Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zalane auto

Co może sugerować, że samochód został wcześniej poważnie zalany?

Jak rozpoznać auto po powodzi? Zwróć uwagę na te szczegóły, mogą pomóc w uniknięciu dużych problemów

Co może sugerować, że samochód został wcześniej poważnie zalany?

Jak rozpoznać auto po powodzi? Zwróć uwagę na te szczegóły, mogą pomóc w uniknięciu dużych problemów

Nawet kałuża może uczynić sporo szkód w aucie, a co dopiero jego kompletne zalanie. Na co zwrócić uwagę?

Samochód, który został zalany, np. w wyniku powodzi, w praktyce nigdy nie będzie już w pełni sprawny. Na dobrą sprawę trzeba by go rozebrać na części pierwsze, każdą z nich sprawdzić, wiele wymienić, a i tak nie można wykluczyć kłopotów. Często odroczonych w czasie.

Z drugiej strony – auta po powodzi można kupić po niezwykle atrakcyjnych cenach. Wielu nieuczciwych handlarzy nie może przepuścić takiej okazji. Oczywiście samochód trzeba doprowadzić do jako takiego porządku, ale jeśli znajdzie się na nie niezbyt świadomy sytuacji kupiec, zarobek może być bardzo wysoki.

W tym jednak tkwi pewna nadzieja: takie pobieżne przygotowanie auta do sprzedaży nie pozwala na całkowite ukrycie historii pojazdu. Przy dokładniejszych oględzinach będziemy w stanie sami wykryć pewne oznaki wskazujące na to, że auto było zalane.

Trzeba zwrócić uwagę na kilka elementów, o których piszemy poniżej. Niepokojące jest zwłaszcza to, gdy wykryjemy kilka z nich naraz. To da nam niemal pewność, że woda będzie tutaj dużym problemem. Lepiej unikać takich okazji.

Zapach stęchlizny

Czyszczenie wnętrza nie wystarcza

zapach w aucie

Nawet jeśli po zalaniu wnętrze auta było długo suszone, wykładziny i tapicerka wyprana, bardzo często przez dłuższy czas nie udaje się usunąć wilgoci ze wszystkich zakamarków kabiny. Warto też uważać, gdy w kabinie można wyczuć silny zapach chemii lub środków zapachowych.

  • Nieprzyjemny zapach może też docierać z wentylacji, woda sprzyja silnemu rozwojowi pleśni i innych drobnoustrojów.

Bardzo niska cena

Zachęta do podjęcia ryzyka

komis

Cena znacznie poniżej rynkowej zawsze powinna powodować większą podejrzliwość, nie brakuje jednak osób, które wierzą, że potrafią znaleźć niesamowite okazje. W pewnych przypadkach może to skłonić do odstąpienia od dokładniejszych oględzin.

  • Należy też uważać, gdy sprzedawca reaguje nerwowo na uwagi i naciska na szybkie podjęcie decyzji.

Ślady mycia silnika

Usilne próby usunięcia szlamu

mycie silnika
123 RF

Usunięcie szlamu, osadów i ogólnego brudu z komory silnika wymaga jego dokładnego mycia, prawdopodobnie konieczne będzie też używanie dość agresywnej chemii potrzebnej do wzruszenia zastygłej warstwy zanieczyszczeń. To często zostawia po sobie widoczne ślady: utlenienia na powierzchniach metalowych, przebarwienia na plastikach, odrywanie czy wytarcie naklejek informacyjnych pod maską itp. Ogólnie trzeba być szczególnie uważnym, jeśli sprzedawca przed oględzinami dokładnie wymył silnik. Zwykle coś się w ten sposób ukrywa.

  • Solidne mycie silnika, który i tak wcześniej był narażony na długotrwały kontakt z wodą może przysporzyć dodatkowych szkód. Wilgoć dostanie się wszędzie.

Kontrolka check engine

Efekt uszkodzonych sensorów

check engine
124 RF

Wszelkie czujniki, połączenia przewodów, wtyczki, gniazda są bardzo wrażliwe na działanie wody. Pojawiają się problemy z odpowiednim przewodzeniem sygnałów, a to bardzo często generuje błędy w pokładowym systemie diagnostycznym, objawiające się np. świeceniem kontrolki check engine.

  • Zawsze, gdy w budzącym nasze zainteresowanie samochodzie świeci się check engine, przed zakupem należy wykryć źródło problemu, skanując kod błędu.

Wilgoć w lampach

Widoczny sygnał alarmowy

zalane lampy

Woda we wnętrzu lamp czy reflektorów jest widoczna na pierwszy rzut oka. To powinno wzbudzić naszą czujność: nie dowodzi to tego, że auto było zalane, ale na pewno będzie wymagało od nas dalszych czynności.

  • Takie lampy i tak trzeba będzie wymienić, należy też dokładniej sprawdzić inne elementy.

Korozja hamulców

Elementy podatne na korozję

zardzewiale hamulce
123 RF

Rdzawy nalot na hamulcach to jedno, ale zaawansowana korozja zacisków czy piast świadczy o długotrwałym narażeniu na działanie wody. Zwłaszcza gdy taki efekt obserwujemy na stosunkowo młodym samochodzie.

