Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai Staria

Najfajniejszy minivan na świecie? – Hyundai Staria

Najfajniejszy minivan na świecie? – Hyundai Staria

Staria przełamuje stereotyp nudnego minivana. Wygląda niesamowicie, imponuje komfortem i trafi do Europy.

  • 525 cm długości i 200 cm wysokości
  • Nawet do 11 miejsc
  • W planach kamper i luksusowa wersja

W latach 80. za przyszłość motoryzacji uważano... minivana. Zachwycano się przestronnością, jaką oferuje ten format, a i jednobryłowy design bez wyodrębnionego wizualnie przedziału silnikowego był czymś nowym w świecie samochodów osobowych.

Euforia trwała tak gdzieś do pierwszych lat naszego stulecia. Nagle okazało się, że jest auto, które znacznie lepiej wygląda, a funkcjonalnością z reguły prawie nie ustępuje minivanowi: SUV. Boom na SUV-y sprawił, że popyt na MPV-y zaczął sukcesywnie maleć.

Przyszłość minivana?

Dziś design gra znacznie większą rolę przy wyborze samochodu niż 20-30 lat temu, a akurat wzornictwo zazwyczaj należy do najsłabszych punktów minivana. Na szczęście są wyjątki. Wśród nich np. najnowszy Hyundai Staria.

Patrząc na niego, można dojść do wniosku, że to przyszłość minivana. Niezbyt porywającą z definicji jednobryłową karoserię firma zaopatrzyła w tyle wyrafinowanych detali, że Staria jest jednym z niewielu designerskich MPV-ów.

Wrażenie robi cieniutki pas świateł pozycyjnych i do jazdy dziennej, który biegnie przez całą szerokość samochodu i odwraca uwagę od głównych reflektorów wyglądających jak elementy szerokiego grilla. Dla kontrastu tylne światła nie są poziome, ale pionowe. Futuryzmu autu dodaje też efektownie poprowadzona dolna linia bocznych szyb. Na tym koniec. Całość jest minimalistyczna – to kolejny potężny atut designu tego auta.

Starię w wersji Premium wyróżniają dyskretne elementy w kolorze mosiądzu, jak np. części grilla, ramki wokół reflektorów, obudowy bocznych lusterek, klamki i firmowe emblematy.

W składającej się z ośmiu barw gamie kolorystycznej Starii znalazły się np. żółty lakier, brązowy perłowy i perłowy niebieski.

Wnętrze minivana Hyundaia

Staria mierzy 525 cm długości i po 200 cm szerokości oraz wysokości. Rozstaw osi to 327 cm. Auto będzie oferowane w wielu konfiguracjach, od dwu- do aż 11-miejscowej. W drugim rzędzie wersji Premium mogą się znaleźć fotele, które da się elektrycznie rozłożyć do pozycji prawie półleżącej.

Deskę rozdzielczą po stronie pasażera przesunięto w kierunku przedniej osi, aby zapewnić podróżującemu jeszcze więcej miejsca. Staria będzie oferowana z dyskretnym rozproszonym oświetleniem wnętrza, emitującym jeden z 64 kolorów i sprzętem audio firmowanym przez Bose.

Do gamy Starii trafią także wersje dostawcze. Przy jednym rzędzie siedzeń pojemność bagażnika może wynieść nawet 5000 l! Auto jest na tyle duże, że zmieści aż trzy europalety.

Staria ma wielowahaczowe tylne zawieszenie, a najmocniejszy z przewidzianych silników to 272-konna jednostka 3.5 rozwijająca 331 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Producent planuje kolejne wersje Starii, w tym ambulans, kamper i luksusową odmianę konkurującą z tradycyjnymi limuzynami.

Hyundai Staria trafi na rynek europejski, ale na razie nie wiadomo, w jakich wersjach i do których państw.

Hyundai Staria przód i bok
Staria mierzy 525 cm długości i 200 cm szerokości.
Hyundai
Hyundai Staria wersja Premium przód i bok
W wersji Premium Staria ma dyskretne akcenty w kolorze mosiądzu.
Hyundai
Hyundai Staria tył i bok
Tylne pionowe lampy to efektowny kontrast dla poziomego pasa przednich świateł do jazdy dziennej.
Hyundai
Hyundai Staria - wnętrze, siedzenia
W wersji Premium do drugiego rzędu mogą trafić fotele, które da się elektrycznie rozłożyć w taki oto sposób.
Hyundai
Hyundai Staria - wnętrze, siedzenia
327-centymetrowy rozstaw osi w połączeniu z jednobryłową karoserią dają ogromne wnętrze.
Hyundai

Czytaj także