Na ulicy wzbudza zainteresowanie niczym egzotyczne auto sportowe, ale ze sportem nie ma nic wspólnego. Największe atuty testowanego przez nas Hyundaia Starii to bogate wnętrze i wyjątkowo atrakcyjna na tle rywali cena. Ale trzeba też się pogodzić z pewnymi kompromisami.
Jeśli spojrzeć na gamę Hyundaia, można dojść do wniosku, że trudno o bardziej odważnego producenta w kwestii designu. Od właśnie zaprezentowanego miejskiego Instera przez modele z elektrycznej gamy Ioniq czy futurystyczną Konę aż po największe auto, które niedawno uzupełniło polską ofertę koreańskiego producenta, czyli Starię.
Ten mierzący 5,25 m długości van nie jest nowością w dosłownym tego słowa znaczeniu. Staria debiutowała w 2021 roku i od tamtej pory znajduje się w ofercie na innych europejskich czy wschodnich rynkach. Stąd czasami pojawia się na polskich drogach. Nie zmienia to faktu, że wzbudza ogromne zainteresowanie. I trudno się temu dziwić, bo z racji swojego wyjątkowego wyglądu i okazałych wymiarów wyróżnia się na tle innych aut.
Powodów wyjątkowości Starii jest jednak dużo więcej. A kluczowym jest jej charakter. W tym segmencie obecne są w zasadzie tylko modele budowane w oparciu o konstrukcje użytkowe. Owszem, takie pochodzenie jest skrzętnie ukrywane. Raz lepiej (Volkswagen Multivan, Mercedes klasy V), raz gorzej (Toyota Proace Verso), ale trudno zaprzeczyć faktom.
A Staria nie ma w sobie śladu użytkowego rodowodu. Można się o tym przekonać zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą – tu siedzi się bardziej jak w SUV-ie niż w „dostawczaku”. Pozycja jest wygodna, widoczność świetna, a obszerny fotel dba o wygodę nawet w długich trasach. Jakość wykończenia i materiały są typowe dla innych modeli Hyundaia, czyli przynajmniej solidne. W topowym wariancie Luxury standardem jest tapicerka ze skóry Nappa i wykończona zamszem podsufitka, więc wrażenie jest jeszcze lepsze.
Kokpit nie jest tak futurystyczny, jak sugeruje nadwozie. Tu pierwsze skrzypce grają funkcjonalność i łatwa obsługa. Nie brakuje przycisków, a ekrany nie są przesadnie wyrośnięte. Plus za widoczność z miejsca kierowcy. / fot. Adam Mikuła/Motor
Kiedyś dodatkowe lusterko pod sufitem, a dziś kamera i ekran pozwalają kierowcy monitorować sytuację za swoimi plecami. / fot. Adam Mikuła/Motor
Staria oferowana jest w dwóch wariantach: 9- i 7-osobowym. Ten pierwszy dysponuje trzema 3-miejscowymi rzędami i wyróżnia się większym bagażnikiem (831-1303 lpojemności). Ten drugi to opisywany wariant Luxury w układzie siedzeń 2+2+3.
Ta odmiana wręcz rozpieszcza przestronnością kabiny i wygodą foteli, zwłaszcza tych w drugim rzędzie. Ogromne sterowane elektrycznie drzwi zapewniają wzorowy dostęp do środka, bez większych problemów można zająć także miejsca w ostatnim rzędzie. Tylna kanapa gwarantuje wystarczającą wygodę nawet rosłym pasażerom, a wydajna 3-strefowa klimatyzacja zapewnia komfort termiczny.
Największą słabością Starii Luxury jest niewielki bagażnik, który można powiększyć przez złożenie oparcia kanapy, ale nie podnosi to spektakularnie jej możliwości transportowych.
Wysoko umieszczone, duże, wygodne i z regulowanymi podłokietnikami. Fotele mają też funkcje ogrzewania i wentylacji. / fot. Adam Mikuła/Motor
Kapitańskie fotele zapewniają kapitalne warunki podróży, do tego podnóżek i możliwość uzyskania niemal leżącej pozycji. / fot. Adam Mikuła/Motor
Komfort to motyw przewodni Starii i taki charakter ma też w czasie jazdy. Układ kierowniczy pozbawiony jest nerwowości, prowadzenie przewidywalne i relaksujące. Zawieszenie nastawione na zapewnienie wygody skutecznie i bez większych hałasów wywiązuje się ze swoich obowiązków.
Podobnie jak płynnie działający hybrydowy napęd, który odpowiada za wystarczającą dynamikę (nawet przy większym obciążeniu). Zużycie paliwa można określić jako całkiem rozsądne. W ruchu miejskim to około 10 l/100 km, podobnie na autostradzie. Na drogach lokalnych można je obniżyć o 2-3 litry, co, uwzględniając gabaryty auta, zasługuje na pozytywną ocenę.
Dane techniczne i ceny | Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 160 KM/5500 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 73/225 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 265 Nm/1500 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | b.d./367 Nm |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; aut./6-bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 525/200/199/327 cm |
Średnica zawracania | 12,4 m |
Masa/ładowność | 2270/680 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 117-431/b.d. l |
Poj. zbiornika paliwa | 65 l (Pb 95) |
Opony | 235/55 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 167 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,6 l/100 km |
Zasięg | 850 km |
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem | 199 900 zł |
Cena wersji testowanej | 252 900 zł |
Dane testowe (opony zimowe) | Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 19,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 44,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 43,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,7 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,4 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 10,0/9,0/9,5 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 680 km |
Staria ma groźnego rywala we własnej rodzinie. To nowe Santa Fe, któremu nie brakuje wyrazistego stylu i funkcjonalności. Ten mierzący 483 cm SUV dostępny jest także w wersji 7-osobowej, która z układem hybrydowym (215 KM) i napędem 4x4 ma konkurencyjną wobec Starii cenę. W bogato wyposażonej wersji Platinum kosztuje 267 900 zł i otrzymuje dłuższą, 5-letnią gwarancję.
Staria w topowej 7-osobowej wersji to bardziej biznesowa salonka/luksusowa taksówka niż rodzinny minivan. Składa się z wielu zalet – ma udany napęd hybrydowy, zachwyca komfortem i kompletnym wyposażeniem, ale nieco rozczarowuje funkcjonalnością i możliwościami transportowymi. W tej cenie to jednak wyjątkowa okazja.