Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Granturismo Skody ma 55 lat

Granturismo Skody ma 55 lat

Elegancka, rzadka i nieco zapomniana, czyli Skoda 1000/1100 MBX z tylnym napędem.

  • Wersja coupe Skody 1000 MB
  • Powstało tylko 2517 sztuk
  • Odmiana roadster niewdrożona do produkcji

55 lat temu debiutowała Skoda 1000 MBX, czyli wersja coupe sedana 1000 MB. Auto było jedną z nowości salonu samochodowego w Genewie. Pięcioosobowy model wyglądał bardzo elegancko, dodatkowa nazwa „De Luxe” także działała na wyobraźnię.

Coupe miało identyczne wymiary jak sedan, czyli 417 cm długości, 162 cm szerokości i 139 cm wysokości. Rozstaw osi: 240 cm. Auta wyposażono w 14-calowe obręcze kół.

Czterocylindrowy silnik znalazł się z tyłu. Pierwsza wersja tego tylnonapędowego coupe nosiła nazwę 1000 MBX i otrzymała 52-konną jednostkę napędową o pojemności 988 cm3. Ważące jedynie 815 kg auto rozwijało maksymalnie 127 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosiło od 7,8 do 8,0 l/100 km.

Produkcja tej wersji skończyła się na początku 1968 r., ale jeszcze w listopadzie 1967 r. ruszyło wytwarzanie odmiany 1100 MBX. Większy silnik (1107 cm3) rozwijał wyższy maksymalny moment obrotowy (81,4 zamiast 75,5 Nm) i miał lepszy układ chłodzenia. Moc i prędkość maksymalna pozostały bez zmian.

Powstały 1403 sztuki wersji 1000 MBX, odmianę 1100 MBX wyprodukowano w liczbie 1114 sztuk. To bardzo mało. Ogólny wolumen tego coupe stanowił zaledwie 0,6% produkcji Skody 1000 MB. Być może także dlatego firma nie wprowadziła wersji roadster, której prototyp przygotowano w międzyczasie.

1100mbxS
Skoda MBX to świetne proporcje i elegancki design. Na zdjęciach: wersja 1100 MBX.
Skoda
1100mbxF
1100 MBX nie miało klasycznego grilla, ponieważ silnik znalazł się z tyłu.
Skoda
1100mbx
Ponad połowa wyprodukowanych Skód MBX trafiła na eksport.
Skoda
1100mbxE
Wersja 1100 MBX miała 1,1-litrowy silnik o mocy 52 KM.
Skoda
1100mbcDash
Deska rozdzielcza nie była ani trochę sportowa.
Skoda
1100mbxFS
Samochód nosił dodatkową nazwę De Luxe.
Skoda
1100mbxRS
Jak na coupe, z tyłu było całkiem dużo miejsca.
Skoda

Czytaj także