Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Compass 4xe 240 Overland (2024) – przód

Jeep Compass – z hybrydą plug-in i terenowym zacięciem | TEST

fot. Kacper Szczepański/Motor

Jeep Compass – z hybrydą plug-in i terenowym zacięciem | TEST

Podobno nie można mieć wszystkiego. A przynajmniej – jak podpowiada rynkowa większość – trudno o „dwa w jednym” w postaci kompaktowego SUV-a z hybrydą plug-in i napędem 4x4. Ale Jeep Compass w wersji 4xe 240 to właśnie przykład takiego połączenia. Z domieszką czegoś, czego brakuje wspomnianej większości rywali.

Oferta SUV-ów jest obecnie gigantyczna, ale jeśli ktoś szuka kompaktowego modelu z hybrydowym układem typu plug-in i napędem na cztery koła, ma bardzo ograniczony wybór. Owszem, PHEV-ów nie brakuje, ale z reguły mają napędzaną jedną oś. W ofercie Jeepa można jednak znaleźć aż dwa takie modele – mniejszego Renegade'a i roślejszego Compassa. Testujemy ten drugi model w mocniejszej, 240-konnej, z dwóch wersji plug-in (bazowa ma 190 KM). 

Jeep-Compass-II-FL-4xe-240-Overland-2024-bok
Podczas jazdy Jeep Compass przekonuje przede wszystkim skutecznym tłumieniem nierówności, ale także dobrą stabilnością przy wyższej prędkości. Dzięki dopracowanemu napędowi na cztery koła problemy z trakcją nie występują. 
fot. Kacper Szczepański

Najmocniejszy w gamie

Układ napędowy składa się z benzynowej 180-konnej jednostki 1.3 R4 turbo, silników elektrycznych z przodu i z tyłu (ten drugi ma 60 KM odpowiada za napęd osi), 6-biegowego automatu, a także akumulatora trakcyjnego o pojemności 11,4 kWh.

Dane techniczne Jeep Compass 4xe 240 Overland
Silnik  benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1332 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 180 KM/5750
Moc maksymalna (elektr./syst.) 60/240 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 270 Nm/1850
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 250/b.d. Nm
Napęd; skrzynia biegów 4x4; aut./6-bieg.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 440/187/166/264 cm
Średnica zawracania 11,1 m
Masa/ładowność 1860/615 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 420/1230 l
Pojemność zbiornika paliwa 38 l (Pb 95)
Opony 235/60 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maks./„na prądzie” 200/135 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
Średnie zużycie paliwa 6,9-7,6 l/100 km
Zasięg/„na prądzie” 550/47-48 km
Cena 204 800 zł

Compass mimo że nie jest specjalnie dużym autem (4,4 m długości), w testowanej odmianie waży z kierowcą ponad 1,9 t. Okazuje się jednak, że nie stoi to na przeszkodzie, by popisywał się naprawdę dobrymi wynikami w próbach dynamicznych – po niecałych 3 s od startu osiąga 50 km/h, a na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje 7 s (to wynik lepszy, niż wg danych fabrycznych). Generalnie jednak napęd Jeepa lubi łagodniejsze traktowanie, za które odwdzięcza się płynną i przyjemną pracą. Brutalne operowanie gazem objawia się zauważalnymi szarpnięciami.

Przed jazdą miejską warto dbać o pełne naładowanie akumulatora, bo wtedy między 30 a 40 km (w zależności od warunków) można pokonać „na prądzie” i znacząco obniżyć spalanie na 100 km. Podczas jazdy z rozładowaną baterią zachowujący się wtedy jak zwykła hybryda Jeep potrzebuje w korkach ponad 9 l/100 km, podobie zresztą jak na autostradzie przy 140 km/h. 

 dane testowe Jeep Compass 4xe 240
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 9,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,3 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 9,2/7,6/8,4 l/100 km
Realny zasięg/„na prądzie” 450/40 km

Bardziej terenowy niż rywale

Compass pozwala kierowcy wybrać spośród czterech trybów pracy napędu (piasek/błoto, śnieg, automatyczny i sportowy). Dodatkowo można zablokować napęd, a także uruchomić funkcję imitującą działanie reduktora. Jeśli do tego dodamy duży prześwit (w testowanej wersji Overland, a także w Trailhawk wynosi on aż 213 mm) oraz wysokiej klasy całoroczne opony Continentala, otrzymamy kompaktowego SUV-a, którym spokojnie można zjechać z dala od ubitych dróg. 

Na szosie Compass także dobrze się sprawuje – jak na auto o bardziej terenowym charakterze niż rywale przekonuje dobrą stabilnością również podczas szybkiej jazdy autostradowej. Jedynie na krętych drogach przyjemność z prowadzenia nie jest specjalnie duża. Wynika to jednak przede wszystkim z naprawdę przeciętnego układu kierowniczego, który pracuje dość sztucznie i daje słabe pojęcie o tym, co dzieje się z przednimi kołami. W sumie ważniejsze jest to, że zawieszenie bardzo skutecznie tłumi większość nierówności.

Jeep Compass 4xe 240 Overland – test: podsumowanie

  • Dobre osiągi, możliwości terenowe, komfort jazdy, łatwa obsługa
  • Słaba precyzja układu kierowniczego, niewielki realny zasięg w trybie EV

Jeep Compass przypadnie do gustu tym, którzy szukają SUV-a, którym można się sprawnie poruszać nie tylko po asfalcie.

Jeep-Compass-II-FL-4xe-240-Overland-2024-tyl
W wersji Overland Compass ma duży, wynoszący 213 mm prześwit i bardzo dobre całoroczne opony Continental o rozmiarze 215/60 R17.
fot. Kacper Szczepański

Czytaj także