W „Motorze” nr 9 z 25 lutego 2013 r. test Audi A3 trzeciej generacji w nowej 5-drzwiowej wersji Sportback z bazowym silnikiem 1.4 TFSI o mocy 122 KM pod maską. 10 lat temu cena tego samochodu była wygórowana, ale dziś za takie pieniądze nie kupi się choćby nowego Volkswagena Golfa.
Do 3-drzwiowego Audi A3 dołącza 5-drzwiowa wersja Sportback. Z silnikiem 1.4 TFSI jest samochodem nastawionym na oszczędzanie.
Druga para drzwi to wydatek dodatkowych 4000 zł względem odmiany trzydrzwiowej. Przy okazji klient otrzymuje również większy o 15 l (380 l) bagażnik oraz przede wszystkim wyraźnie powiększoną przestrzeń na tylnej kanapie. To zasługa wydłużonego o 35 mm rozstawu osi.
Podobny zabieg nie byłby możliwy, gdyby nie zastosowanie modułowej płyty podłogowej MQB. To właśnie ona zapewnia sporą uniwersalność także pod względem rozstawu kół, wielkości opon, a nawet pozycji za kierownicą.
A3 Sportback wewnątrz to typowe Audi, imponujące jakością wykonania. Wszystko jest w nim podciągnięte do poziomu samochodów przynajmniej o klasę większych. Faktura materiałów i ich spasowanie, rozmieszczenie przełączników oraz pokręteł to absolutna samochodowa ekstraklasa. Co więcej, te ostatnie działają z niewielkim oporem, sprężyście, zupełnie jakby były komputerowo zaprogramowane.
Najnowszy system MMI jest łatwy w obsłudze, a przy każdym uruchomieniu silnika jego ekran wysuwa się z kokpitu. I to bezszelestnie. W tym dopracowanym świecie dziwi jedynie niezbyt wysoka jakość monitora z wydatnymi pikselami.
Fotele przednie w odmianie Ambition seryjnie wyposażono w wygodne, wysuwane podpórki pod uda. Niestety, regulacja lędźwiowa wymaga dopłaty 1180 zł. Wraz z kierownicą, ustawianą w dwóch płaszczyznach, zapewniają jednak dobór bardzo dobrej pozycji do jazdy. W A3 siedzi się nisko, niemal jak w sportowym coupe, a fotele nie mają problemu z przytrzymywaniem ciał pasażerów w szybkich łukach.
W drugim rzędzie miejsca dla pasażerów jest praktycznie tyle, co w VW Golfie. Czyli naprawdę dużo, oczywiście jak na klasę kompakt. Różnica polega na tym, że ten ostatni jest nieco szerszy i ma trochę więcej przestrzeni nad głowami. Kanapa została za to tak wyprofilowana, by nawet pasażer pośrodku nie narzekał na brak wygody.
122-konny silnik 1.4 TFSI ma do uciągnięcia masę wynoszącą 1205 kg. Jak na wielkość i wyposażenie samochodu, to naprawdę niewiele. Wspomagany turbosprężarką i wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, swój maksymalny moment obrotowy o wartości 200 Nm osiąga w przedziale 1400-4000 obr./min. Czyli bardzo szybko, dlatego też dziwi jego słabość przy obrotach bliskich jałowym, objawiająca się koniecznością „podkręcenia” ich przy ruszaniu z miejsca.
Dane techniczne | Audi A3 Sportback 1.4 TFSI |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | poprzeczny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 122 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm/1400 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 431/179/143 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Masa/ładowność | 1205/560 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 380/1220 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Teoretyczny zasięg | 940 km |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 203 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Zużycie paliwa miasto/trasa/cykl mieszany) | 6,6/4,6/5,3 l/100km |
Później, czyli w momencie kiedy turbosprężarka już tłoczy powietrze do komór spalania, jest znacznie lepiej. Aby utrzymać się w sznurze samochodów, a nawet jeździć dynamicznie, wcale nie trzeba zaganiać wskazówki obrotomierza pod czerwone pole. Tak naprawdę wystarczy korzystać z jego lewej strony. Tym bardziej że właśnie pomiędzy 1400 a 4000 obr./min jednostka napędowa czuje się zdecydowanie najlepiej. Powyżej tej wartości zaczyna już dość wyraźnie „puchnąć”.
Taka charakterystyka ma jednak swoje odzwierciedlenie przy dystrybutorze. A3 Sportback jest bowiem jednym z tych aut, w których realne zużycie paliwa niemal idealnie pokrywa się z danymi producenta. W gęstym ruchu miejskim auto zużywa jedynie około 7 l benzyny na 100 km, co zawdzięcza także dobrze działającemu systemowi start/stop, natomiast w trasie – poniżej 6 l/100 km. Najwyższy wynik zanotowaliśmy przy jeździe autostradą z dopuszczalną prędkością 140 km/h. Wtedy A-trójka zadowala się 8,2 l paliwa na 100 km.
