Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Martwe pole

Uwaga na martwe pola!

Widoczność z miejsca kierowcy: w jakich autach martwe pola są największe?

Uwaga na martwe pola!

Widoczność z miejsca kierowcy: w jakich autach martwe pola są największe?

W wielu samochodach słupki nadwozia przesłaniają tak znaczny obszar, że w tzw. martwym polu z łatwością zmieści się duże auto. Przedstawiamy wyniki pomiarów pola widzenia kierowcy dla 102 modeli.

Martwe pola nie bez przyczyny nazywają się tak złowrogo. Chodzi o przestrzeń, której kierowca nie widzi, bo przesłaniają mu ją elementy auta – przede wszystkim słupki nadwozia, ale też np. fotele. A nie ma mowy o uniknięciu zderzenia, kiedy nie widzi się zagrożenia. Można zachować wszelką ostrożność, zatrzymać się, patrzeć w dobrą stronę, a i tak obiekt przed samochodem (w najlepszym razie) uda się zobaczyć w ostatniej chwili. W przypadku uderzenia wina bezsprzecznie będzie leżeć po stronie kierowcy.

Na skrzyżowaniach, na rondach, w trakcie włączania się do ruchu – piesi, rowerzyści, a nawet inne samochody pojawiają się jakby znikąd. W dodatku taka przestrzeń wyłączona z widoczności nie jest mała – w pewnych modelach w odległości dwudziestu metrów przed samochodem przesłonięty obszar może mieć nawet 7-8 metrów szerokości.

Co gorsza, zazwyczaj im nowsze auto, tym problem jest większy. Rosnące wymagania dotyczące zabezpieczeń zderzeniowych paradoksalnie wpływają na ograniczenie pola widzenia z miejsca kierowcy – dla zapewnienia odpowiedniej ochrony słupki dachowe robią się coraz masywniejsze.

Aby porównać poziom widoczności z wnętrza samochodu, dokonaliśmy pomiaru martwych pól. Pod uwagę wzięliśmy cztery kierunki, najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy – na przednich słupkach oraz środkowym i tylnym słupku z prawej strony. Wynik podawany jest w stopniach, a oznacza kątowy zakres utraty widoczności na zewnątrz pojazdu – im wyższa zmierzona wartość, tym widoczność jest gorsza.

Rezultaty przedstawiamy poniżej. Jak widać, w wielu modelach jest to poważnym problemem, a często to zjawisko się lekceważy.

