Od dwóch miesięcy nowe samochody osobowe sprzedają się lepiej niż przed rokiem, ale o wzrost na koniec roku raczej będzie trudno.
Wrzesień był kolejnym po sierpniu miesiącem, w którym sprzedano w Polsce więcej nowych samochodów osobowych niż w tym samym miesiącu 2021 r. Klientów znalazło 35 819 aut – więcej o 8,3%, co przekłada się na 2066 szt. (w sierpniu wzrost wynosił 1,6%). Co ciekawe, we wrześniu najchętniej kupowanym samochodem była Skoda Octavia.
Dane za trzy kwartały napawają jednak znacznie mniejszym optymizmem, bo poziom rejestracji wyniósł 316 680 szt. i był niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 8,8%. Może się więc okazać, że cały 2022 r. będzie też gorszy niż – i tak przecież zły – 2021 r. Warto zauważyć, że klienci indywidualni kupili w ciągu dziewięciu miesięcy br. więcej samochodów niż w 2021 r. (+5,2%), natomiast firmowi – mniej (-13,6%). Nadal jednak to firmy odpowiadają za 70,5% sprzedaży w Polsce.
Toyota uzyskała po III kwartale niemal 17,5% udziału w naszym rynku i ze sprzedażą ponad 55 tys. szt. może być w zasadzie pewna utrzymania przewagi do końca roku nad druga Skodą (mimo spadku sprzedaży o 3,1%). W pierwszej 10. firm tylko 4. notują wzrost popytu na swoje auta: Kia, Hyundai, Mercedes (rekordowe +11,8%) oraz Dacia.
Toyota Corolla pozostała liderem wśród modeli – i tak już pewnie będzie do końca roku, choć jak widać dana liderka, czyli Octavia zaczęła odrabiać straty. Wśród 50 najchętniej kupowanych modeli znajduje się aż 27 SUV-ów i crossoverów, z czego sześć w pierwszej dziesiątce. Najpopularniejszym autem premium jest Volvo XC60 (ogólnie plasuje się na 15. miejscu).
Top 10 - najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 r. w okresie od stycznia do września (Dane: PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 55 346 | -3,1 |
2 | Skoda | 30 090 | -19,7 |
3 | Kia | 26 132 | +2,4 |
4 | Volkswagen | 23 313 | -14,6 |
5 | Hyundai | 21 150 | +3,4 |
6 | BMW | 17 847 | -2,9 |
7 | Mercedes | 16 679 | +11,8 |
8 | Dacia | 15 572 | +5,3 |
9 | Audi | 13 813 | -9,3 |
10 | Ford | 13 401 | -6,9 |
Top 10 - najpopularniejsze modele nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 r. w okresie od stycznia do września (Dane: PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 16 156 | -1,2 |
2 | Toyota Yaris | 9145 | -26,1 |
3 | Kia Sportage | 8998 | +31,3 |
4 | Toyota RAV4 | 8318 | -10,8 |
5 | Dacia Duster | 8275 | -14,1 |
6 | Skoda Octavia | 7714 | -29,7 |
7 | Hyundai Tucson | 7564 | -1,8 |
8 | Hyundai i30 | 7323 | +20,2 |
9 | Toyota C-HR | 7279 | +1,0 |
10 | Volkswagen T-Roc | 6064 | +14,4 |