Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Suzuki SX4

Bliźniak Fiata Sedici to zgrabny, oszczędny samochód, który spełnia oczekiwania osób mieszkających w górach.

  • Lata produkcji: 2006-2014
  • Silniki: benz. 1.5-2.0 (99-150 KM), diesle 1.6-2.0 (90-135 KM)
  • Wersje: htb 5d, sed
  • Długość/rozstaw osi: 414-449/250 cm, szerokość/wysokość: 173/160 cm, bagażnik: htb 270-1045 l, sed 515 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

To jeden z pierwszych crossoverów na naszym rynku. Auto jest ekonomiczne, niedrogie w naprawach i wyjątkowo niezawodne. We wnętrzu jest niewiele więcej miejsca niż w Fiacie Grande Punto, jednak dla małej rodziny auto będzie w zupełności wystarczające. Podwyższony prześwit ułatwia poruszanie się w lekkim terenie.

Suzuki-SX4_3

Wystrój wnętrza jest zbliżony do tego ze Swifta IV. Przeciętne plastiki, solidny montaż.

SILNIKI

Wszystkie jednostki napędowe można polecić. Największym pewniakiem jest benzynowa, wolnossąca wersja 1.6. Wśród diesli idealnym wyborem wydają się odmiany 1.9 DDIS oraz 2.0 DDIS. Obie to konstrukcje Fiata, znane z niskich kosztów serwisowania, niezłej trwałości i bardzo dobrych osiągów (mocniejsza wersja „zamyka” licznik). Oszczędnym można polecić diesle – 1.6 (koncernu PSA, występujące wyłącznie z napędem na przód). Niestety są one podatne na wycieki oleju.

AWARYJNOŚĆ

Samochód wyróżnia się niezawodnością. Ewentualne usterki to najczęściej drobiazgi. Przykład: nie działa napęd 4x4. Przyczyna: obluzowała się wtyczka przy tylnym dyferencjale.

KOSZTY

SX4 ma prostą konstrukcję, a zamienniki (np. wymienianych w całości przednich wahaczy) są przystępne cenowo.

SYTUACJA RYNKOWA

Przeważają samochody z napędem 4x4. W przeciwieństwie do droższych rywali łatwo o auto w dobrym stanie.

Suzuki-SX4_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Równolegle z Suzuki SX4 na rynku oferowany był jego bliźniak konstrukcyjny Fiat Sedici.
  • Rok po premierze gamę uzupełniła odmiana sedan.
  • W wersji 4x4 napęd na tył jest przekazywany przez elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Rozwiązanie jest bardzo trwałe. W razie przeciążenia napęd odłącza się, by ostygnąć.
  • Następcą jest Vitara, a nie SX4-Cross.

CENY

10 000 zł – Najtańsze egzemplarze SX4. W tej grupie jest prawdziwy miks okazji i aut zdezelowanych.
23 000 zł – Budżet 20-25 tys. zł pozwala na zakup auta w idealnym stanie, często z polskiego salonu.
30 000 zł – Najmłodsze auta, często od pierwszego właściciela. Cena odstrasza kupujących, warto się targować.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 16V 1.6 16V 1.6 DDiS 1.9 DDiS 2.0 DDiS
Pojemność skokowa 1586 cm3 1586 cm3 1560 cm3 1910 cm3 1956 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 107 KM 120 KM 90 KM 120 KM 135 KM
Maks. moment obr. 145 Nm 156 Nm 215 Nm 280 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,7 s 10,1 s 12,5 s 10,5 s 10,1 s
Prędkość maks. 180 km/h 185 km/h 175 km/h 190 km/h 195 km/h

HISTORIA MODELU

2006 debiut modelu SX4, który zastąpił Ignisa i Lianę
2009 lifting, nowe silniki
2013 debiut większego o rozmiar modelu SX4 S-Cross
2014 zakończenie produkcji SX4, prezentacja nowej Vitary

Suzuki-SX4_S-Cross_5

Suzuki SX4 S-Cross

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z napędem 4x4
    Często przyczyną jest zerwany przewód sterujący sprzęgłem wielopłytkowym.
    Koszt naprawy: od 100 zł
  • Stukające przekładnie kierownicze
    Maglownice najczęściej zaczynają stukać w autach sprzed face liftingu.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł
  • Nietrwałe sprzęgło
    Szybko zużywające się sprzęgło w odmianach 4x4 z mocniejszymi dieslami.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Uszczelka smoka olejowego w 2.0 DDiS
    Awaria powoduje spadek smarowania i może spowodować zatarcie silnika.
    Koszt naprawy: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Udane diesle, bardzo trwałe silniki benzynowe.
+ Niska awaryjność.
+ Dużo aut z udokumentowaną historią (polski salon).

- Osiągi i spalanie w wersjach benzynowych.
- Mały bagażnik i skromna ilość miejsca z tyłu.
- Trafiają się auta z ubogim wyposażeniem.

Suzuki-SX4_4

120-konny silnik benzynowy 1.6 jest wyjątkowo niezawodny.

WARTO KUPIĆ

Najbardziej niezawodną wersją jest wolnossący silnik 1.6. Godne polecenia są diesle 1.9 i 2.0 DDIS.

UWAŻAJ NA

Egzemplarze z instalacją gazową. Zdarza się, że do sprzedaży wystawiane są auta, które wymagają remontu głowicy.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 5/6
Koszty 4/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także