Hyundai mógłby w Europie oferować wyłącznie SUV-y i nadal odnosiłby sukcesy.
Najchętniej kupowanym Hyundaiem w Europie w zeszłym roku był SUV. SUV to też najpopularniejsze auto tej marki w trzech wcześniejszych latach (2016-2018). Jedynym Hyundaiem od 2013 r., którego roczna sprzedaż na naszym kontynencie przekraczała barierę 100 tys. samochodów również był SUV (dane: JATO Dynamics). Za każdym razem i w każdym przypadku chodzi o ten sam model – o Tucsona.
Gdzieś pod koniec tego roku, w przeciągu miesiąca, na polskim rynku zmieni się cała gama SUV-ów Hyundaia. Kona otrzyma zestaw ulepszeń, Santa Fe inną platformę, a Tucson – nowe dai. Chodzi o to samo „dai”, które występuje w słowie „hyundai”, a w języku koreańskim oznacza m.in. „generację”.
Nowy Tucson na tle obecnej generacji jest jednak tylko o 2 cm dłuższy, o 1,5 cm szerszy i o 0,5 cm wyższy (odpowiednio 450, 186,5 i 165 cm). Rozstaw osi również zmienił się w minimalnym stopniu (268 cm; +1 cm), choć podróżujący na tylnej kanapie mają dodatkowe 2,6 cm miejsca na nogi. Samochód można wyposażyć w poduszkę powietrzną, która ma zapobiegać zderzeniu się kierowcy z siedzącym obok pasażerem. Nowość jest ponadto dostępna z systemem Blind View Monitor, który po włączeniu kierunkowskazu wyświetli na ekranie obraz z tzw. martwych punktów.
Trzecia generacja Tucsona to pierwsze auto tej marki w Europie utrzymane w nowym języku designu. Największe wrażenie robi przednia część samochodu. Na pierwszy rzut oka trudno stwierdzić, gdzie się dokładnie kończy grill, a gdzie zaczynają reflektory. Jest więc odważniej niż wcześniej, ale nie tak kwieciście jak na początku obecnej dekady, gdy gamą rządziły ix35, i40 oraz poprzednie i30. Wówczas chodziło o zwrócenie uwagi i odcięcie się od niebudzącej estetycznych emocji przeszłości. Dziś Hyundai już tego nie potrzebuje, choć trzeba przyznać, że design w znacznej mierze przesądził o sukcesie marki w Europie.
Jak dużym? Przez 20 lat udział w zachodnioeuropejskim rynku nowych samochodów osobowych wzrósł prawie 2,5 raza. W 1999 r. wynosił on 1,4%, w 2019 r. – już 3,4%, więcej niż cała koreańska motoryzacja zaledwie 11 lat wcześniej, czyli w 2008 r. (dane: ACEA). Nastała nowa era. Po koreańsku: hyun dai.
Gama Hyundaia Tucsona
Z silnikami benzynowymi
1.6 T-GDI (150 KM)
1.6 T-GDI (180 KM)
Z silnikami Diesla
1.6 CRDi (115 KM)
1.6 CRDi (136 KM)
Z napędem hybrydowym
benz. 1.6 T-GDI+elektr. (230 KM)
benz. 1.6 T-GDI+elektr. (265 KM)