Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto przejeżdzą przez kałużę

Gdy pogoda uszkodzi auto

Szkody pogodowe – konsekwencje, koszty, czy można naprawić z ubezpieczenia

Gdy pogoda uszkodzi auto

Szkody pogodowe – konsekwencje, koszty, czy można naprawić z ubezpieczenia

Burze, wichury, gradobicia – pogoda nas nie oszczędza. Może też powodować uszkodzenia aut. Ile będą kosztować naprawy? Czy można liczyć na odszkodowanie?

Uszkodzenia aut wywołane gwałtownymi zjawiskami pogodowymi są zwykle bardzo poważne, mogą wręcz oznaczać kompletne zniszczenie pojazdu. Usunięcie wgnieceń po opadach gradu, naprawa silnika po przejechaniu przez głęboką wodę, osuszenie samochodu po poważnym jego zalaniu, nie mówiąc już o konsekwencjach przygniecenia pojazdu przez drzewo – koszty mogą nawet przekroczyć wartość samochodu. Zdarza się i tak, że auta do stanu używalności przywrócić się już nie da.

Bardzo często niszczycielskich zjawisk nie da się przewidzieć z wyprzedzeniem na tyle dużym, by realne stało się uchronienie pojazdu przed ich konsekwencjami. W jednej chwili może świecić słońce, by już za moment szalała wichura z ulewnymi opadami. Rzeki, szczególnie w górskich miejscowościach, wzbierają w kilkanaście minut.

Niestety, w wielu takich przypadkach szanse na uzyskanie odszkodowania od osób trzecich są znikome. Z definicji rekompensaty przyznawane są za czyjeś błędy, niedopatrzenia. Trzeba by było więc udowodnić, że samochód został zalany np. przez niewłaściwie konserwowaną instalację burzową. Więcej – nawet posiadacze AC nie mogą być spokojni o uzyskanie odszkodowania w wartości pokrywającej pełnię strat. Firmy starają się często dowieść współwiny właściciela, np. widząc ją w parkowaniu pod dużymi drzewami w czasie burzy.

Podczas złej pogody może też dojść do uszkodzeń ewidentnie z winy kierowcy, choćby w wyniku przejazdu przez głęboką wodę. A wtedy już za naprawę trzeba będzie płacić z własnej kieszeni. Poniżej opisujemy największe zagrożenia związane z pogodą oraz szacunkowe koszty napraw.

Najczęstsze uszkodzenia pogodowe

 

Zalanie auta

 

Zalanie auta

 

Nie trzeba wielkiej powodzi, by woda przykryła pojaz prawie po sam dach – przy nagłych opadach auto stojące w zagłębieniu terenu może zostać zalane w czasie kilkunastominutowej ulewy. Niestety, zwykle ma to daleko idące następstwa.

  • Konsekwencje
    Zależą od tego, jak bardzo i jak długo auto było narażone na działanie wody. Jednak w większości przypadków ciecz z mułem dociera do prawie wszystkich zakamarków, zniszczeniu może ulec wszystko – od elementów tapicerskich po elektronikę.

  • Koszt naprawy
    W wielu przypadkach cena naprawy przewyższa wartość auta.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Zazwyczaj tylko z własnego AC, a jeśli nie, to jedynie wtedy, gdy uda się dowieść komuś zaniedbania, np. niewłaściwie konserwowaną instalację kanalizacyjno-burzową.

Porysowane nadwozie

Porysowane nadwozie

W czasie silnych wichur auto narażone jest na uszkodzenia powodowane przez niezabezpieczone, luźno przemieszczające się przedmioty – kamienie, gałęzie, rozmaite śmieci itp. Efektem mogą być np. drobne wgniecenia czy zarysowania poszczególnych elementów nadwozia.

  • Konsekwencje
    Szkody tego typu odbijają się przede wszystkim na estetyce auta, nienaprawione obniżają jego wartość przy odsprzedaży.

