Lexus UX może, choć nie musi, się podobać. Na pewno jednak nie da się zignorować tego auta. Ale ciekawa powierzchowność to nie wszystko.
Na początku swojej drogi Lexus stawiał na znakomitą technikę i wygląd szarej myszki. Od dłuższego czasu nie rezygnując z tego pierwszego przymiotu, zwraca uwagę bardzo wyrazistym (a czasem wręcz kontrowersyjnym) designem. Doskonałym przykładem jest tutaj najmniejszy SUV tej marki – UX.
Auto w teście to wersja hybrydowa, korzystająca z najnowszej, czwartej generacji tego rodzaju napędu koncernu Toyota. Składa się on z dwulitrowego wolnossącego silnika o mocy 152 KM, przedniego elektrycznego (109 KM), bezstopniowej przekładni i niewielkiej baterii. Razem do dyspozycji są 184 KM.
To w zupełności wystarcza do naprawdę sprawnej jazdy. Lexus ochoczo i bez najmniejszej zwłoki rusza z miejsca. W sumie większe wrażenie robią tutaj płynność pracy i reakcja na dodanie gazu (nawet nie maksymalne) niż wyniki w sprincie do setki (testowe okazały się o 0,7 s gorsze niż fabryczne: 9,2 do 8,5 s).
Generalnie, mimo sporej mocy, Lexus woli łagodniejsze niż ostrzejsze traktowanie. Choć zastosowano tu bezstopniową przekładnię, podczas dynamicznej jazdy wycie silnika na wysokich obrotach jest znacznie mniej dokuczliwe, niż miało to miejsce w przypadku starszych konstrukcji.
DANE TECHNICZNE | Lexus UX 250h |
---|---|
Silnik | benzynowy + elektr. |
Pojemność skokowa | 1987 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 152 KM/6000 |
Moc maksymalna (el./łączna) | 109/184 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 190 Nm/4400 |
Maks. moment obr. (el./łączny) | 202/b.d. Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut., bezst./przedni |
Dł./szer./wys./rozstaw osi | 450/184/154/264 cm |
Masa/ładowność | 1620/490 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 320/1231 l |
Poj. zbiornika paliwa | 43 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Śr. zużycie paliwa (wg prod.) | 5,3-5,7 l/100 km |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie) | 6,0/5,6/5,8 l/100 km |
Cena od | 154 900 zł |
Prawy pedał warto także traktować z pewną wstrzemięźliwością, bo dzięki temu UX odwdzięcza się naprawdę niewielkim zużyciem paliwa, wynoszącym w mieście 6,0 l/100 km (a w trasie o 0,4 l niższym).
Na drodze Lexus przekonuje pewnym prowadzeniem, dobrym komfortem i cichą pracą zawieszenia. Przy ostrzejszym starcie z miejsca, szczególnie na wilgotnej nawierzchni, uwidaczniają się problemy z trakcją. Ich rozwiązaniem będzie wybór wersji z dodatkowym silnikiem elektrycznym napędzającym tylne koła (wersja 4x4 jest droższa od przednionapędowej o 7 tys. zł).
Ciekawy kompaktowy crossover z udanym napędem i zawieszeniem. Ale dla rodziny za ciasny.