Podobno nie można mieć wszystkiego. A przynajmniej – jak podpowiada rynkowa większość – trudno o „dwa w jednym” w postaci kompaktowego SUV-a z hybrydą plug-in i napędem 4x4. Ale Jeep Compass w wersji 4xe 240 to właśnie przykład takiego połączenia. Z domieszką czegoś, czego brakuje wspomnianej większości rywali.
Oferta SUV-ów jest obecnie gigantyczna, ale jeśli ktoś szuka kompaktowego modelu z hybrydowym układem typu plug-in i napędem na cztery koła, ma bardzo ograniczony wybór. Owszem, PHEV-ów nie brakuje, ale z reguły mają napędzaną jedną oś. W ofercie Jeepa można jednak znaleźć aż dwa takie modele – mniejszego Renegade'a i roślejszego Compassa. Testujemy ten drugi model w mocniejszej, 240-konnej, z dwóch wersji plug-in (bazowa ma 190 KM).
Układ napędowy składa się z benzynowej 180-konnej jednostki 1.3 R4 turbo, silników elektrycznych z przodu i z tyłu (ten drugi ma 60 KM odpowiada za napęd osi), 6-biegowego automatu, a także akumulatora trakcyjnego o pojemności 11,4 kWh.
Dane techniczne | Jeep Compass 4xe 240 Overland |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1332 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 180 KM/5750 |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 60/240 KM |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 270 Nm/1850 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | 250/b.d. Nm |
Napęd; skrzynia biegów | 4x4; aut./6-bieg. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 440/187/166/264 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1860/615 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 420/1230 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 38 l (Pb 95) |
Opony | 235/60 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maks./„na prądzie” | 200/135 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,9-7,6 l/100 km |
Zasięg/„na prądzie” | 550/47-48 km |
Cena | 204 800 zł |
Compass mimo że nie jest specjalnie dużym autem (4,4 m długości), w testowanej odmianie waży z kierowcą ponad 1,9 t. Okazuje się jednak, że nie stoi to na przeszkodzie, by popisywał się naprawdę dobrymi wynikami w próbach dynamicznych – po niecałych 3 s od startu osiąga 50 km/h, a na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje 7 s (to wynik lepszy, niż wg danych fabrycznych). Generalnie jednak napęd Jeepa lubi łagodniejsze traktowanie, za które odwdzięcza się płynną i przyjemną pracą. Brutalne operowanie gazem objawia się zauważalnymi szarpnięciami.
Przed jazdą miejską warto dbać o pełne naładowanie akumulatora, bo wtedy między 30 a 40 km (w zależności od warunków) można pokonać „na prądzie” i znacząco obniżyć spalanie na 100 km. Podczas jazdy z rozładowaną baterią zachowujący się wtedy jak zwykła hybryda Jeep potrzebuje w korkach ponad 9 l/100 km, podobie zresztą jak na autostradzie przy 140 km/h.
dane testowe | Jeep Compass 4xe 240 |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 9,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,3 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 9,2/7,6/8,4 l/100 km |
Realny zasięg/„na prądzie” | 450/40 km |
Compass pozwala kierowcy wybrać spośród czterech trybów pracy napędu (piasek/błoto, śnieg, automatyczny i sportowy). Dodatkowo można zablokować napęd, a także uruchomić funkcję imitującą działanie reduktora. Jeśli do tego dodamy duży prześwit (w testowanej wersji Overland, a także w Trailhawk wynosi on aż 213 mm) oraz wysokiej klasy całoroczne opony Continentala, otrzymamy kompaktowego SUV-a, którym spokojnie można zjechać z dala od ubitych dróg.
Na szosie Compass także dobrze się sprawuje – jak na auto o bardziej terenowym charakterze niż rywale przekonuje dobrą stabilnością również podczas szybkiej jazdy autostradowej. Jedynie na krętych drogach przyjemność z prowadzenia nie jest specjalnie duża. Wynika to jednak przede wszystkim z naprawdę przeciętnego układu kierowniczego, który pracuje dość sztucznie i daje słabe pojęcie o tym, co dzieje się z przednimi kołami. W sumie ważniejsze jest to, że zawieszenie bardzo skutecznie tłumi większość nierówności.
Po ostatnim face liftingu najbardziej zmieniła się kabina Jeepa. Centralny ekran ma 10,1 cala i działa całkiem sprawnie. Wbrew modzie zastosowano dużą, wygodną dźwignię automatu, a nie mały przełącznik. / fot. Kacper Szczepański
Do dyspozycji są tryby: hybrydowy, elektryczny i zachowujący energię w baterii. / fot. Kacper Szczepański
Brawo dla Jeepa, że po liftingu i zastosowaniu dużego ekranu pozostawił tradycyjny panel klimatyzacji. / fot. Kacper Szczepański
Można wybierać cztery ustawienia napędu. Są też funkcje lock i symulująca reduktor. / fot. Kacper Szczepański
Jeep Compass przypadnie do gustu tym, którzy szukają SUV-a, którym można się sprawnie poruszać nie tylko po asfalcie.