Zresztą Audi zrobiło naprawdę wiele, by wymusić na kierowcy oszczędną jazdę. Jeśli np. auto stoi z włączonym silnikiem, na ekranie między zegarami pojawia się komunikat, by rozgrzewać je w czasie jazdy. Na tym samym ekranie można obserwować także podpowiedzi w postaci kulki z numerem, dotyczące zmiany przełożeń. Gdy jedzie się na właściwym, jest ona koloru zielonego, natomiast w każdym innym przypadku – pomarańczowego lub czerwonego.
Jeśli kierowca jedzie na właściwym biegu – jest kolor zielony. Korzystanie z podpowiedzi pomaga szczególnie w mieście.
Kolor pomarańczowy pojawia się, jeśli należy wrzucić wyższy bieg lub zredukować, gdy obroty silnika spadają zbyt nisko.
Silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią ręczną. Jest ona dobrze zestopniowana i odznacza się świetną precyzją. Przy tym swoją pracą przywodzi na myśl auta sportowe. Drogi prowadzenia drążka są bowiem krótkie, a moment wrzucenia biegu wymaga przyłożenia niewielkiej siły.
Zresztą cechą charakterystyczną A3 Sportback jest właśnie jego sportowy szlif. W odmianie Ambition auto ma o 15 mm obniżone zawieszenie oraz seryjny system Audi Drive Select, dzięki któremu kierowca może wpływać na działanie układu kierowniczego oraz charakterystykę silnika. Dostępnych jest 5 trybów – Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency oraz Individual.
Niezależnie od wyboru, A3 zapewnia bardzo dobry „kontakt” z nawierzchnią i szybko przekuwa ruchy kierownicą na przednie koła. Przy tym prowadzi się pewnie, lekko i przewidywalnie. To obecnie jeden z najlepiej jeżdżących kompaktów, potrafiący dynamiką swojego układu jezdnego zawstydzić tylnonapędowe BMW serii 1. Sportback w szybkich zakrętach wykazuje się wzorową stabilnością nadwozia i nawet przy podróżowaniu blisko granicy przyczepności pozwala na korekty toru jazdy.
Dane testowe | Audi A3 Sportback 1.4 TFSI |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,3 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 15,7 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,1 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,0 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa) | 6,9/5,8 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 790 km |
Audi w odmianie Ambition, poruszające się na 17-calowych obręczach z lekkich stopów, nie resoruje wprawdzie tak dobrze, jak inne wersje, ale z większością nierówności potrafi rozprawić się szybko i po cichu. Spokój wewnątrz burzą pojedyncze, parszywe dziury oraz następujące po sobie pofałdowania nawierzchni.
Bilet wstępu do świata A3 Sportback kosztuje 94 670 zł. Jak na auto o mocy 122 KM to sporo, choć za jakość, prestiż i technologię zawsze płaciło się dużo. Tyle tylko, że niemal identyczny technicznie Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline to wydatek ponad 20 tys. zł mniej!
WYPOSAŻENIE/CENY | Audi |
---|---|
Model | A3 Sportback |
Wersja | 1.4 TFSI Ambition |
Poduszki czołowe/boczne/kurt. | +/+/+ |
System ESP/poduszka kolanowa | +/+ |
Elektr. ster. szyby p./t. | +/+ |
Elektr. ster./podgrz. lusterka | +/(600 zł) |
Skórzana kierownica/wielofun. | +/(820 zł) |
Klimatyzacja man./aut. | +/(2630 zł) |
Komputer pokładowy | + |
Radio CD/MP3 | +/+ |
Złącze USB/AUX/Bluetooth | (2360 zł)*/+/(2360 zł)* |
System nawigacji | (5540 zł) |
Tempomat/aktywny tempomat | (1300 zł)/(2680 zł)* |
Czujniki parkowania t./p. i t. | (1910 zł)/(3720 zł)* |
Światła ksenonowe | (4630 zł) |
Światła przeciwmgielne | + |
Fotele skórzane/podgrzewane | (4300 zł)*/ (1580 zł) |
Aluminiowe felgi 17’’/18’’ | +/(4770 zł) |
Lakier metalik | (3110 zł) |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 94 670 zł |
Cena | 103 470 zł |
*pakiet
Nowe Audi A3 Sportback to samochód dopracowany pod każdym względem. Jak na standardy swojej klasy, jest obszerny wewnątrz, ma duży bagażnik i perfekcyjną jakość wykonania. Na jego korzyść przemawiają także oszczędny silnik, który jest wystarczająco dynamiczny do codziennej jazdy, oraz znakomity układ jezdny. Tyle tylko, że podstawowa odmiana ma niezbyt bogate wyposażenie i wysoko się ceni. Konkurencja wprawdzie kosztuje podobnie, ale auta koncernu VW, korzystające z tej samej technologii – wyraźnie mniej.