Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BYD Atto 2 Boost – test, przód

BYD Atto 2 – nowy chiński crossover z (uzasadnionymi?) wysokimi aspiracjami | TEST

fot. Kacper Szczepański/Motor

BYD Atto 2 – nowy chiński crossover z (uzasadnionymi?) wysokimi aspiracjami | TEST

Elektryczny crossover BYD Atto 2 – najmniejszy i najtańszy model w gamie marki – pokazuje, że wśród chińskich aut są już naprawdę dojrzałe konstrukcje. W teście bogato wyposażona wersja za 141 tys. zł.

W dzieciństwie wielu z nas starało się nauczyć znanych marek samochodów i umieć rozpoznawać na ulicy jak najwięcej modeli. Dziś ten proces przechodzimy ponownie – za sprawą ofensywy chińskich producentów w Europie. Niektórzy z nich zapewne nie zagrzeją tu miejsca, ale inni mają zasoby, by nieźle namieszać na rynku. Wśród tych drugich jest firma BYD – jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie i lider w produkcji aut elektrycznych.

Konkurencyjny standard

BYD ma w polskiej ofercie kilka modeli samochodów, a wśród nich niedawną nowość – (jeszcze) miejskiego crossovera Atto 2. Jeszcze, ponieważ auto mierzy 4,3 m długości, należy więc do największych w klasie. Przekłada się to na zaskakująco dużą ilość miejsca w kabinie, spotęgowaną wysoko poprowadzoną linią dachu. Zastrzeżeń nie budzą też bagażnik o pojemności 400 l ani 410-kilogramowa ładowność.

BYD Atto 2 Boost test 2025 – bok
BYD Atto 2 ma 16,5-centymetrowy prześwit i spore rozmiary jak na swój segment.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Na tle szeregu chińskich aut, które mieliśmy już okazję testować – oraz na tle klasowych rywali – BYD budzi pozytywne odczucia jakością wykonania oraz dopracowaniem detali. Owszem, jest tu parę zabawno-rozczarowujących niedoróbek: asystent głosowy ostrzega o niezapiętych pasach po polsku, ale z mocno wschodnim akcentem,nawigacja nie jest do końca przetłumaczona, brakuje fotochromatycznego lusterka wewnętrznego. Jednak reszta okazuje się już zdecydowanie na plus.

Wnętrze sprawia wrażenie solidnie i starannie wykonanego, materiały jak na ten segment są estetyczne, a interfejsy – czytelne. Dość wspomnieć, że jest to samochód przyjemniej wykończony niż np. Toyota Yaris Cross. Do tego na tle wielu innych aut z Państwa Środka wyróżnia się finezyjnie działającym asystentem monitorowania uwagi, który nie irytuje nadwrażliwością i nie ma nawet potrzeby go wyłączać, oraz niezłym adaptacyjnym tempomatem. Z kolei asystenta znaków można szybko „uśpić”.

Kolejne pozytywy BYD ujawnia w ruchu: legitymuje się niezłą trakcją, pewnie i dość lekko się prowadzi, a jego zawieszenie skutecznie i bez hałasów wygładza nierówności. Jak przystało na auto elektryczne jeździ cicho, płynnie, kojąco.

Napęd na miarę ceny

Za bogato wyposażoną wersję Boost (m.in. wysokiej jakości kamery 360°, podgrzewane fotele, większy ekran, ładowarka indukcyjna) trzeba zapłacić 141 tys. zł; bazowa odmiana Active kosztuje 130 tys. zł. Nie są to ceny mocno odbiegające od spalinowych rywali.

177-konny silnik zapewnia dobrą dynamikę i w wiosennych temperaturach nie jest energożerny, ale przy niskim stanie naładowania w naszych pomiarach osiągi nie dorównywały fabrycznym (11 s wobec 8 s do 100 km/h).

Specyfikacja obejmuje pompę ciepła, która zwiększa efektywność ogrzewania, jednak trzeba wziąć pod uwagę niską moc ładowania prądem stałym (maks. 65 kW). Co więcej, Atto 2 ma tańsze ogniwa LFP, które mogą gorzej znosić niskie temperatury. W skrócie: auto raczej do lokalnej jazdy.

Dane techniczne i ceny BYD Atto 2 Boost
Silnik  elektryczny
Moc systemowa 177 KM
Systemowy moment obrotowy 290 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut., 1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 431/183/168 cm
Rozstaw osi 262 cm
Średnica zawracania 10,5 m
Masa własna/ładowność 1570/410 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 400/1340 l
Pojemność akumulatora (netto) 45 kWh
Moc ładowania AC/DC 11/65 kW
Opony 215/60 R17
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Średnie zużycie energii 16,0 kWh/100 km
Zasięg 310 km
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 129 900 zł
Cena wersji testowanej 141 000 zł
BYD Atto 2 Boost test 2025 – silnik
177-konny silnik reaguje harmonijnie i pozwala na dynamiczne manewry, ale z niemal pustą baterią „nie trzyma” osiągów.
fot. Kacper Szczepański/Motor
BYD Atto 2 Boost test 2025 – gniazdo ładowania
Regulowana rekuperacja. Zasięg przy ok. 10°C to 280-300 km (jazda do 100 km/h).
fot. Kacper Szczepański/Motor
 Dane testowe BYD Atto 2 Boost
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) 16,5/15,0/15,8 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 280 km

BYD Atto 2 Boost – test: podsumowanie

BYD Atto 2 Boost test 2025 – tył
Design Atto 2 nieco „zapatrzył się” na Range Rovera Evoque'a. Akumulator zintegrowany z architekturą nadwozia (Cell-to-Body, CTB) dodatkowo usztywnia konstrukcję – i czuć to podczas ofensywnej jazdy.
fot. Kacper Szczepański/Motor
  • Obszerne wnętrze i bagażnik, łatwa obsługa, dobra jakość, wysoki komfort, pewne prowadzenie, długa gwarancja
  • Braki w obszarze ładowania

Pomijając kwestię termiki napędu, BYD Atto 2 to groźny rywal uznanych marek – w zachęcającej cenie.

Czytaj także