Francuzi znani są z nietuzinkowych pomysłów na samochody. Najnowszy przykład to Peugeot 408 – kompaktowy liftback o długości niemal 4,7 m i z powiększonym prześwitem.
Samochody kompaktowe w wersjach hatchback mają wyraźnie poniżej 4,5 m długości, dopiero kombi przekraczają tę granicę. Wyjątkiem jest w zasadzie Skoda Octavia, która jest liftbackiem mierzącym 469 cm. Teraz dołącza do niej Peugeot z właśnie pokazanym modelem 408.
To także liftback, tyle że francuska firma postanowiła, że ma mieć ponadto zwiększony prześwit (wynosi solidne 18,9 cm) oraz duże koła (opony, jak to często bywa we francuskich autach, także mają nietypowe rozmiary – 205/55 R19 lub 245/40 R20). Czyli można by rzec, że jest to modelowy crossover, czyli samochód na pograniczu różnego rodzaju aut. Peugeot jednak nigdzie w materiale prasowym nie używa tego określenia, podobnie zresztą jak zamiast o liftbacku woli pisać o fastbacku.
Podstawowe wymiary 408 są następujące: długość 468,7, szerokość 185,9 cm, wysokość 147,8, rozstaw osi 278,7 cm. Ta ostatnia wartość jest o 5,5 cm większa niż w 308 SW i zaledwie o 6 mm mniejsza niż w 508, czyli modelu klasy średniej. Peugeot zaznacza, że 408 jest wyjątkowo przestronne z tyłu i ma duży bagażnik. Jego pojemność wynosi od 536 do 1611 litrów. Jak na kompakt to naprawdę dobry rezultat, choć Octavia oferuje jeszcze więcej, bo aż 600 l.
Peugeot stawia na wysoki poziom bezpieczeństwa nowego modelu – wśród aktywnych systemów (będą korzystać z 6 kamer i 9 radarów) znajdą się m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go, układ noktowizyjny Night Vision, system monitorowania martwego pola dalekiego zasięgu (75 metrów), ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu czy adaptacyjne reflektory matrycowe.
W gamie jednostek napędowych nie znajdziemy już niestety diesla. A szkoda, bo aktualne, dostępne choćby w 308, silniki tego typu są naprawdę znakomite – ciche, dynamiczne i oszczędne.
Do wyboru pozostają zatem jednostki benzynowe połączone z 8-biegową przekładnią automatyczną. Podstawowa 1.2 turbo rozwija 130 KM. Oprócz niej będą oferowane jeszcze dwie hybrydy plug-in z silnikami 1.6 turbo i elektrycznym oraz akumulatorem trakcyjnym 12,4 kWh (na razie nie ujawniono zasięgu „na prądzie”). Rozwijają one łącznie 180 lub 225 KM.
Na razie Peugeot nie podał osiągów 408. Niedługo po wejściu na rynek oferta zostanie rozszerzona o wariant w pełni elektryczny.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego modelu Peugeota zaplanowano na początek przyszłego roku.