Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – test

Choć hybrydowe Toyoty nie kojarzyły się jak dotąd ze sportowymi emocjami, Corolla GR Sport stara się pokazać potencjał nie tylko w oszczędnej jeździe.

R-line, ST-Line, GT Line, OPC Line – to tylko kilka przykładów usportowionych wersji popularnych aut kompaktowych. W żadnym przypadku nie chodzi jednak o rasowe hot hatche, lecz o pakiety wyposażenia (głównie wizualne) dla słabszych odmian silnikowych. Czyli coś dla tych, którzy nie potrzebują najmocniejszej wersji, ale chcą, by ich samochód wyglądał „szybko”.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport_010

Do tego grona dołączyła też Toyota, która konsekwentnie rozwija swoją sportową submarkę GR – z jednej strony przez starty w wyścigach i rajdach, z drugiej poprzez nowe modele i wersje (na czele z Suprą oraz zapowiadanym hot hatchem na bazie Yarisa). 

Nie do końca na wyrost

Kolejnym modelem z linii GR jest Corolla GR Sport, czyli wariant wyposażenia zarezerwowany dla hybrydowych odmian o mocy 122 i 184 KM. Zmiany ograniczają się tu głównie do detali na zewnątrz (m.in. nowa krata grilla, opcjonalne felgi 18”) i we wnętrzu (np. czerwone przeszycia). Obecna generacja modelu, zbudowana na nowej sztywnej platformie TNGA, dała się już jednak poznać jako auto „uzdolnione” pod względem dynamiki prowadzenia.

Połączenie dobrego wyważenia (w czym m.in. zasługa nisko położonego środka ciężkości) oraz dość komunikatywnego układu kierowniczego sprawia, że Corolla lekko i intuicyjnie reaguje na zmianę kierunku jazdy. W zakrętach, pod obciążeniem, wykazuje łatwą do skorygowania podsterowność, a jej „gładko” działające ESP nie przeszkadza ani nie irytuje kierowcy, tylko go wspiera. Co istotne, zwinne, bezpieczne zachowanie Toyoty nie jest okupione wyrzeczeniami w zakresie komfortu jazdy.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport_08
Bogaty wybór trybów jazdy z możliwością personalizacji. Plus za harmonijną pracę aktywnych amortyzatorów.

Nawet w egzemplarzu z 18-calowymi obręczami (opony o profilu 40) zawieszenie cicho i bez nadmiernych wstrząsów filtruje nierówności. Swój udział mają w tym opcjonalne aktywne amortyzatory AVS (6900 zł), które w połączeniu z paletą trybów jazdy odczuwalnie wpływają na zachowanie Corolli. W trybie komfortowym zawieszenie ma przyjemnie „zrelaksowaną”, sprężystą charakterystykę, a w sportowym ugięcie – wraz z przechyłami – znacznie maleje. Na szczęście i wtedy Corolla skutecznie broni się przed galopowaniem oraz hałasami  pochodzącymi z okolic kół.

Dużo rozsądku, mało emocji

To wszystko stanowi doskonałą bazę dla kompaktowego GTI – ale wrażenia z jazdy 184-konną Corollą są tylko „letnie”, nie gorące. Owszem, hybrydowy napęd ma wiele zalet: pracuje cicho i niebywale płynnie, a pod względem osiągów i czasów elastyczności nie ma się czego wstydzić na tle klasycznych jednostek turbo. Niestety, jego specyfika sprzyja przede wszystkim płynnej, łagodnej jeździe.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport_0
Hybrydowy napęd zapewnia bardzo dobre czasy elastyczności i potrafi być bardzo oszczędny.  Najlepiej spisuje się jednak podczas płynnej jazdy – przy agresywnej brakuje „zwykłej” zmiany biegów.

Choć Toyota potrafi „udawać” zmianę biegów, to przy agresywnym przyspieszaniu brakuje klasycznego przechodzenia przez kolejne przełożenia. Przyzwyczajenia wymaga też „gumowa” reakcja na nagłe wciśnięcie pedału gazu, bez „kopnięcia” w postaci redukcji. W zamian napęd Corolli potrafi być nad wyraz oszczędny.

Dane testowe Toyota
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 41,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 41,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 7,4/5,1/6,3 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 680 km

Owszem, zimą musi częściej angażować jednostkę spalinową, przez co zużycie paliwa w mieście podczas testu wyniosło 7,4 l/100 km (krótkie odcinki, średnia prędkość 30 km/h) – ale to i tak niewiele. Latem w porównywalnym egzemplarzu uzyskaliśmy wynik 6,6 l/100 km. W trasie zużycie oscyluje wokół 5 l, a na autostradzie – 8,0-8,5 l/100 km. Poza tym Corolla przekonuje do siebie przejrzystą, estetyczną deską rozdzielczą z udanym systemem operacyjnym. Fabryczna nawigacja (opcja za 2500 zł) nie jest zbyt czytelna, więc wystarczy korzystać z seryjnych interfejsów do integracji smartfonów. 

Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport_04
Doskonale rozplanowany kokpit Corolli z tradycyjnymi instrumentami i czytelnym, szybkim menu multimediów. Staranne wykończenie, dobra widoczność w przód.

Plus za przemyślane detale znane dotąd głównie z europejskich aut, takie jak regulowany podłokietnik czy dwa uchwyty do zamykania pokrywy bagażnika, po jednym na stronę. Pomijając wysoką cenę testowanej wersji, największa słabością Corolli z nadwoziem hatchback  jest skromna przestrzeń dla podróżujących z tyłu oraz na bagaż. Na szczęście w ofercie jest jeszcze odmiana kombi z większym rozstawem osi, także dostępna w wersji GR Sport. 

Dane techniczne Toyota
Silnik benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa 1987 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 184 KM/b.d.
Maks. moment obrotowy b.d.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 437/179/144 cm
Rozstaw osi 264 cm
Średnica zawracania 11,0 m
Masa/ładowność 1340/570 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 313/1004 l
Poj. zbiornika paliwa 43 l (Pb 95)
Opony 205/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km
Zasięg 910 km

PODSUMOWANIE

Jeszcze nie sportowy, ale na pewno dynamiczny i dopracowany kompakt. Dla rodzin – tylko kombi.

PLUSY/MINUSY:
+ łatwa obsługa, wszechstronny napęd, zwinne prowadzenie i wysoki komfort
– przeciętne fotele, ciasnota z tyłu, mały bagażnik, stosunkowo wysoka cena

 

 

Ocena:

Czytaj także