica zawracania | 10,5 m |
Masa własna/ładowność | 1570/410 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 400/1340 l |
Pojemność akumulatora (netto) | 45 kWh |
Moc ładowania AC/DC | 11/65 kW |
Opony | 215/60 R17 |
Osiągi, zużycie energii (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Średnie zużycie energii | 16,0 kWh/100 km |
Zasięg | 310 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 129 900 zł |
Cena wersji testowanej | 141 000 zł |
Dane testowe | BYD Atto 2 Boost |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,4 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,0 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3 |
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) | 16,5/15,0/15,8 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 280 km |
Pomijając kwestię termiki napędu, BYD Atto 2 to groźny rywal uznanych marek – w zachęcającej cenie.