Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
pieszy stojący w nocy naprzeciw samochodu

Systemy hamowania awaryjnego zawodzą nocą. W większości przypadków piesi są bez szans

Systemy hamowania awaryjnego zawodzą nocą. W większości przypadków piesi są bez szans

Amerykańska agencja IIHS (Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego) wzięła pod lupę działanie systemów automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) w „starciu” z pieszym, ale po zmroku. Wynik? Nocą większość z nich jest niemal tak „ślepa” jak... kierowcy samochodów. 

Powodem przeprowadzenia testu jest wysoki odsetek wypadków z udziałem pieszych, do których dochodzi w ciemnościach. W samych Stanach Zjednoczonych liczba ofiar śmiertelnych z ich udziałem od 2009 do 2021 roku wzrosła niemal o 80% – aż do 7300 osób w zeszłym roku.

Ale 3/4 z wypadków śmiertelnych ma miejsce nocą, co oznacza, że systemy AEB zdecydowanie nie są doskonałe. Z tego powodu IIHS wziął pod lupę 23 pojazdy z systemami automatycznego hamowania awaryjnego i poddał je testom po zmroku. 

Jak testowano?

Test nocny obejmuje dwa typowe scenariusze zderzeń z pieszymi: dorosły przechodzący przez jezdnię oraz dorosły idący wzdłuż drogi na skraju pasa ruchu. A wszystko to przy oświetleniu na poziomie mniejszym niż 1 luks. W praktyce oznacza to ilość światła zbliżoną do tej, jaką wytwarza księżyc w pełni. 

Ocena nie obejmuje trzeciego scenariusza, stosowanego za dnia, czyli dziecka wybiegającego zza zaparkowanych samochodów. Dlaczego? Ponieważ wśród ofiar śmiertelnych dzieci stanowią niewielki odsetek. 

proba_noca_IIHS
Test IIHS obejmuje dwie próby. Jedną z nich jest przechodzenie pieszego przez jezdnią. Odbywa się ona przy dwóch różnych prędkościach samochodu - 19 i 40 km/h. 
IIHS

Pierwszy z testów odbywa się przy prędkości 19 i 40 km/h, natomiast drugi – przy 40 i 59,5 km/h. Punkty przyznaje się na podstawie średniej redukcji prędkości w pięciu powtórzeniach na suchej nawierzchni. 

Co ważne, osobne próby są przeprowadzane z włączonymi światłami drogowymi i mijania. Jeśli samochód jest wyposażony w układ automatycznego przełączania świateł z drogowych na mijania – wyniki są korygowane. 

Cztery auta z maksymalną oceną

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w teście wzięły udział 23 pojazdy, z których 19 otrzymało doskonałą lub zaawansowaną (2 punkty na 3 możliwe) ocenę podczas podobnych prób przeprowadzonych w warunkach dziennych. 

proba z pieszym_dzien
Dzienny test z pieszymi zdało 19 z 23 samochodów. 
IIHS

Nocą większość z nich jednak zawodzi. Tylko cztery modele uzyskały bowiem doskonałą ocenę (3 punkty na 3 możliwe). Są to: 

  • Ford Mustang Mach-E
  • Nissan Pathfinder
  • Toyota Camry
  • Toyota Highlander

Siedem aut zapracowało na tzw. ocenę zaawansowaną (2 punkty na 3 możliwe). Są to:

  • Honda Accord
  • Hyundai Palisade
  • Hyundai Sonata
  • Nissan Frontier
  • Nissan Murano
  • Subaru Ascent
  • Subaru Outback

Na tzw. ocenę podstawową (1 punkt na 3 możlwe) zasłużyły:

  • Chevrolet Traverse
  • Ford Explorer
  • Ford Maverick
  • Ford Ranger
  • Mazda CX-9
  • Volkswagen Atlas Cross Sport
  • Volkswagen Tiguan

Najniższe wyniki, oznaczające, że systemy w ciemnościach nie działają wystarczająco dobrze (0 punktów na 3 możliwe), uzyskały:

  • Chevrolet Malibu
  • Honda Pilot
  • Nissan Altima
  • Toyota Tacoma 

Tak jak się spodziewaliśmy, większość z systemów awaryjnego hamowania przed pieszym nie działa zbyt dobrze w ciemności. Ale widać, że producenci samochodów mogą sprostać temu wyzwaniu, ponieważ Ford, Nissan i Toyota zdobywają najwyższe oceny dla swoich niektórych modeli.

 prezes IIHS, David Harkey

Co oznaczają powyższe wyniki?

Jedynie Nissan Pathfinder, który uzyskał najwyższą ocenę, uniknął kolizji z manekinem w obu scenariuszach testowych, przy wszystkich prędkościach testowych, i to niezależnie od rodzaju włączonych świateł (drogowe lub mijania). 

Toyota Camry i Highlander oraz Ford Mustang Mach-E, które również otrzymały ocenę doskonałą, uniknęły uderzenia w manekina, gdy przechodzi on przez drogę przy obu prędkościach testowych oraz w teście równoległym przy prędkości 40 km/h, zarówno przy użyciu świateł mijania jak i drogowych. 

Ponadto wszystkie powyższe auta znacznie zwolniły w teście równoległym przy prędkości 59,5 km/h, łagodząc uderzenie w pieszego (przy użyciu świateł drogowych i mijania).

W przypadku oceny zaawansowanej żaden z samochodów nie był w stanie uniknąć zderzenia w teście równoległym przy prędkości 59,5 km/h. Z kolei przy użyciu świateł drogowych większość z nich uniknęła zderzenia z pieszym przechodzącym przez ulicę podczas jazdy z prędkością 19 i 40 km/h oraz w teście równoległym z prędkością 40 km/h. Wiele z nich miało jednak trudności w tych scenariuszach przy użyciu jedynie świateł mijania. 

proba_z_pieszym_noc_IIHS
Okazuje się, że systemy awaryjnego hamowania przed pieszym nocą „widzą” znacznie mniej niż za dnia. 
IIHS

W przypadku oceny podstawowej niektóre pojazdy uniknęły uderzenia w pieszego przy niższych prędkościach, ale żaden nie uniknął kolizji w obu scenariuszach podczas jazdy z wyższymi prędkościami. 

Auta, które nie uzyskały żadnych punktów w teście, czasem nie zwalniały wcale lub ledwo zmniejszały swoją prędkość przed uderzeniem w manekina w obu próbach, i to niezależnie od rodzaju użytych świateł. 

Czytaj także