Kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce spadła.
Trwa kryzys na rynku nowych samochodów osobowych (zresztą import aut używanych także jest mniejszy niż przed rokiem). W kwietniu zarejestrowano w Polsce 34 882 samochody osobowe. To wyjątkowo słaby wynik – gorszy zarówno od kwietnia ubiegłego roku (o 13,1%), jak i od marca bieżącego (o 11,8%).
Jeszcze gorzej, choć na szczęście niewiele, wygląda sytuacja po pełnych czterech miesiącach. W okresie od stycznia do kwietnia włącznie zarejestrowano 136 923 auta. A to oznacza spadek o 13,3 procent w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, w którym kupiono 158 014 samochodów.
Na pierwszym miejscu wśród marek umacnia się Toyota, która mimo spadku sprzedaży w porównaniu z okresem I-IV 2021 r. o 9,4% ma większy udział w rynku – obecnie wynosi on 18,31%, a w 2021 r. – 17,57%. Na drugim miejscu znajduje się Kia, która sprzedała o niemal 1/3 aut więcej niż przed rokiem, a trzecią pozycję, mimo ogromnego, bo wynoszącego 42,2% spadku popytu, obroniła Skoda.
Spośród 20 najpopularniejszych marek w naszym kraju zaledwie 5 notuje wyższą sprzedaż niż przed rokiem. To Kia (+29,9%), Hyundai (+26,8%), Dacia (+4,7%), Renault (+12,6%) oraz Mazda (+3,6%). Największe spadki są natomiast udziałem Seata (-51,5%), Nissana (-49,1%) oraz Citroena (-47,4%).
Na ogólną dominację Toyoty w Polsce wpływa popularność poszczególnych jej modeli – w kwietniu br. aż pięć było w zestawieniu top 10, a po czterech miesiącach zaledwie o jeden mniej (szczegóły w tabeli poniżej).
Braki w dostawach części i podzespołów, przekładające się na dostępność samochodów – różną u poszczególnych producentów – bardzo wyraźnie wpływają na obraz rynku. Bardzo ciekawe, jak będzie on wyglądał, gdy znikną wreszcie owe problemy – czy wróci on na stare tory, czy zmiany w popularności marek, które dokonały się w czasie kryzysu, będą długofalowe.
Top 10 marek nowych samochodów osobowych w Polsce (I-IV 2022 r.; dane PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-IV 2022 r. (szt.) | Różnica do I-IV 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 24 867 | -9,4 |
2 | Kia | 12 439 | +29,9 |
3 | Skoda | 11 479 | -42,2 |
4 | Hyundai | 9389 | +26,8 |
5 | Volkswagen | 8684 | -36,8 |
6 | BMW | 8077 | -1,7 |
7 | Mercedes | 7236 | -1,8 |
8 | Ford | 6625 | -8,0 |
9 | Dacia | 6283 | +4,7 |
10 | Audi | 5960 | -10,1 |
Top 10 modeli nowych samochodów osobowych w Polsce (I-IV 2022 r.; dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-IV 2022 r. (szt.) | Różnica do I-IV 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 7394 | -16,3 |
2 | Toyota Yaris | 4552 | -33,1 |
3 | Toyota RAV4 | 4166 | +18,1 |
4 | Kia Sportage | 4084 | +57,9 |
5 | Hyundai Tucson | 3603 | +10,2 |
6 | Hyundai i30 | 2800 | +53,1 |
7 | Dacia Duster | 2787 | -35,8 |
8 | Kia Ceed | 2767 | +42,8 |
9 | Toyota C-HR | 2635 | -23,7 |
10 | Skoda Octavia | 2505 | -58,0 |