Choć chińskie samochody kuszą praktycznie kompletnym wyposażeniem w aktywne systemy wsparcia kierowcy, ich działanie często pozostawia wiele do życzenia. Przekonuje o tym Euro NCAP w najnowszym porównaniu z europejskimi rywalami.
Nie licząc kilku wyjątków, jak choćby pierwsze wcielenie MG ZS-a, samochody z Chin dostępne w Polsce są praktycznie kompletnie wyposażone w asystentów wsparcia kierowcy. Seryjnie zawierają więc m.in. adaptacyjny tempomat, utrzymywanie na pasie ruchu czy czujniki martwego pola.
To znacznie lepsze wyposażenie niż w przypadku modeli renomowanych marek. Ale wyposażenie to jedno, a działanie systemów – to inny temat. Właśnie przyjrzała się mu organizacja Euro NCAP, która porównała ze sobą 5 samochodów – BMW i5, Mercedesa klasy C, Volkswagena ID.7 i Volvo EC40 i chińskiego BYD-a Atto 3.
Euro NCAP porównywane samochody oceniało w dwóch podstawowych kategoriach. W pierwszej pod uwagę brane jest działanie aktywnych systemów, a także równowaga pomiędzy wspomaganiem prowadzenia pojazdu i sposobem interwencji.
Drugi filar stanowią interwencje układów wspomagania w sytuacjach krytycznych. Czyli zachowanie samochodu, gdy pojawia się niebezpieczeństwo, a kierowca pozostaje wtedy bierny.
Jak wypadły testowane samochody? Najlepiej spisały się BMW i Mercedes. Oba modele zapracowały na najwyższe noty, uzyskują bardzo dobrą ocenę.
Szczególne pochwały zebrała klasa C, w przypadku której doceniono działanie systemu awaryjnego zatrzymania w przypadku np. zasłabnięcia kierowcy. Mercedes w takiej sytuacji zaczyna samoczynnie zwalniać, a następnie zjeżdża na pobocze do całkowitego wytracenia prędkości.
Niewiele gorzej od wspomnianej dwójki spisały się Volkswagen ID.7 i Volvo EC40. „Oba samochody wypadły dobrze, chociaż brakowało im bardziej wyrafinowanych funkcji oraz solidnej wydajności BMW i Mercedesa” – informuje Euro NCAP.
A co na to chiński BYD? W jego przypadku szwankuje zarówno wspomaganie kierowcy, jak i działanie systemów wsparcia w sytuacjach kryzysowych. W rezultacie zapracował on na ocenę „nie polecam”.
Euro NCAP szczególnie krytycznie odniosło się do sytuacji, w której adaptacyjny tempomat przestaje wspomagać kierowcę po braku reakcji z jego strony, ale nadal utrzymuje wskazaną prędkość.
„W ten sposób prowadzący zostaje pozostawiony na pastwę losu” – informuje organizacja.
Marka i model | Działanie systemów wsparcia (%) | Interwencje w sytuacjach kryzysowych (%) | Ocena (0-4) |
---|---|---|---|
Mercedes Klasy C | 85 | 97 | 4 |
BMW i5 | 76 | 90 | 4 |
Volkswagen ID.7 | 70 | 80 | 3 |
Volvo EC40 | 66 | 78 | 3 |
BYD Atto 3 | 55 | 35 | 0 |