Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid przód na zaśnieżonej drodze

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – TEST

Tygodnik Motor

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – TEST

Across to największy, najmocniejszy, najszybszy, najbardziej zaawansowany technicznie i... najdroższy model w gamie Suzuki. Sprawdziliśmy, czy we wszystkim jest taki „naj”.

Nie licząc Jimny'ego, cała europejska gama Suzuki otrzymała niedawno proste układy mild hybrid. A na jej szczycie pojawiły się dwa nowe modele – hybrydowe kompaktowe kombi Swace oraz SUV Across (hybryda typu plug-in).

Nie mając doświadczenia w produkcji takich aut i nie chcąc poświęcać kilku lat i wielu milionów dolarów na opracowanie własnego napędu, Suzuki skorzystało z gotowych konstrukcji doświadczonej w dziedzinie hybryd Toyoty. Efektem tej współpracy są obie nowości: Swace i Across, czyli delikatnie przestylizowane Corolla kombi i RAV4. W naszym teście ta druga – nowe Suzuki Across w jedynej dostępnej wersji silnikowej i wyposażeniowej: 2.5 Plug-in Hybrid E-Four E-CVT Elegance.

Wielki potencjał – układ napędowy

E-Four oznacza napęd na 4 koła. Przednie są wprawiane w ruch przez dwa silniki: benzynowy i elektryczny (185 i 182 KM), tylne napędza drugi „elektryk” (54 KM). Łączna moc tego zestawu to aż 306 KM.

KSZ_SUZUKI_ACROSS_ELEGANCE_PHEV_INTERIOR_052
Estetyczny, przyzwoicie wykończony i niesprawiający problemów w obsłudze kokpit Acrossa.

Według Suzuki pozwala to na rozpędzenie auta do 100 km/h w 6 s. Wierzymy. Podczas naszych pomiarów temperatura nieco poniżej 0ºC i zimowe opony utrudniały gwałtowny zryw – a mimo to Suzuki osiągało „setkę” w świetne 6,2 s.

Baterie o pojemności aż 18,1 kWh (w tej klasie norma to 10-14 kWh) teoretycznie pozwalają pokonać 75 km „na prądzie”, a w korkach nawet 98 km. Ale nie zimą. My przejechaliśmy po mieście maksymalnie 65 km, co podczas mrozów i tak jest dobrym wynikiem (rywale obiecują 50-60 km, a w takich warunkach przejeżdżają ok. 40-45 km).

Dane techniczne Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid
Silnik benzynowy + 2 x elektryczny
Pojemność skokowa 2487 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 185 KM/6000
Moc maksymalna (el./łączna) 182+54/306 KM
Maks. moment obr. (benz.) 227 Nm/3200
Maks. moment obr. (el./łączny) 270+121/b.d. Nm
Napęd, skrzynia biegów 4x4, aut./bezstopniowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 464/186/169/269 cm
Średnica zawracania 11,4 m
Masa/ładowność 1940/570 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 490/1604 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l (Pb 95)
Opony 235/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km
Zasięg 830 km
Cena od 249 500 zł

Używając trybu Eco, który „stępia” nie tylko reakcję na dodanie gazu, ale i pracę niedopuszczającej do zaparowania szyb klimatyzacji, oraz omijając odcinki o podwyższonym limicie prędkości, na pewno przejechalibyśmy o kilka kilometrów więcej. W trybie miejsko-podmiejskim, gdy tempo chwilami sięgało 90 km/h, zasięg spadał do 50-55 km. Nadal nieźle.

W elektrycznym trybie Suzuki rozpędza się maksymalnie do 135 km/h, a „setkę” osiąga w około 11 sekund.

Dane testowe (opony zimowe)
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 44,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,8 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 95 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 5,6/6,6/6,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 900 km

Naładowanie akumulatorów z tzw. słupka albo wallboxu trwa prawie 5 godzin, ale już po czterech bateria jest niemal pełna. Koszt zależy od dostawcy prądu, w dużej sieci ładowarek płaciliśmy ok. 17 zł, wallbox albo gniazdko w garażu zbliży cenę do 10 zł.

Po rozładowaniu baterii Suzuki przechodzi w tryb hybrydowy. Podczas w miarę spokojnej jazdy po mieście zużywa wtedy 5,6 l benzyny na 100 km. W trasie (poniżej 100 km/h) spalanie rośnie o litr, ale przy 140 km/h przekracza już 10 l/100 km.

KSZ_SUZUKI_ACROSS_ELEGANCE_CHARGING_012
Pełne naładowanie baterii ze słupka trwa 4-5 godzin, korzystanie z gniazdka 230 V oczywiście wydłuży ten czas.

Frajdy z dynamicznej jazdy czy „płynięcia nad dziurami” lepiej szukać gdzie indziej, ale Across prowadzi się pewnie i całkiem komfortowo. Zastrzeżenia budzi tylko wyjątkowo trudne dozowanie hamulców – minimalnie za mocno wciśnięty lewy pedał powoduje niemal awaryjne hamowanie. Da się do tego przyzwyczaić, ale szkoda, że trzeba.

Wielkim kosztem – cena

Miejsce na czele bardzo skromnej listy wad Acrossa należy się jego cenie. Kwotę 249 500 zł trudno wytłumaczyć nawet bogatym wyposażeniem. Choć i tak warto zaznaczyć, że to o 12,3 tys. zł mniej niż jeszcze niedawno – SUV Suzuki to rzadki przypadek samochodu, który w ostatnim czasie staniał, a nie podrożał.

KSZ_SUZUKI_ACROSS_ELEGANCE_PHEV_DYNAMIKA_015
Niezła trakcja i sprawnie działająca elektronika dbają pewne zachowanie Suzuki na śliskiej nawierzchni.

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • niezła przestronność
  • całkiem pojemny bagażnik
  • niezłe wykończenie
  • dobra widoczność
  • przyjazna obsługa
  • sporo półek i schowków
  • dwustopniowa regulacja pochylenia oparcia kanapy
  • plastikowe burty bagażnika
  • powolne otwieranie i zamykanie tylnej klapy

Układ napędowy

  • kapitalne osiągi
  • płynna praca napędu
  • małe spalanie w trybie hybrydowym
  • spory zasięg
  • sprawna reakcja na nagłe dodanie gazu
  • wycie silnika podczas zdecydowanego przyspieszania
  • niezbyt ochoczo reagujący na ruch łopatki przy kierownicy automat

Właściwości jezdne

  • niezły komfort podróżowania
  • pewne i bezpieczne zachowanie w zakrętach
  • stabilne utrzymywanie kierunku na wprost
  • dobra trakcja
  • irytująca praca pedału hamulca
  • przeciętnie „komunikatywny” układ kierowniczy

Wyposażenie i cena

  • bogate wyposażenie standardowe
  • sporo systemów zwiększających bezpieczeństwo
  • wysoka cena
  • kilka poważnych braków na liście wyposażenia

Suzuki Across to świetny wybór dla osób dysponujących dostępem do prądu, np. we własnym garażu. Szkoda jedynie, że ten udany samochód tak dużo kosztuje.

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid: galeria zdjęć

Czytaj także