Wyniki pomiarów martwych pól

Miejsce Model Lewy przód [°] Prawy przód [°] Prawy środek [°] Prawy tył [°] Suma [°]
Miejsce Model Lewy przód [°] Prawy przód [°] Prawy środek [°] Prawy tył [°] Suma [°]
1 Mercedes klasy C 9 8 11 12 40
2 Volkswagen Sharan 8 8 10 15 41
3 Audi A3 9 8 10 15 42
3 BMW serii 3 (2016 r.) 11 7 10 14 42
3 Hyundai i10 9 9 10 14 42
3 Mercedes klasy C kombi 9 8 10 15 42
7 BMW serii 5 GT 9 8 10 16 43
7 Chevrolet Cruze 8 10 11 14 43
7 Ferrari FF 11 9 9 14 43
7 Hyundai i20 12 9 10 12 43
7 Kia Ceed 9 10 9 15 43
7 Volkswagen Passat 9 10 11 13 43
13 Audi A4 10 8 10 16 44
13 Kia Picanto 3d 10 11 10 13 44
13 Kia Sportage 10 9 9 16 44
13 Toyota Auris Hybrid 9 9 9 17 44
13 Toyota Yaris 9 9 12 14 44
18 Suzuki Swace 9 10 11 15 45
18 VW Polo VI 9 8 11 17 45
20 Kia Carens 10 10 9 17 46
20 Kia Niro 9 9 9 19 46
20 Nissan Juke 11 8 10 17 46
20 Nissan Qashqai 12 9 9 16 46
20 Suzuki Baleno 9 8 10 19 46
25 Audi A3 Sportback 10 8 12 17 47
25 Mazda 3 10 12 10 15 47
25 Opel Astra SW 9 10 11 17 47
25 Renault Scenic 10 11 11 15 47
25 Seat Ibiza ST 11 11 11 14 47
25 Seat Leon 9 9 9 20 47
31 Audi A1 Sportback 9 10 11 18 48
31 BMW serii 5 Touring 11 10 10 17 48
31 Dacia Lodgy 10 9 11 18 48
31 Fiat Tipo 10 8 13 17 48
31 L. R. Defender 90 9 8 20 11 48
31 Lexus CT 200h 9 9 10 20 48
31 Mazda 5 10 11 11 16 48
31 Nissan Micra 12 9 11 16 48
31 Opel Astra 10 9 11 18 48
31 Volkswagen Golf VI 9 7 12 20 48
41 Citroen C4 10 10 12 17 49
41 Ford Puma 10 10 9 20 49
41 Range Rover Evoque 11 8 10 20 49
41 Renault Talisman 11 11 11 16 49
45 Mercedes klasy B 9 9 12 20 50
45 Renault Megane IV 12 11 11 16 50
45 Volkswagen Up! 10 10 17 13 50
48 Alfa Romeo Giulia 11 8 13 19 51
48 Citroen C3 9 11 12 19 51
48 Fiat Tipo SW 10 9 23 9 51
48 Hyundai Ioniq 10 10 9 22 51
48 Kia Sportage 13 12 10 16 51
48 Mazda MX-5 16 10 25 51
48 Mini 7 6 20 18 51
48 Nissan GT-R 12 10 29 51
48 Suzuki Swift 9 9 11 22 51
57 Audi S5 Coupe 10 10 16 16 52
57 BMW serii 1 10 7 11 24 52
57 Ford Fiesta 6 10 22 14 52
60 Audi Q2 9 9 19 19 56
60 Volkswagen Golf VIII 9 10 22 15 56
62 Audi Q4 E-tron 10 10 22 16 58
62 Ford Focus Mk4 11 9 11 27 58
64 Hyundai ix35 12 10 16 21 59
64 Kia Rio 10 12 10 27 59
64 Land Rover Freelander 8 10 11 30 59
64 Mercedes klasy E kombi 11 9 18 21 59
64 Opel Insignia II 9 9 11 30 59
64 Toyota Avensis SW 10 12 10 27 59
70 Chevrolet Spark 13 11 18 18 60
70 Ford Focus 5d 10 10 22 18 60
70 Ford Kuga 10 10 22 18 60
70 Mini Countryman 11 8 23 18 60
70 Renault Arkana 15 11 13 21 60
70 Volvo S60 11 11 11 27 60
76 BMW X5 12 19 10 20 61
76 Ferrari 488 GTB 13 11 37 61
76 Honda CR-Z 13 9 12 27 61
76 Jaguar F-Pace 12 9 20 20 61
76 Mazda CX-30 12 9 14 26 61
81 Mercedes EQA 10 9 22 21 62
82 Volvo V60 11 9 20 23 63
83 Alfa Romeo Giulietta 12 10 26 16 64
83 Audi A7 Sportback 9 9 25 21 64
83 DS 4 11 9 26 18 64
83 Ford S-Max 17 13 20 14 64
83 Jeep Grand Cherokee 11 9 26 18 64
83 Kia Picanto 5d 9 10 20 25 64
83 Lexus RC 13 9 14 28 64
83 Mazda CX-5 15 10 20 19 64
83 Nissan Leaf 26 11 10 17 64
83 Porsche Cayenne 10 8 19 27 64
93 Jeep Renegade 12 10 20 23 65
94 Kia Sorento 12 11 20 23 66
94 Land Rover Discovery 12 8 37 9 66
94 Mazda CX-5 13 10 25 18 66
97 Infiniti Q30 11 11 25 20 67
97 Toyota Aygo 12 20 12 23 67
99 Toyota Hilux 10 7 24 29 70
100 Tesla Model X 12 11 21 29 73
101 Dacia Spring 18 12 11 34 75
102 Audi R8 GT 10 12 60 82

Co mówią zebrane wyniki?

martwe pole wykres

Im większy kąt martwego pola za słupkiem, tym większy obszar jest zasłonięty przed wzrokiem kierowcy. W  przypadku widoczności do przodu na boki w najlepszych modelach w zestawieniu wynosi on poniżej 10 stopni, w najgorszych – przekracza 20 stopni. W tej drugiej sytuacji na 10 metrach przed autem zasłonięty jest teren o szerokości mniej więcej 3,5 metra.

PODSUMOWANIE

martwe pole pomiar

Z podanego zestawienia dobrze widać, dlaczego producenci aut przykładają tak dużą wagę do systemów wspomagających widoczność z wnętrza i ostrzegających kierowcę przed zagrożeniem. W niektórych modelach blisko 1/4 teoretycznego pola widzenia (czyli 360 stopni) jest przesłonięta przez elementy auta. Nie ma szans, aby bez takiej pomocy kierowca dostrzegł przeszkody przy pojeździe.

Czytaj także