Staria przełamuje stereotyp nudnego minivana. Wygląda niesamowicie, imponuje komfortem i trafi do Europy.
W latach 80. za przyszłość motoryzacji uważano... minivana. Zachwycano się przestronnością, jaką oferuje ten format, a i jednobryłowy design bez wyodrębnionego wizualnie przedziału silnikowego był czymś nowym w świecie samochodów osobowych.
Euforia trwała tak gdzieś do pierwszych lat naszego stulecia. Nagle okazało się, że jest auto, które znacznie lepiej wygląda, a funkcjonalnością z reguły prawie nie ustępuje minivanowi: SUV. Boom na SUV-y sprawił, że popyt na MPV-y zaczął sukcesywnie maleć.
Dziś design gra znacznie większą rolę przy wyborze samochodu niż 20-30 lat temu, a akurat wzornictwo zazwyczaj należy do najsłabszych punktów minivana. Na szczęście są wyjątki. Wśród nich np. najnowszy Hyundai Staria.
Patrząc na niego, można dojść do wniosku, że to przyszłość minivana. Niezbyt porywającą z definicji jednobryłową karoserię firma zaopatrzyła w tyle wyrafinowanych detali, że Staria jest jednym z niewielu designerskich MPV-ów.
Wrażenie robi cieniutki pas świateł pozycyjnych i do jazdy dziennej, który biegnie przez całą szerokość samochodu i odwraca uwagę od głównych reflektorów wyglądających jak elementy szerokiego grilla. Dla kontrastu tylne światła nie są poziome, ale pionowe. Futuryzmu autu dodaje też efektownie poprowadzona dolna linia bocznych szyb. Na tym koniec. Całość jest minimalistyczna – to kolejny potężny atut designu tego auta.
Starię w wersji Premium wyróżniają dyskretne elementy w kolorze mosiądzu, jak np. części grilla, ramki wokół reflektorów, obudowy bocznych lusterek, klamki i firmowe emblematy.
W składającej się z ośmiu barw gamie kolorystycznej Starii znalazły się np. żółty lakier, brązowy perłowy i perłowy niebieski.
Staria mierzy 525 cm długości i po 200 cm szerokości oraz wysokości. Rozstaw osi to 327 cm. Auto będzie oferowane w wielu konfiguracjach, od dwu- do aż 11-miejscowej. W drugim rzędzie wersji Premium mogą się znaleźć fotele, które da się elektrycznie rozłożyć do pozycji prawie półleżącej.
Deskę rozdzielczą po stronie pasażera przesunięto w kierunku przedniej osi, aby zapewnić podróżującemu jeszcze więcej miejsca. Staria będzie oferowana z dyskretnym rozproszonym oświetleniem wnętrza, emitującym jeden z 64 kolorów i sprzętem audio firmowanym przez Bose.
Do gamy Starii trafią także wersje dostawcze. Przy jednym rzędzie siedzeń pojemność bagażnika może wynieść nawet 5000 l! Auto jest na tyle duże, że zmieści aż trzy europalety.
Staria ma wielowahaczowe tylne zawieszenie, a najmocniejszy z przewidzianych silników to 272-konna jednostka 3.5 rozwijająca 331 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Producent planuje kolejne wersje Starii, w tym ambulans, kamper i luksusową odmianę konkurującą z tradycyjnymi limuzynami.
Hyundai Staria trafi na rynek europejski, ale na razie nie wiadomo, w jakich wersjach i do których państw.