Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 408 – przód w ruchu

Ma grać na emocjach i łamać utarte schematy. Tak jeździ Peugeot 408

Ma grać na emocjach i łamać utarte schematy. Tak jeździ Peugeot 408

W gamie Peugeota zajmuje miejsce pomiędzy uterenowionym, kompaktowym 3008 a przedstawicielem klasy średniej w postaci modelu 508. To auto, które według Francuzów ma wymykać się wszelkim próbom szufladkowania i dawać frajdę kierowcy. Czy tak rzeczywiście jest? Peugeot 408 w pierwszej jeździe.  

  • Zupełnie nowy model Peugeota – średniej wielkości crossover z nadwoziem typu liftback 
  • W ofercie silniki benzynowy i hybrydowe, a w niedalekiej przyszłości – napęd elektryczny

Sami przedstawiciele Peugeota o swoim najnowszym dziecku mówią, że to przedstawiciel sportowo-terenowych fastbacków. Że to auto przeznaczone dla ludzi szukających „emocji i nowych doświadczeń za kierownicą”. Przy okazji Francuzi jak ognia unikają określania go mianem crossovera.

Peugeot 408 mierzy 469 cm długości, 185 cm szerokości oraz 148 cm wysokości. Ostatni wymiar oznacza, że od klasycznych SUV-ów jest niższy o dobre 10-15 cm. Wyróżnia się za to solidnym prześwitem, sięgającym 18,9 cm.

Peugeot 408 tył i bok w ruchu
Peugeot 408 według przedstawiciel francuskiej marki jest przedstawicielem sportowo-rekreacyjnych liftbacków. 
Peugeot

Dwie hybrydy plug-in

Do napędu 408 służą silnik benzynowy (1.2 PureTech, 130 KM) lub jedna z dwóch hybryd plug-in. Na szczycie gamy znajduje się 225-konny wariant, w którego skład wchodzą 180-konna turbodoładowana jednostka 1.6, silnik elektryczny o mocy 110 KM oraz bateria litowo-jonowa o pojemności użytkowej 12,44 kWh. Całość „spina” 8-biegowy automat.

Dane techniczne PureTech 130 EAT8 PHEV 180 PHEV 225
Silnik  benz., turbo benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1199 cm3 1598 cm3 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 130 KM/5500 180 KM 225 KM
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750 360 Nm 360 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 210 km/h 225 km/h 233 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 8,1 s 7,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,0-6,1 l/100 km 1,1-1,2 l/100 km 1,2-1,3 l/100 km
CENA 143 000 zł 190 550 zł 202 850 zł

Choć „na papierze” 408 z takim napędem od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,8 s, nigdy nie wydaje się równie szybkie. Preferuje spokojny lub umiarkowanie dynamiczny styl jazdy. Wtedy można docenić je za niewielkie zużycie paliwa – średnio 5,4 l/100 km na pagórkowatej trasie o długości ok. 190 km – oraz płynne przełączanie pomiędzy silnikami i kolejnymi biegami.

Napęd 408, zmuszany do dynamicznej jazdy, rozczarowuje nieco ospałymi reakcjami automatu. Sam benzynowy silnik wyróżnia się jednak dobrą izolacją akustyczną, choć ma mało porywające brzmienie.

Wygodnie i pewnie, choć...

Na drodze 408 nie stanowi takiej mieszanki wybuchowej, jak obiecywali Francuzi, jednak stroni od przeciętności. Pomimo 20-calowych kół okazuje się wygodne, a nierówności wybiera szybko i „zręcznie”. To auto bardzo stabilne podczas jazdy na wprost i przyjemne na drodze usianej zakrętami, ale nie... ekscytujące.

Peugeot cechuje się również niewielkimi przechyłami swojego nadwozia oraz dużą dawką przyczepności w zakrętach. Jest kompetentny i zwinny, choć nie na równi z mniejszym 308. Co istotne, nie czuć w nim dodatkowej masy akumulatora, umieszczonego w okolicy bagażnika o pojemności 471 l – pomniejszonej względem wersji benzynowej o 65 l.

Obszerna kabina

Nie tylko z zewnątrz nowe dziecko Francuzów to duże auto. Również jego kabina okazuje się obszerna, co docenią w szczególności pasażerowie kanapy. Plus należy się też za niemal płaską podłogę, centralne nawiewy oraz sporą przestrzeń na głowy. Uzyskano ją jednak kosztem wygody podróżnych. Dlaczego? Nisko zamontowana kanapa sprawia, że wysokie osoby będą narzekać na brak podparcia ud. Cała reszta – na zbyt małą przestrzeń na stopy pod maksymalnie obniżonymi fotelami.

Peugeot 408 fotele
Dobrze wyprofilowane, dość sztywno wyściełane fotele z obszernym zakresem regulacji. Pozycja do jazdy jest typowa dla aut osobowych, a nie crossoverów.
Tygodnik „Motor”
Peugeot 408 siedzenia z tyłu
Duże, szeroko otwierane drzwi zapewniają bardzo dobry dostęp na kanapę. Nie brakuje na niej miejsca na kolana. Plus za niemal płaską podłogę.
TYGODNIK „MOTOR”

Za typową dla Peugeota, niewielką kierownicą, siedzi się niczym w klasycznym sedanie. Kierowcę otacza i-Cockpit najnowszej generacji, a więc z bardzo atrakcyjnymi dla oka i czytelnymi cyfrowymi zegarami z efektem 3D oraz najnowszym wcieleniem systemu informacyjno-rozrywkowego.

Peugeot 408 deska rodzielcza
Kokpit jest zbliżony do tego z Peugeota 308. Wyróżnia się nowoczesnym, szybko działającym systemem multimedialnym oraz nieskomplikowaną obsługą.  Plus za bardzo dobre wykończenie.
Peugeot
Peugeot 408 wyświetlacz przed kierowcą
Atrakcyjne zegary z efektem 3D.  Jednak czytelność jest tutaj tylko niezła.
TYGODNIK „MOTOR”

Owszem, u innych wytwórców można znaleźć nieco lepsze multimedia, jednak tym w 408 niczego nie brakuje. Mają ekran o doskonałej rozdzielczości, są czytelne oraz dobrze rozplanowane i przyjazne w użytkowaniu. Ba, z poziomu menu głównego w końcu można zmienić temperaturę w kabinie (którą wykończono z bardzo dużą dbałością).

Cena Peugeota 408 startuje z poziomu 143 000 zł (1.2 PureTech), natomiast Plug-in Hybrid 225 to wydatek przynajmniej 202 850 zł.

Peugeot 408 – naszym zdaniem

Peugeot 408 przód
Na drodze Peugeot 408 wszystko robi przynajmniej dobrze, ale wcale nie kipi emocjami. 
Peugeot

Peugeot 408 to auto, które wzbudza kontrowersje, ale zapewne o to chodziło jego twórcom. Jest też porządnie wykonany, dopracowany i dobry na drodze. O dziwo, jego najsłabsze ogniwo stanowi nieco niemrawy układ hybrydowy. 

OCENA 4/5

Czy 408 to auto przełomowe, jak uważa Peugeot? Niekoniecznie, choć od rywali odróżniają go styl nadwozia i pozycja za kierownicą. Wysoka cena. 

Maciej Struk, „Motor”

Czytaj także