Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Hyundai Tucson (TL)

Propozycja Hyundaia w klasie kompaktowych SUV-ów przekonuje wieloma zaletami, ale sporo kosztuje.

  • Lata produkcji: od 2015 r.
  • Silniki: benz. 1.6 (132-177 KM), diesle 1.6-2.0 (116-185 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 448/267 cm, szerokość/wysokość: 185/165 cm, bagażnik: 513-1503 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Kabina jest przestronna, również z tyłu. Do tego spory okazuje się bagażnik. Jakość wykończenia i materiały – naprawdę niezłe. Użytkownicy narzekają jedynie, że czasami coś zaskrzypi. Tucson nieźle się prowadzi jak na SUV-a i jest przy tym dość komfortowy. O ile nie ma 19-calowych obręczy.

Hyundai-Tucson-TL_3
Dobrze wyposażone odmiany wyglądają nieźle, podstawowe wersje mają niezbyt ładny i mały ekran.

SILNIKI

Podstawowy benzynowy 1.6 GDI to wybór dla spokojnych kierowców. Dosyć mało pali, jest prosty, ale bardzo brakuje mu momentu obrotowego Zupełnie inaczej jest z doładowanym 1.6 T-GDI, ale ten z kolei nie jest zbyt oszczędny. Za to łączono go z napędem na cztery koła, tak jak i dosyć rzadkiego dwulitrowego diesla. Zdecydowanie popularniejsze są udane wysokoprężne silniki 1.7, ale słabszy wariant może dla wielu być zbyt powolny. Użytkownicy chwalą też nowszego diesla 1.6 CRDi

AWARYJNOŚĆ

Zdarza się, że przedwcześnie zużywają się tylne amortyzatory oraz ich tuleje. Dochodzi też do wycieków ze skrzyń biegów. Czasami ciężko wrzucić niektóre biegi, albo przekładnie hałasują. Dosyć mocno korodują wydechy w benzynowych Tucsonach.

KOSZTY

Nadal nie jest rewelacyjnie w kwestii podaży zamienników. Ale oczywiście części eksploatacyjne kupimy bez problemów.

SYTUACJA RYNKOWA

Połowa aut na rynku jest z importu, a większość z pozostałych po flotach. Trudno o mocne wersje i napęd 4x4.

Hyundai-Tucson-TL_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Sporo klientów zdecydowało się na dwusprzęgłową skrzynię 7DCT. Ma niezłą opinię, ale zdarza się, że poszarpuje. Wówczas często wystarcza ponowna kalibracja przekładni.
  • Niestety manualne skrzynie też nie są idealne. Oprócz problemów z przekładniami w 1.6 T-GDI słychać też o usterkach w dieslach 1.7 CRDI.
  • Widoczność do tyłu jest fatalna, kamera cofania to bardzo przydatna opcja w tym modelu.

CENY

55 000 zł – Najtańsze egzemplarze z 2015 roku kosztują tyle samo co rok wcześniej – Tucson dobrze trzyma wartość.
69 000 zł – Tucson 4x4, ale z USA, z nieoferowanym u nas silnikiem. Lepiej dopłacić 4 tys. zł i kupić 2.0 CRDI z 4x4.
75 000 zł – Sporo aut z 2018 z 1.6 GDI i małymi przebiegami, ale za tyle samo dilerzy oferują nowe Tucsony z 2019 roku.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 GDI 1.6 T-GDI 1.6 T–GDI 4x4 1.6 CRDi 1.7 CRDi 1.7 CRDi 7DCT 2.0 CRDi 4x4 2.0 CRDi 4x4 AT
Pojemność skokowa 1591 cm³ 1591 cm³ 1591 cm³ 1598 cm³ 1685 cm³ 1685 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benzynowy benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 132 KM 177 KM 177 KM 136 KM 116 KM 141 KM 136 KM 185 KM
Maks. moment obr. 161 Nm 265 Nm 265 Nm 320 Nm 280 Nm 340 Nm 373 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,5 s 9,2 s 9,1 s 11,2 s 13,7 s 11,5 s 10,9 s 9,5 s
Prędkość maks. 182 km/h 203 km/h 201 km/h 180 km/h 176 km/h 185 km/h 184 km/h 201 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,3 l/100 km 7,3 l/100 km 7,5 l/100 km 5,0 l/100 km 4,6 l/100 km 4,9 l/100 km 5,2 l/100 km 6,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2015 - Hyundai wraca do używanej już kiedyś nazwy Tucson, nowy kompaktowy SUV zastępuje model ix35
2018 - face lifting – inny grill, lampy przednie i tylne, nowy silnik 1.6 CRDi (136 KM) zastępuje jednostkę 1.7 CRDI, jednostka 2.0 CRDi tylko z 8-biegowym automatem

Hyundai-Tucson-TL_4
Hyundai Tucson (TL) po liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nietrwałe tylne amortyzatory
    Dochodzi do przedwczesnego zużycia tulei, ale czasami też do wycieków.
    Amortyzator (zamiennik): od 140 zł/szt.
  • Zatkane sitko w zbiorniku paliwa w CRDi
    Może skutkować problemami z odpalaniem, głośną pracą pompy wysokociśnieniowej.
    Czyszczenie sitka: od 150 zł
  • Problemy ze skrzyniami manulanymi
    Na początku usterki zgłaszali użytkownicy Tucsonów z silnikiem 1.6 T-GDI. Przekładnie niepokojąco „grzechotały”, czasami ciężko było wrzucić np. piąty bieg. Naprawy gwarancyjne w ASO ciągnęły się bardzo długo i nie zawsze przynosiły pożądany skutek. Teraz coraz częściej słychać o problemach z wrzucaniem biegów w 1.6 GDI czy 1.7 CRDi.

ZALETY I WADY

+ Dopracowana ergonomia, przestronność.
+ Bezproblemowe jednostki napędowe.
+ Regulowany kąt nachylenia kanapy.
+ Układ jezdny zapewnia udany kompromis. jest bezpiecznie i komfortowo.

- Kiepska dynamika podstawowych silników.
- Problemy ze skrzyniami biegów.

WARTO KUPIĆ

Mocniejszą odmianę 1.7 CRDi lub 2.0 CRDi z napędem 4x4. Benzynową wersję 1.6 GDI jeśli komuś nie zależy na osiągach.

UWAŻAJ NA

Diesle z niepewnym przebiegiem, auta ze skrzyniami 7DCT bez udokumentowanych serwisów oraz 1.6 T-GDI z „manualem”.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także