Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury – test, przód w mieście

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV Luxury – wielkie jajko z niespodzianką | TEST

fot. Adam Mikuła/Motor

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV Luxury – wielkie jajko z niespodzianką | TEST

Na ulicy wzbudza zainteresowanie niczym egzotyczne auto sportowe, ale ze sportem nie ma nic wspólnego. Największe atuty testowanego przez nas Hyundaia Starii to bogate wnętrze i wyjątkowo atrakcyjna na tle rywali cena. Ale trzeba też się pogodzić z pewnymi kompromisami.

Jeśli spojrzeć na gamę Hyundaia, można dojść do wniosku, że trudno o bardziej odważnego producenta w kwestii designu. Od właśnie zaprezentowanego miejskiego Instera przez modele z elektrycznej gamy Ioniq czy futurystyczną Konę aż po największe auto, które niedawno uzupełniło polską ofertę koreańskiego producenta, czyli Starię.

Witamy w Polsce

Ten mierzący 5,25 m długości van nie jest nowością w dosłownym tego słowa znaczeniu. Staria debiutowała w 2021 roku i od tamtej pory znajduje się w ofercie na innych europejskich czy wschodnich rynkach. Stąd czasami pojawia się na polskich drogach. Nie zmienia to faktu, że wzbudza ogromne zainteresowanie. I trudno się temu dziwić, bo z racji swojego wyjątkowego wyglądu i okazałych wymiarów wyróżnia się na tle innych aut.

Hyundai-Staria-1.6 T-GDI-HEV-6AT-Luxury-test-bok
Staria miała swoją premierę w 2021 roku, ale dopiero teraz pojawia się w polskiej ofercie Hyundaia.
fot. Adam Mikuła/Motor

Powodów wyjątkowości Starii jest jednak dużo więcej. A kluczowym jest jej charakter. W tym segmencie obecne są w zasadzie tylko modele budowane w oparciu o konstrukcje użytkowe. Owszem, takie pochodzenie jest skrzętnie ukrywane. Raz lepiej (Volkswagen Multivan, Mercedes klasy V), raz gorzej (Toyota Proace Verso), ale trudno zaprzeczyć faktom.

A Staria nie ma w sobie śladu użytkowego rodowodu. Można się o tym przekonać zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą – tu siedzi się bardziej jak w SUV-ie niż w „dostawczaku”. Pozycja jest wygodna, widoczność świetna, a obszerny fotel dba o wygodę nawet w długich trasach. Jakość wykończenia i materiały są typowe dla innych modeli Hyundaia, czyli przynajmniej solidne. W topowym wariancie Luxury standardem jest tapicerka ze skóry Nappa i wykończona zamszem podsufitka, więc wrażenie jest jeszcze lepsze.

Staria oferowana jest w dwóch wariantach: 9- i 7-osobowym. Ten pierwszy dysponuje trzema 3-miejscowymi rzędami i wyróżnia się większym bagażnikiem (831-1303 lpojemności). Ten drugi to opisywany wariant Luxury w układzie siedzeń 2+2+3.

Ta odmiana wręcz rozpieszcza przestronnością kabiny i wygodą foteli, zwłaszcza tych w drugim rzędzie. Ogromne sterowane elektrycznie drzwi zapewniają wzorowy dostęp do środka, bez większych problemów można zająć także miejsca w ostatnim rzędzie. Tylna kanapa gwarantuje wystarczającą wygodę nawet rosłym pasażerom, a wydajna 3-strefowa klimatyzacja zapewnia komfort termiczny.

Największą słabością Starii Luxury jest niewielki bagażnik, który można powiększyć przez złożenie oparcia kanapy, ale nie podnosi to spektakularnie jej możliwości transportowych.

Wygodnie i oszczędnie

Komfort to motyw przewodni Starii i taki charakter ma też w czasie jazdy. Układ kierowniczy pozbawiony jest nerwowości, prowadzenie przewidywalne i relaksujące. Zawieszenie nastawione na zapewnienie wygody skutecznie i bez większych hałasów wywiązuje się ze swoich obowiązków.

Podobnie jak płynnie działający hybrydowy napęd, który odpowiada za wystarczającą dynamikę (nawet przy większym obciążeniu). Zużycie paliwa można określić jako całkiem rozsądne. W ruchu miejskim to około 10 l/100 km, podobnie na autostradzie. Na drogach lokalnych można je obniżyć o 2-3 litry,  co, uwzględniając gabaryty auta, zasługuje na pozytywną ocenę.

Dane techniczne i ceny Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury
Silnik  benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 160 KM/5500
Moc maksymalna (elektr./syst.) 73/225 KM
Maks. moment obr. (benz.) 265 Nm/1500
Maks. moment obr. (elektr./syst.) b.d./367 Nm
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./6-bieg.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 525/200/199/327 cm
Średnica zawracania 12,4 m
Masa/ładowność 2270/680 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 117-431/b.d. l
Poj. zbiornika paliwa 65 l (Pb 95)
Opony 235/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km
Zasięg 850 km
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem 199 900 zł
Cena wersji testowanej 252 900 zł
Hyundai-Staria-1.6 T-GDI-HEV-6AT-Luxury-test-silnik
Jedyna dostępna na naszym rynku wersja to 225-konna hybryda (z silnikiem 1.6 T-GDI). W innych krajach występował 177-konny diesel 2.2 z napędem 4x4.
fot. Adam Mikuła/Motor
 Dane testowe (opony zimowe) Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 19,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,7 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,4
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 10,0/9,0/9,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 680 km

Dwa sposoby na oryginalnego 7-osobowego Hyundaia

Hyundai Staria i Hyundai Santa Fe – przody
fot. Adam Mikuła/Motor

Staria ma groźnego rywala we własnej rodzinie. To nowe Santa Fe, któremu nie brakuje wyrazistego stylu i funkcjonalności. Ten mierzący 483 cm SUV dostępny jest także w wersji 7-osobowej, która z układem hybrydowym (215 KM) i napędem 4x4 ma konkurencyjną wobec Starii cenę. W bogato wyposażonej wersji Platinum kosztuje 267 900 zł i otrzymuje dłuższą, 5-letnią gwarancję.

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • fantastyczna przestronność kabiny, solidne wykonanie, dobra widoczność, wygodne fotele
  • symboliczny bagażnik bez możliwości powiększenia

Układ napędowy

  • wystarczające osiągi, płynna praca układu hybrydowego, akceptowalne zużycie paliwa
  • poziom hałasu przy prędkościach autostradowych

Właściwości jezdne

  • wysoki komfort, skuteczne tłumienie nierówności, przewidywalne prowadzenie
  • z racji wymiarów ograniczona poręczność w mieście

Wyposażenie i cena

  • wyjątkowo konkurencyjna na tle rywali cena, bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa
  • 3-letnia gwarancja (dla innych modeli jest 5-letnia)

Hyundai Staria 1.6 T-GDI HEV 6AT Luxury – test: podsumowanie

Hyundai-Staria-1.6 T-GDI-HEV-6AT-Luxury-test-tyl
fot. Adam Mikuła/Motor

Staria w topowej 7-osobowej wersji to bardziej biznesowa salonka/luksusowa taksówka niż rodzinny minivan. Składa się z wielu zalet – ma udany napęd hybrydowy, zachwyca komfortem i kompletnym wyposażeniem, ale nieco rozczarowuje funkcjonalnością i możliwościami transportowymi. W tej cenie to jednak wyjątkowa okazja.

Czytaj także