  • Koszt naprawy
    Usunięcie rys i polakierowanie jednego niedużego elementu to wydatek 150-300 zł, większe naprawy to koszt około 500 zł.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Z własnego AC tak, jeśli chcemy zmusić kogoś do pokrycia szkód (np. z OC), musimy dowieść, że powstały one na skutek zaniedbań sprawcy.

Wgięcia po gradobiciu

Wgięcia po gradobiciu

Drobny grad raczej nie powinien uszkodzić auta, ale zdarza się, że powstają duże bryły lodu, które zostawiają charakterystyczne wgłębienia na nadwoziu.

  • Konsekwencje
    Przy poważniejszych opadach zakres uszkodzeń bywa szeroki, obejmuje większość „poziomych” paneli nadwozia, często także szyby.

  • Koszt naprawy
    „Wyciąganie” licznych wgniotek jest dość kosztowne, w praktyce trzeba się liczyć z kosztem co najmniej 4 tys. zł.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Naprawy tego typu uszkodzeń można pokryć z własnego autocasco.

Zgubiona tablica

Zgubiona tablica

Przejazd przez głębszą kałużę bardzo często prowadzi do „wymycia” tablicy rejestracyjnej, ramki nie utrzymują jej zbyt mocno. Gdy zorientujemy się, że zgubiliśmy tablicę, warto wrócić do najbardziej podejrzanych miejsc, często znalezione tablice odkładane są w pobliżu.

  • Konsekwencje
    W kałuży zwykle tracimy tylko przednią tablicę, ale formalnie bez niej nie można kontynuować jazdy.

  • Koszt usunięcia problemu
    Wyrobienie wtórnika jednej tablicy nowego typu kosztuje 53 zł. W przypadku starszych tablic trzeba wymienić obie.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Koszt wyrobienia wtórnika spada na kierowcę.

Uszkodzone koło

Uszkodzone koło

Wjazd w kałużę, zwłaszcza szybki, jest ryzykowny z wielu powodów – między innymi przez to, że nie widzimy, co kryje się pod wodą. Często są tam np. dziury i wyrywy, które mogą uszkodzić obręcz koła.

  • Konsekwencje
    Wgięcie lub pęknięcie felgi, często także uszkodzenie opony.

  • Koszt naprawy
    Od 200-300 zł do kilku tysięcy, w zależności od rodzaju obręczy i posiadanych opon.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Można zgłosić swoje roszczenia do zarządcy drogi, przydadzą się dokumentacja zdjęciowa, dokładny opis zdarzenia, notatka z policji (można wezwać patrol). Szanse są jednak umiarkowane.

Urwana osłona silnika

 

Urwana osłona silnika

 

Prawidłowo zamocowana, nieuszkodzona osłona silnika powinna sobie poradzić z przejazdem nawet przez głęboką kałużę, problem w tym, że w wielu używanych autach nie jest prawidłowo zamocowana lub jest uszkodzona. A wtedy może już zostać na drodze.

  • Konsekwencje
    Gorsza ochrona silnika i newralgicznych podzespołów elektrycznych i elektronicznych przed działaniem wody.

  • Koszt naprawy
    Najlepiej znaleźć używany zamiennik w dobrym stanie – zazwyczaj kosztuje od 50 do 400 zł.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Takie uszkodzenia powstają z winy kierowcy, zatem nie ma raczej co się łudzić, że koszty naprawy pokryjemy z odszkodowania.

Uszkodzenie alternatora

 

Uszkodzenie alternatora

 

Przejazd przez głęboką wodę to duże ryzyko uszkodzenia podzespołów elektrycznych/elektronicznych. Stosunkowo łatwo można doprowadzić np. do pęknięcia nagrzanej w czasie jazdy obudowy alternatora, zwłaszcza gdy komora silnika nie jest odpowiednio osłonięta. W dodatku alternator dość często montowany jest nisko, co zwiększa ryzyko uszkodzeń.

  • Konsekwencje
    Brak ładowania akumulatora, świecenie się stosownej kontrolki.

