Pandemia koronawirusa nadal ma potężny wpływ na europejski rynek nowych aut.
Jak podaje firma analityczna Jato Dynamics, w styczniu 2021 r. sprzedaż nowych samochodów w 27 europejskich krajach zmniejszyła się o 26% (wyniosła 839 525 szt.) w porównaniu do stycznia 2020 r. I był to najgorszy wynik od 1982 r.
Pandemia radykalnie zmienia także kolejność na liście bestsellerów. Oczywiście, po jednym miesiącu nie można jeszcze wyciągać daleko idących wniosków, ale mimo wszystko sam fakt, że „odwieczny” lider, czyli Volkswagen Golf nie mieści się nawet w pierwszej trójce, to swego rodzaju ewenement.
W pierwszym miesiącu na czele listy najchętniej kupowanych samochodów osobowych znalazła się Toyota Yaris, jeden z trzech modeli w top 10, które nie notują spadku sprzedaży w porównaniu do stycznia 2020 r., tylko wzrost – o 3% (pozostałe dwa to Dacia Sandero +13% oraz Peugeot 2008 +87%). Golf plasuje się dopiero na czwartym miejscu, przy czym spadek popytu na kompakt Volkswagena wyniósł potężne 42%, co jest największą wartością w top 10 modeli.
Najpopularniejszym segmentem są kompaktowe SUV-y (z 21,1% udziału w rynku). Klasa aut miejskich ma łącznie 19% udziału, na trzecim miejscu znajdują się miejskie SUV-y i crossovery (15,8%), a dopiero potem klasyczne kompakty (15,5%). Co szczególnie warte podkreślenia, jako rodzaj aut (bez podziału na klasy) zdecydowanie największym popytem cieszą się SUV-y i crossovery. W styczniu stanowiły one aż 43,8% wszystkich sprzedanych samochodów osobowych. Tak wysoki wynik stycznia nie był wcześniej notowany. Dla porównania – w pierwszym miesiącu 2016 r. SUV-y miały udział na poziomie 26%.
A oto jakie modele są najpopularniejsze w poszczególnych segmentach:
Poniżej styczniowe podium wśród modeli w Europie.
W tabeli podajemy pełne dane dotyczące sprzedaży 10 najpopularniejszych nowych samochodów w Europie w styczniu 2021 r. (źródło: JATO Dynamics).
Miejsce | Marka/model | sprzedaż I 2021 r. (szt.) | Różnica do I 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1. | Toyota Yaris | 18 094 | +3 |
2. | Peugeot 208 | 17 310 | -15 |
3. | Dacia Sandero | 15 922 | +13 |
4. | Volkswagen Golf | 15 227 | -42 |
5. | Opel/Vauxhall Corsa | 14 951 | -20 |
6. | Peugeot 2008 | 14 916 | +87 |
7. | Renault Clio | 14 446 | -32 |
8. | Fiat Panda | 14 122 | -16 |
9. | Volkswagen T-Roc | 13 896 | -7 |
10. | Skoda Octavia | 13 756 | -17 |