Sportowa wersja miejskiego Hyundaia i20 ma 204 KM i trzeba za nią zapłacić minimum 99 900 zł.
Hyundai gra ostro i buduje wizerunek bez oglądania się na okoliczności. Właśnie wprowadził do sprzedaży model w obecnie już bardzo niszowym segmencie – miejskich hot hatchy.
Topowe i20 N ma realnie dwóch konkurentów – Forda Fiestę ST i Volkswagena Polo GTI (u nas nie jest akurat oferowany). Mini to jednak wyższa liga cenowa (szczególnie w 231-konnej wersji), a fenomenalny i jeszcze droższy GR Yaris już został wyprzedany na pniu. Gdzie te czasy, gdy można było jeszcze kupić „gorące” wersje Seata Ibizy, Skody Fabii, Grande Punto (czyli Abartha), Opla Corsy, Peugeota 208, Renault Clio, Audi A1 czy Alfy Romeo MiTo.
Co zatem ma do zaoferowania i20 N? Najważniejszy jest oczywiście układ napędowy. Auto ma nowej generacji czterocylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem rozwijający 204 KM przy 5500-6000 obr./min oraz 275 Nm przy 1750-4500 obr./min (z overboostem 305 Nm przy 2000-4000 obr./min). Połączono go z 6-biegową skrzynią manualną. W i20 N do dyspozycji są systemy launch control (ułatwiający szybki start z miejsca) oraz podbijający obroty silnika przy redukcji biegów (aktywowany przyciskiem na kierownicy). Mierzące 408 cm i ważące 1190 kg i20 N przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s (we wcześniejszych materiałach Hyundai podawał 6,7 s) i rozpędza się do prędkości maksymalnej 230 km/h.
Zawieszenie – kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu – obniżono o 10 mm w stosunku do innych wariantów, dodatkowo wzmocniono oraz zastosowano inne sprężyny, amortyzatory i stabilizator. Zmieniono też charakterystykę układu kierowniczego. Auto ma ponadto mocniejsze hamulce (przednie tarcze są o 40 mm większe) i seryjnie 18-calowe opony (Pirelli P Zero 215/40). W droższej z dwóch wersji standardem jest mechanizm różnicowy z mechaniczną „szperą” (mLSD).
Hyundai i20 N występuje w dwóch wariantach:
N (cena: 99 900 zł) ma w wyposażeniu m.in. system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, cyfrowe zegary 10,25”, Bluetooth, wielofunkcyjną skórzaną kierownicę, manualną klimatyzację, tempomat, tylne czujniki parkowania i kamerę cofania.
N Performance (108 900 zł) otrzymuje w standardzie dodatkowo m.in.: bezkluczykowy dostęp, klimatyzację automatyczną, czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko, przednie czujniki parkowania, ładowarkę bezprzewodową do smartfonów, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, asystenta utrzymania na środku pasa ruchu, system monitorowania martwego pola w lusterkach i ostrzegania o ruchu poprzecznym podczas cofania.
Oto najważniejsze parametry i ceny Hyundaia i20 N w zestawieniu z konkurentami.
Marka | Model | Silnik, napęd | 0-100 km/h (s) | Cena od (zł) |
---|---|---|---|---|
Ford | Fiesta ST (5d) | 1.5 R3 turbo, 200 KM, przedni | 6,5 | 93 050 |
Hyundai | i20 N (5d) | 1.6 R4 turbo, 204 KM, przedni | 6,2 | 99 900 |
Mini | Hatch Cooper S (5d) | 2.0 R4 turbo, 178 KM, przedni | 6,8 | 113 700 |
Mini | Hatch John Cooper Works (3d) | 2.0 R4 turbo, 231 KM, przedni | 6,1 | 135 200 |
Toyota | GR Yaris (3d) | 1.6 R3 turbo, 261 KM, 4x4 | 5,5 | 143 900 |
Volkswagen | Polo GTI (5d) | 2.0 R4 turbo, 207 KM, przedni | 6,5 | nieoferowany |