Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai i20 I

Hyundai i20 I

Archiwum

Hyundai i20 I

Niedrogie, ale trwałe i praktyczne auto do miasta, które przekonuje też przestronnym wnętrzem oraz niskimi kosztami utrzymania.

  • Lata produkcji: 2008-2014
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (78-126 KM), 1.1-1.6 (75-116 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 394/253 cm, szerokość/wysokość: 171/149 cm, bagażnik: 295-1060 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Spokojnie stylizowany i20 ma wnętrze mieszczące cztery dorosłe osoby. Bagażnik należy do największych w klasie. Kokpit wygląda ciekawie, ale został poskładany z twardych i tanio prezentujących się tworzyw, które okazują się podatne na zarysowania.

Hyundai-i20-I_3
Prosto stylizowane wnętrze wykończono twardymi plastikami. Są podatne na drobne uszkodzenia.

SILNIKI

W gamie jednostek napędowych brakuje wersji porywających osiągami. Silniki są jednak w zupełności wystarczające do codziennej jazdy. Benzynowy 1.2 dobrze sprawdza się w mieście. Oszczędne diesle 1.1/1.4 CRDi można polecić spokojnie jeżdżącym kierowcom, a 1.6 CRDi zapewnia kompromis między osiągami i spalaniem. Benzynowy 1.6 jest rzadki na rynku wtórnym.

AWARYJNOŚĆ

Największym problemem modelu i20 jest niska odporność na korozję. Na razie jest ona głównie problemem natury estetycznej. Rdzawe wykwity pojawiają się na krawędziach elementów czy okolicy zamka klapy bagażnika. Przeciętne okazują się też skrzynie biegów – w wielu autach problemem jest włączanie biegu wstecznego. Do rzadkości nie należą już też wycieki oleju.

KOSZTY

Zakup zamienników podstawowych części eksploatacyjnych jest łatwy. Ich ceny nie należą też do wygórowanych. Na mniej typowe trzeba poczekać, poszukać przez internet lub udać się na zakupy do ASO.

SYTUACJA RYNKOWA

Liczba ofert stale rośnie. Na nabywców czeka już ponad 420 używanych i20. Nie brakuje krajowych samochodów.

Hyundai-i20-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Samochody z VIN-em zaczynającym się od znaków MAL były produkowane w Indiach. Egzemplarze z kodem NLH pochodzą z fabryki w Turcji.
  • Bliskim krewnym Hyundaia i20 jest trzecia odsłona Kia Rio.
  • Diesle to autorskie konstrukcje Hyundaia.
  • Automatyczna skrzynia była opcją dla benzynowych wersji 1.4/1.6. Niestety ma tylko cztery biegi, przez co negatywnie wpływa na osiągi.

CENY

10 000 zł – Sprowadzone samochody z przebiegami powyżej 250 tys. km lub mające w swojej historii wypadki.
17 000 zł – Budżet dający pole manewru. W zasięgu najlepsze auta sprzed liftingu i wysłużone po modernizacji.
27 000 zł – Najlepsze i20 z niskimi przebiegami, bogatym wyposażeniem, a zwykle także z krajowych salonów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 1.2 VVT 1.4 1.6 1.1 CRDi 1.4 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność skokowa 1248 cm³ 1248 cm³ 1396 cm³ 1591 cm³ 1120 cm³ 1396 cm³ 1582 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 78 KM 86 KM 100 KM 126 KM 75 KM 90 KM 116 KM
Maks. moment obr. 119 Nm 121 Nm 137 Nm 157 Nm 180 Nm 220 Nm 260 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,9 s 12,7 s 11,6 s 9,5 s 15,7 s 13,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 170 km/h 168 km/h 181 km/h 190 km/h 158 km/h 171 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,1 l/100 km 4,9 l/100 km 5,4 l/100 km 5,8 l/100 km 3,6 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - premiera Hyundai i20, następcy Getza
2010 - pojawia się diesel 1.4 CRDi, wycofanie jednostek 1.6/1.6 CRDi
2012 - modernizacja – nowy przeprojektowany pas przedni, wzmocniony benzynowy silnik 1.2 oraz turbodiesel 1.1 CRDi
2014 - debiutuje Hyundai i20 II

Hyundai-i20-I_5
Hyundai i20 sprzed liftingu z 2012 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Rdzawe wykwity na nadwoziu
    Korozja najczęściej pojawia się przy klamkach czy zamku klapy bagażnika.
    Koszt lakierowania: od 600 zł/element
  • Niezbyt trwałe łożyska kół
    Łożyska przednich kół nie zawsze wytrzymują nawet pierwsze 100 tys. km.
    Koszt wymiany: od 150 zł
  • Wycieki oleju ze skrzyni biegów
    W niektórych samochodach skrzynie biegów przepuszczały olej już na gwarancji.
    Koszt naprawy: od 300 zł
  • Problemy z przekładnią kierowniczą
    Jeżeli maglownica zaczyna stukać, konieczna może być jej regeneracja.
    Koszt regeneracji: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Dobra relacja ceny do jakości.
+ Wysoka trwałość mechaniczna – poważne usterki mechaniczne do rzadkość.
+ Nie brakuje i20 z polskich salonów.

- Pierwsze problemy z korozją.
- Przeciętny komfort resorowania.
- Surowe wykończenie wnętrza.

Hyundai-i20-I_4
Pojemność, jak i wykończenie bagażnika Hyundaia i20 nie rozczarowują.

WARTO KUPIĆ

Najlepiej poszukać auta z krajowego salonu i od pierwszego właściciela. Egzemplarze po flotach bywają „zmęczone życiem”.

UWAŻAJ NA

Najtańsze oferty. Zwykle dotyczą wyeksploatowanych już i20, które będą wymagały znacznego doinwestowania.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA 20/24 pkt

Czytaj także