Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ten system o 50% zmniejsza ryzyko najechania na inny pojazd. Wyniki badania

Ten system o 50% zmniejsza ryzyko najechania na inny pojazd. Wyniki badania

Mercedes

Ten system o 50% zmniejsza ryzyko najechania na inny pojazd. Wyniki badania

Stosowanie nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy znacznie zmniejsza ryzyko wypadków, szczególnie najechania na tył drugiego pojazdu. Świadczą o tym wyniki badania, przeprowadzonego przez amerykańskie MITRE i Partnerstwo na Rzecz Badań Analitycznych w Zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (PARTS).

W badaniu wykorzystano „zgłoszone przez policję dane o wypadkach i dane dotyczące wyposażenia pojazdów przekazane przez partnerów PARTS”. Oznacza to, że objęło ono 93 modele pojazdów z lat 2015-2020, które uczestniczyły w kolizjach drogowych w 13 różnych stanach USA w ciągu prawie 6 lat.

Wyniki badania, które zostały właśnie opublikowane przez te organizacje, wykazały przede wszystkim ogromną przydatność układów automatycznego hamowania awaryjnego. Jego stosowanie pozwoliło na zmniejszenie o 49% kolizji, w których jedno auto najeżdża na tył drugiego. 

Przy okazji pomogły one zredukować aż o 53% obrażenia w wyniku takiego typu zderzenia. Dlaczego? Ponieważ nawet, jeśli systemy automatycznego hamowania nie zapobiegły uderzeniu, to przynajmniej przyczyniły się do wytracenia prędkości przez samochód najeżdżający na tył drugiego.

Mercedes-hamowanie-awaryjne
Systemy hamowania awaryjnego udowadniają swoją skuteczność, chroniąc przed najechaniem na tył innego pojazdu.
mercedes

Z kolei same systemy ostrzegania przed kolizją czołową zmniejszyły o 16% częstotliwość wypadków, spowodowanych najechaniem na tył innego pojazdu, a o 19% obniżyły wskaźnik obrażeń. 

Badanie wykazało również, że automatyczne systemy hamowania awaryjnego działają „niezwykle dobrze w każdych warunkach, nawet gdy droga, pogoda i oświetlenie nie są idealne” – można wyczytać w informacji przekazanej przez obie organizacje.

Z kolei inne badanie, tym razem przeprowadzone przez amerykańską agencję IIHS, wykazało, że systemy automatycznego hamowania przed pieszym zawodzą po zmroku.  

Asystent zmiany pasa ruchu

W badaniu przyjrzano się także skuteczności systemów ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz utrzymywania na pasie ruchu. Ich działanie pozwoliło zmniejszyć liczbę wypadków drogowych z udziałem jednego pojazdu, odpowiednio, o 7 i 8%. W przypadku systemu utrzymywania samochodu pośrodku pasa ruchu wskaźnik ten wyniósł 9%. 

„Nowe technologie mogą znacznie zmniejszyć liczbę wypadków i poprawić wyniki w zakresie bezpieczeństwa. Skuteczność automatycznych systemów hamowania w świecie rzeczywistym pomaga łagodzić obrażenia i liczbę ofiar śmiertelnych” – twierdzi współprzewodniczący zarządu PARTS Governance Board, Tim Czapp.

Czytaj także