Bliźniak Fiata Sedici to zgrabny, oszczędny samochód, który spełnia oczekiwania osób mieszkających w górach.
To jeden z pierwszych crossoverów na naszym rynku. Auto jest ekonomiczne, niedrogie w naprawach i wyjątkowo niezawodne. We wnętrzu jest niewiele więcej miejsca niż w Fiacie Grande Punto, jednak dla małej rodziny auto będzie w zupełności wystarczające. Podwyższony prześwit ułatwia poruszanie się w lekkim terenie.
Wszystkie jednostki napędowe można polecić. Największym pewniakiem jest benzynowa, wolnossąca wersja 1.6. Wśród diesli idealnym wyborem wydają się odmiany 1.9 DDIS oraz 2.0 DDIS. Obie to konstrukcje Fiata, znane z niskich kosztów serwisowania, niezłej trwałości i bardzo dobrych osiągów (mocniejsza wersja „zamyka” licznik). Oszczędnym można polecić diesle – 1.6 (koncernu PSA, występujące wyłącznie z napędem na przód). Niestety są one podatne na wycieki oleju.
Samochód wyróżnia się niezawodnością. Ewentualne usterki to najczęściej drobiazgi. Przykład: nie działa napęd 4x4. Przyczyna: obluzowała się wtyczka przy tylnym dyferencjale.
SX4 ma prostą konstrukcję, a zamienniki (np. wymienianych w całości przednich wahaczy) są przystępne cenowo.
Przeważają samochody z napędem 4x4. W przeciwieństwie do droższych rywali łatwo o auto w dobrym stanie.
10 000 zł – Najtańsze egzemplarze SX4. W tej grupie jest prawdziwy miks okazji i aut zdezelowanych.
23 000 zł – Budżet 20-25 tys. zł pozwala na zakup auta w idealnym stanie, często z polskiego salonu.
30 000 zł – Najmłodsze auta, często od pierwszego właściciela. Cena odstrasza kupujących, warto się targować.
SILNIK | 1.6 16V | 1.6 16V | 1.6 DDiS | 1.9 DDiS | 2.0 DDiS |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1586 cm3 | 1586 cm3 | 1560 cm3 | 1910 cm3 | 1956 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 107 KM | 120 KM | 90 KM | 120 KM | 135 KM |
Maks. moment obr. | 145 Nm | 156 Nm | 215 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,7 s | 10,1 s | 12,5 s | 10,5 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 185 km/h | 175 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
2006 debiut modelu SX4, który zastąpił Ignisa i Lianę
2009 lifting, nowe silniki
2013 debiut większego o rozmiar modelu SX4 S-Cross
2014 zakończenie produkcji SX4, prezentacja nowej Vitary
+ Udane diesle, bardzo trwałe silniki benzynowe.
+ Niska awaryjność.
+ Dużo aut z udokumentowaną historią (polski salon).
- Osiągi i spalanie w wersjach benzynowych.
- Mały bagażnik i skromna ilość miejsca z tyłu.
- Trafiają się auta z ubogim wyposażeniem.
Najbardziej niezawodną wersją jest wolnossący silnik 1.6. Godne polecenia są diesle 1.9 i 2.0 DDIS.
Egzemplarze z instalacją gazową. Zdarza się, że do sprzedaży wystawiane są auta, które wymagają remontu głowicy.
Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 4/6
SUMA 17/24 pkt