  • Koszt naprawy
    Wszystko zależy od zakresu uszkodzeń. Gdy pęknie obudowa, alternator jest do wymiany, koszt w popularnych modelach to mniej więcej 500-1000 zł. Jeśli w grę wchodzi naprawa, stawka nie powinna przekroczyć 500 zł.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    W
    takim przypadku winny jest kierowca, w praktyce nie da się rozliczyć naprawy np. z polisy zarządcy drogi. Także gdy auto jest na gwarancji, zwykle tego typu usterki trzeba naprawić za własne pieniądze.

Skrzywione tarcze hamulcowe

Skrzywione tarcze hamulcowe

Tarcze hamulcowe poddawane są dużym obciążeniom cieplnym. Przy nagłym kontakcie z zimną wodą z kałuży bardzo często się krzywią – nawet w autach o niewielkim przebiegu.

  • Konsekwencje
    Usterkę poczujemy przy pierwszym hamowaniu po jej wystąpieniu – poprzez wibracje na kierownicy i zwiększony hałas.

  • Koszt naprawy
    Zwykle trzeba wymienić tarcze wraz z klockami, koszt to co najmniej 500 zł. Lekceważenie usterki może przyczynić się do szybkiego zużycia innych elementów, np. przekładni kierowniczej czy łożysk.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Nie, koszt takiej naprawy zwykle trzeba pokryć z własnej kieszeni.

Zassanie wody przez silnik

Zassanie wody przez silnik

Szybki przejazd przez głębszą kałużę rodzi poważne ryzyko przedostania się wody do komory spalania, zwłaszcza gdy występują nieszczelności w dolocie. W konsekwencji uszkodzeniu ulegają zwykle układ korbowy i mechanizm rozrządu.

  • Konsekwencje
    Silnik przestaje działać, nie daje się uruchomić.

  • Koszt naprawy
    W praktyce silnik jest do wymiany. Koszt od 1 do kilkunastu tysięcy zł.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Nie, naprawę trzeba wykonać na własny koszt.

Zniszczenia wywołane przez przewrócone drzewo

Zniszczenia przez przewrócone drzewo

 

Przygniecenie samochodu przez przewrócone drzewo lub urwaną gałąź często oznacza zmiażdżenie dachu i pogięcie słupków, a więc newralgicznych elementów w strukturze nadwozia.

  • Konsekwencje
    W wielu przypadkach uszkodzenia tego typu oznaczają całkowitą kasację pojazdu.

  • Koszt naprawy
    Naprawa jest nieopłacalna, pojazd nie zostanie przywrócony do sprawności.

  • Czy można liczyć na odszkodowanie
    Można próbować, ale będzie ciężko. Posiadacze AC muszą się liczyć z tym, że ubezpieczyciel będzie starał się wykazać zaniedbania, np. parkowanie pod drzewem w czasie burzy, ewentualnie polisa może nie obejmować tego rodzaju szkód. Jeszcze trudniej jest uzyskać odszkodowanie od właściciela drzewa – trzeba wykazać jego zaniechania, np. to, że wiedział, że drzewo jest spróchniałe, w złym stanie i nie zrobił niczego, aby je zabezpieczyć.

PODSUMOWANIE

W starciu auta ze zjawiskami pogodowymi niemal zawsze przegrywa samochód. Efekt? W najlepszym razie naprawa za kilkaset złotych, w najgorszym – całkowite zniszczenie pojazdu. Pogoda potrafi w jednej chwili uczynić więcej szkód niż wieloletnia, nawet brutalna eksploatacja samochodu. Często szkody mogłyby być mniejsze, gdyby kierowcy nie popełniali błędów, przede wszystkim nie przejeżdżali przez mocno zalane ulice, gdy trudno przewidzieć, co jest pod powierzchnią wody. Taki świadomy wybór nie zawsze jest jednak możliwy. Ogólnie większość napraw i tak trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni. Najpewniejszym zabezpieczeniem przed konsekwencjami pogodowymi jest wykupienie AC, ale zawierając umowę, trzeba dopilnować, by obejmowało też szkody tego rodzaju.

Czytaj także