Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
salon Toyoty

Sprzedaż nowych aut w Polsce po czterech miesiącach 2022 r. Lider umacnia pozycję

Sprzedaż nowych aut w Polsce po czterech miesiącach 2022 r. Lider umacnia pozycję

Kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce spadła.

Trwa kryzys na rynku nowych samochodów osobowych (zresztą import aut używanych także jest mniejszy niż przed rokiem). W kwietniu zarejestrowano w Polsce 34 882 samochody osobowe. To wyjątkowo słaby wynik – gorszy zarówno od kwietnia ubiegłego roku (o 13,1%), jak i od marca bieżącego (o 11,8%).

Jeszcze gorzej, choć na szczęście niewiele, wygląda sytuacja po pełnych czterech miesiącach. W okresie od stycznia do kwietnia włącznie zarejestrowano 136 923 auta. A to oznacza spadek o 13,3 procent w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, w którym kupiono 158 014 samochodów.

Na pierwszym miejscu wśród marek umacnia się Toyota, która mimo spadku sprzedaży w porównaniu z okresem I-IV 2021 r. o 9,4% ma większy udział w rynku – obecnie wynosi on 18,31%, a w 2021 r. – 17,57%. Na drugim miejscu znajduje się Kia, która sprzedała o niemal 1/3 aut więcej niż przed rokiem, a trzecią pozycję, mimo ogromnego, bo wynoszącego 42,2% spadku popytu, obroniła Skoda.

Spośród 20 najpopularniejszych marek w naszym kraju zaledwie 5 notuje wyższą sprzedaż niż przed rokiem. To Kia (+29,9%), Hyundai (+26,8%), Dacia (+4,7%), Renault (+12,6%) oraz Mazda (+3,6%). Największe spadki są natomiast udziałem Seata (-51,5%), Nissana (-49,1%) oraz Citroena (-47,4%).

Na ogólną dominację Toyoty w Polsce wpływa popularność poszczególnych jej modeli – w kwietniu br. aż pięć było w zestawieniu top 10, a po czterech miesiącach zaledwie o jeden mniej (szczegóły w tabeli poniżej).

Braki w dostawach części i podzespołów, przekładające się na dostępność samochodów – różną u poszczególnych producentów – bardzo wyraźnie wpływają na obraz rynku. Bardzo ciekawe, jak będzie on wyglądał, gdy znikną wreszcie owe problemy – czy wróci on na stare tory, czy zmiany w popularności marek, które dokonały się w czasie kryzysu, będą długofalowe.

Top 10 marek nowych samochodów osobowych w Polsce (I-IV 2022 r.; dane PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-IV 2022 r. (szt.) Różnica do I-IV 2021 r. (proc.)
1 Toyota 24 867 -9,4
2 Kia 12 439 +29,9
3 Skoda 11 479 -42,2
4 Hyundai 9389 +26,8
5 Volkswagen 8684 -36,8
6 BMW 8077 -1,7
7 Mercedes 7236 -1,8
8 Ford 6625 -8,0
9 Dacia 6283 +4,7
10 Audi 5960 -10,1

Top 10 modeli nowych samochodów osobowych w Polsce (I-IV 2022 r.; dane PZPM)

Miejsce Marka/model Rejestracje I-IV 2022 r. (szt.) Różnica do I-IV 2021 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 7394 -16,3
2 Toyota Yaris 4552 -33,1
3 Toyota RAV4 4166 +18,1
4 Kia Sportage 4084 +57,9
5 Hyundai Tucson 3603 +10,2
6 Hyundai i30 2800 +53,1
7 Dacia Duster 2787 -35,8
8 Kia Ceed 2767 +42,8
9 Toyota C-HR 2635 -23,7
10 Skoda Octavia 2505 -58,0

Czytaj także