Fatalne wyniki Tesli Model 3 w najnowszym rankingu TÜV 2024. Jeden z najpopularniejszych samochodów świata 2022 roku uzyskał wskaźnik awaryjności na poziomie kilkunastoletniego Audi TT!
Raport TÜV 2024, czyli niemieckiego Stowarzyszenia Inspekcji Technicznej, został opracowany na podstawie badań okresowych aż 10,2 mln pojazdów. Przeprowadzono je pomiędzy lipcem 2022 roku a czerwcem bieżącego roku.
Po raz pierwszy w badaniu, obok samochodów 2-, 3-letnich znalazły się również pojazdy 12-, 13-letnie. Wśród tych ostatnich najniższym wskaźnikiem awaryjności wyróżniają się Audi TT (15,0%), Volkswagen Golf Plus (20,7%) oraz Toyota RAV4 (21,3%). Ostatnia trójka to z kolei Nissan Qashqai (38,8%), Renault Twingo (39,9%) oraz Dacia Logan (40,9%).
Przypomnijmy, że przytoczony powyżej wskaźnik to nic innego, tylko procent samochodów odrzuconych podczas pierwszego podejścia do badania technicznego.
Ogólnie usterkowość wśród samochodów 2-, 3-letnich okazuje się gorsza niż przed rokiem – wynika z raportu TÜV 2024. Średnio zanotowano wzrost tego wskaźnika z 20,2 do 20,5%.
Najlepsze modele to Volkswagen Golf Sportsvan z wynikiem 2,0%, Audi Q2 (2,1%) oraz Audi TT (2,5%). Czwarte miejsce przypadło pierwszemu elektrykowi w postaci Volkswagena e-Golfa (2,6%).
Po drugiej stronie skali znalazł się jeden z najpopularniejszych samochodów świata w 2022 roku. To Tesla Model 3, na którą w zeszłym roku skusiło się 482 tys. klientów (wg danych JATO Dynamics).
Samochód amerykańskiego koncernu wykazuje się wskaźnikiem usterkowości wynoszącym 14,7%. Czyli tylko o 0,3% lepiej niż Audi TT w wieku 12-13 lat! Na tak fatalne osiągnięcie „pracują” przede wszystkim usterki układu hamulcowego, obciążonego hamowaniem regeneracyjnym, oświetlenia oraz zawieszenia.
W ostatnim przypadku wynikają one z wysokiej masy własnej, spowodowanej zastosowaniem ciężkiego akumulatora trakcyjnego. W rezultacie Tesla Model 3 waży przynajmniej 1765 kg.
„Samochody elektryczne mają więcej usterek hamulców niż samochody z silnikami spalinowymi. Hamowanie regeneracyjne jest jedną z przyczyn, która powoduje, że hamulce ulegają przedwczesnemu zużyciu” – mówi Joachim Buhler, dyrektor generalny TÜV.
Wśród najgorszych modeli w zestawieniu TÜV 2024 na 109. miejscu znalazł się Seat Alhambra (10,3%), przed Dacią Logan (11,4%) i Teslą Model 3 (14,7%).