  • Weryfikacji trzeba poddać także inne elementy pod autem – zawieszenie czy wydech. Całościowy obraz da nam większe pojęcie o możliwej przeszłości pojazdu.

Szlam i osady w zakamarkach

Miejsca trudne do wyczyszczenia

klapka wlewu

Woda i brud podczas zalania auta docierają wszędzie. Stosunkowo łatwo można domyć nadwozie, ale już usunięcie wszelkich śladów z zakamarków (spod klapki wlewu, zawiasów drzwi, listew drzwiowych itp.) może przerastać poziom wysiłku, jaki handlarz planuje włożyć w „przygotowanie” podtopionego auta do sprzedaży.

  • Warto zajrzeć w takie podejrzane miejsca. To proste, a może uchronić od problemów.

Brud pod wykładzinami

Może nikt nie zajrzy?

wykladzina wewnetrzna

Nawet jeśli wykładzina podłogowa jest czysta i sucha, warto się upewnić, co znajduje się pod nią. Przy pobieżnym doprowadzaniu auta do porządku niewielu sprzedawców będzie trudziło się z jej zdejmowaniem i czyszczeniem podłogi. Po zalaniu będą na niej pozostałości błota.

  • W wielu miejscach, np. w okolicy foteli czy kanapy, wykładzinę można odchylić bez konieczności odkręcania elementów plastikowych. Poszukajmy we wnętrzu, gdzie jest do tego najłatwiejszy dostęp i od tego zacznijmy oględziny.

Uszczelki drzwiowe

Często pomijany element

uszczelka drzwi

Po zalaniu auta woda wraz z osadami dotrze także pod uszczelki drzwiowe. Koniecznie trzeba je odchylić i zobaczyć, czy nie ma pod nimi warstwy brudu. Raczej niewielu nieuczciwych sprzedawców zada sobie tyle trudu, by oczyścić takie miejsca, zwykle wystarczy im przetarcie progów i uszczelek od zewnątrz.Podejrzenia powinny też budzić zacieki i białe plamy, które powstają przez osadzanie się kamienia po odsuszeniu wody.

  • Jeśli mamy taką możliwość, warto też zajrzeć pod plastikowe osłony progów. Tam też będzie można znaleźć ślady po wcześniejszym działaniu wody.

Silne parowanie wnętrza

Wilgoć trudna do usunięcia

parujace szyby

Wykładziny, tapicerka, gąbki foteli, mnóstwo zagłębień, w których gromadzi się woda – zalane wnętrze auta jest bardzo trudne do całkowitego wysuszenia. Nawet po wielu tygodniach będzie to dawało o osobie znać, kłopoty z poważnym parowaniem szyb powinny być dużym ostrzeżeniem.

  • Nawet stosowanie osuszacza powietrza może dać umiarkowany efekt.

Zaśniedziałe styki elektryczne

Woda – największy wróg elektroniki

plytka

Wystarczy drobna nieszczelność obudowy układów elektronicznych, by przedostawała się do nich wilgoć z powietrza i powodowała uszkodzenia. Co dopiero stojąca w nich woda. Warto sprawdzić, czy układy elektroniczne wolne są od zaśniedziałych połączeń.

  • Naprawa tego typu uszkodzeń jest wyjątkowo uciążliwa.

Nierównomierna praca silnika

Falowanie obrotów, przerywanie

obrotomierz
123 RF

Uszkodzenia czujników oraz połączeń elektrycznych będą miały niewątpliwy wpływ na działanie jednostki napędowej. Zazwyczaj objawia się to jej nierównomierną pracą.

  • Jeśli silnik zassał wodę, próba jego uruchomienia doprowadzi do całkowitego uszkodzenia.

Poplamiona wykładzina

Ślady trudne do usunięcia

stare wykladziny

Woda po odparowaniu zostawia na wykładzinie dobrze widoczne plamy, a jeśli ta nie została dostatecznie szybko i skutecznie wysuszona – może się na niej rozwijać pleśń. Usuwanie tego typu zanieczyszczeń jest trudne i często zostawia ślady.

  • Dokładnie sprawdźmy stan wykładziny, zwłaszcza pod fotelami.

Brud na krawędziach deski rozdzielczej

Piasek i zacieki w trudno dostępnych miejscach

zegary
123 RF

Przetrzeć deskę rozdzielczą to jedno, dokładne czyszczenie wszelkich zakamarków, naroży, itp. to drugie.

  • Przyjrzyjmy się zakamarkom kabiny.

Uszkodzenia elektryki

Elektryczne akcesoria przestają działać

radio w aucie

Niektóre elementy wyposażenia (radio, elektryczne szyby, centralny zamek itp.) po zalaniu mogą przerywać swoje działanie, włączać się z trudem albo nie działać w ogóle.

  • Sprawdźmy działanie wszystkich elementów wnętrza przed zakupem auta.

PODSUMOWANIE

Bardzo rzadko zdobędziemy niezbite dowody na to, że auto zostało wcześniej zalane. Nieuczciwy handlarz tego nam nie powie, do dokumentów o wypłacie odszkodowania także możemy nie dotrzeć, nieczęsto też się zdarza, by ślady rzucały się na pierwszy rzut oka. Ale jeśli zauważymy kilka niepokojących oznak w jednym aucie, będzie to silna poszlaka, że miało ono kontakt z dużą ilością wody.

Czytaj także