Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Hyundai i10 I

Małe auto z przestronnym i nieźle wykończonym wnętrzem, a do tego trwałe i tanie w naprawach. Techniczny bliźniak Kia Picanto I.

  • Lata produkcji: 2007-2013
  • Silniki: benz. 1.1-1.2 (66-78 KM), diesel 1.1 (75 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 357/238 cm, szerokość/wysokość: 160/154 cm, bagażnik: 225-910 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Dostępna była tylko pięciodrzwiowa wersja. Regularna bryła nadwozia pozwoliła na zaprojektowanie całkiem przestronnego wnętrza. Miejsc jest pięć, ale w drugim rzędzie wygodnie będzie tylko dwóm osobom.

Hyundai-i10-I_3
Wnętrze należy do najlepiej wykończonych i najwygodniejszych w segmencie małych aut.

SILNIKI

Trzonem oferty są silniki benzynowe, przy czym podstawowy 1.1 jest nieco za słaby. Podobnie jak jednostka 1.2 ma cztery kulturalnie pracujące cylindry. Uwaga na egzemplarze z automatyczną skrzynią – tylko cztery przełożenia przy tak małych mocach istotnie ograniczają dynamikę. Diesel ma tylko trzy cylindry, co zmniejsza jego kulturę pracy. Osiągi są wystarczające, ale nieco irytuje wyraźna turbodziura.

AWARYJNOŚĆ

Poważne awarie należą do rzadkości. W niektórych autach haczą skrzynie biegów (szczególnie przy włączaniu „wstecznego”). W autach z początku produkcji możliwe są luzy w układzie kierowniczym. Typowe dla modelu są też wykwity rdzy na podwoziu i krawędziach elementów nadwozia. Nie są niebezpieczne, ale szpecą auto.

KOSZTY

Hyundai i10 jest niedrogi w zakupie, pali mało, a prosta konstrukcja upraszcza serwis. Podstawowe części eksploatacyjne występują w formie niedrogich zamienników. Na nietypowe trzeba poczekać, poszukać ich przez internet lub kupić dość drogie oryginały w ASO.

SYTUACJA RYNKOWA

Blisko 140 aut do wyboru (i zbliżona liczba pierwszego Picanto). Lifting nie wpłynął wyraźnie na ceny ofertowe.

Hyundai-i10-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Hyundai i10 dzieli rozwiązania techniczne z Kią Picanto. Zbliżone są też ceny.
  • Za dostawy i10 odpowiadała fabryka Hyundaia w Indiach.
  • Nawet bazowa wersja otrzymywała radio, nie brakuje egzemplarzy z klimatyzacją.
  • Rozrządy benzynowego silnika 1.2 oraz diesla 1.1 są napędzane łańcuchami.
  • Elektryczny i10 Blue On (premiera w 2011 r.) to ciekawostka, która nie występuje w ogłoszeniach.

CENY

7000 zł – Słabo wyposażone samochody z udokumentowanym przebiegiem lub egzemplarze po przejściach.
11 000 zł – Budżet wystarczający na zakup bezwypadkowego i zadbanego, a często krajowego i10 z klimatyzacją.
21 000 zł – Najlepsze i10 z krajowych salonów i przebiegami ok. 50 tys. km. Wiele z nich ma żwawy silnik 1.2.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.1 1.1 1.2 1.2 1.1 CRDi
Pojemność skokowa 1086 cm³ 1086 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1120 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Moc maks. 67 KM 69 KM 77 KM 86 KM 75 KM
Maks. moment obr. 98 Nm 99 Nm 118 Nm 121 Nm 153 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,6 s 15,0 s 12,8 s 12,2 s 15,8 s
Prędkość maks. 151 km/h 156 km/h 164 km/h 169 km/h 163 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,0 l/100 km 4,7 l/100 km 5,0 l/100 km 4,6 l/100 km 4,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - premiera Hyundaia i10, który zastąpił mikrovana Atos
2010 - z oferty wypadł diesel
2011 - modernizacja – zmienione zderzaki, lampy i grill, zmodernizowane silniki benzynowe
2013 - zakończenie produkcji i10 I, debiutuje druga generacja Hyundaia i10

Hyundai-i10-I_5
Hyundai i10 sprzed modernizacji.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Utrudnione włączanie biegów
    Ten typ tak ma. Nie warto zlecać naprawy, bo problem w wielu autach występuje od nowości. Serwis zapewne niewiele zmieni.
  • Przeciętna trwałość sprzęgła
    Tarcza i docisk nie należą do szczególnie trwałych, ale zamienniki są tanie.
    Koszt wymiany: od 500 zł
  • Problemy z przekładnią kierowniczą
    W niektórych autach pojawiają się luzy, mogą zawieść pompy wspomagania.
    Koszt naprawy: od 500 zł
  • Niedostatki wykończenia
    Odkręcające się śruby, poluzowane elementy, trudności z domykaniem drzwi – wiele mankamentów można usunąć samodzielnie.

ZALETY I WADY

+ Wysoka ogólna trwałość mechaniczna.
+ Funkcjonalne i dopracowane wnętrze.
+ Łatwo o zadbane, krajowe auto z udokumentowanym przebiegiem.

- Przeciętne prowadzenie.
- Niezbyt atrakcyjna stylizacja nadwozia.
- Przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne.

Hyundai-i10-I_4
Zwarte nadwozie modelu i10 nie pozwoliło na zaprojektowanie dużego bagażnika.

WARTO KUPIĆ

Zadbany egzemplarz z silnikiem 1.2, klimatyzacją, ale bez automatycznej skrzyni. Instalacja LPG to nie problem.

UWAŻAJ NA

Auto w podstawowej konfiguracji nie jest dobrym pomysłem. Jego sprzedaż będzie utrudniona.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 6/6
Koszty: 5/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także