Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A3 II (8P)

Audi A3 II (8P)

archiwum

Audi A3 II (8P)

Obiegowe opinie na temat drugiej odsłony A3 są lepsze od faktycznej jakości kompaktowego Audi. Wszystko przez paletę niezbyt udanych silników.

  • Lata produkcji: 2003-2012
  • Silniki: benz. 1.4-3.2 (102-340 KM), diesle 1.6-2.0 (90-170 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, cab
  • Długość/rozstaw osi: 421-429 /258 cm, szerokość/wysokość: 177/142-143 cm, bagażnik: htb 350-1100 l, cab 260-675 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Poza 3-drzwiowym hatchbackiem Audi oferowało wydłużonego o 7 cm Sportbacka oraz Cabrioleta. Wszystkie mają świetnie spasowane elementy nadwozia (nierówne odstępy świadczą o wypadkowej przeszłości) oraz doskonale wykończone wnętrza. Szeroka lista opcji pozwalała na personalizowanie A3. Na rynku wtórnym trudno o dwa identyczne egzemplarze.

Audi-A3-II_8P_3
Ponadczasowo stylizowane i doskonale wykonane wnętrze wciąż może się podobać.

SILNIKI

Obecnie najlepszym wyborem są diesle 1.6 TDI (2009-2013). Nawet najlepsze 1.9 TDI (kody BKC lub BJB) zwykle są już mocno zużyte. Z kolei 2.0 TDI, w szczególności z pompowtryskiwaczami, ale także udoskonalone z common railem (od 2008 r.) nie są wolne od poważnych wad. Idealny nie jest też prosty i dobrze działający na LPG silnik 1.6 8V. W wielu autach pali duże ilości oleju. Ten sam problem, ale połączony z niską trwałością łańcuchowego rozrządu oraz odkładaniem się nagaru w dolocie, mają też jednostki 1.8/2.0 TFSI z rodziny EA888. W mniejszym stopniu te niedogodności dotyczą też jednostek 1.2/1.4 TFSI.

AWARYJNOŚĆ

Poważne awarie ograniczają się do silników i jego osprzętu.

KOSZTY

Zadbane A3 nie są tanie. Rekompensatą są niskie ceny części zamiennych.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 1700 aut do wyboru. Ponad połowa z nich to diesle z Zachodu. Wiele ma przekręcone liczniki przebiegu.

Audi-A3-II_8P_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • 6-biegowe skrzynie S tronic (handlowa nazwa DSG) mają bardziej żywotne sprzęgła od 7-biegowych, przeznaczonych dla słabszych silników.
  • Napęd quattro w A3 oraz innych Audi z poprzecznie ustawionymi silnikami ma dołączaną tylną oś przez sprzęgło Haldex.
  • Topowa wersja RS3 (2011-2012) z pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI trzyma cenę. Nie uda się znaleźć auta za mniej niż 100 tys. zł.

CENY

7000 zł – Samochody powypadkowe, skromnie wyposażone, z przebiegami powyżej 300 tys. km lub „angliki”.
20 000 zł – Typowa kwota ofertowa za przyzwoite A3 pozostaje wysoka. Wystarczy jednak na auto z pewną historią.
45 000 zł – Najlepiej utrzymane egzemplarze z krajowych salonów. Sportowe odmiany S3/RS3 kosztują jeszcze więcej.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 TFSI 1.6 8V 1.6 FSI 1.8 TFSI 2.0 FSI 2.0 TFSI 3.2 VR6 1.6 TDI CR 1.9 TDI PD 2.0 TDI PD
Pojemność 1390 cm³ 1595 cm³ 1598 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 3189 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benzynowy benz. turbo benzynowy benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 125 KM 102 KM 115 KM 160 KM 150 KM 265 KM 250 KM 90 KM 105 KM 140 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 148 Nm 155 Nm 250 Nm 200 Nm 350 Nm 320 Nm 230 Nm 250 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 9,3 s 11,7 s 10,9 s 7,6 s 11,2 s 5,7 s 6,5 s 12,9 s 11,4 s 9,5 s
Prędkość maks. 203 km/h 185 km/h 196 km/h 222 km/h 211 km/h 250 km/h 250 km/h 180 km/h 187 km/h 207 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,0 l/100 km 6,7 l/100 km 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km 6,9 l/100 km 9,1 l/100 km 10,6 l/100 km 4,5 l/100 km 5,0 l/100 km 5,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2003 - debiutuje 3-drzwiowe Audi A3 II
2004 - ofertę uzupełnia 5-drzwiowy Sportback
2005 - modernizacja – 3-drzwiowa wersja otrzymuje duży grill (tzw. single frame)
2006 - sportowe S3 quattro (2.0, 265 KM)
2008 - prowadzenie wersji Cabriolet
2013 - zakończenie produkcji, premiera A3 III (8V)

Audi-A3-II_8P_4
Audi A3 po modernizacji z 2010 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Słabe panewki diesli 1.9 TDI
    W silnikach oznaczonych BXE lub BLS może dojść do obrócenia panewki, co niszczy motor.
    Profilaktyczna wymiana: od 1000 zł
  • Nadmierne spalanie oleju przez silniki TFSI
    Problem dotyczy jednostek 1.8/2.0 z rodziny EA888 (od 2007 r.). Rzadziej – 1.2/1.4 TFSI.
    Koszt naprawy: od 3500 zł
  • Głowice i pompowtryskiwacze w 2.0 TDI
    Spektrum kosztownych awarii diesla 2.0 TDI PD jest szerokie. Zawodzi nawet pompa oleju.
    Koszt naprawy: od 1000 zł
  • Zużyty łańcuch rozrządu silników TFSI
    Słaby napinacz i wymiany oleju nawet co 30 tys. km dają się we znaki łańcuchowi.
    Koszt wymiany: od 1500 zł

ZALETY I WADY

+ Wzorowe wykonanie nadwozia i wnętrza.
+ Wciąż wysoki prestiż modelu.
+ Dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy.
+ Tanie i łatwo dostępne zamienniki.

- Wiele problematycznych wersji silnikowych.
- Mało atrakcyjne konfiguracje tanich aut.
- Łatwo trafić na przygotowaną na handel „minę” z przekręconym licznikiem.

WARTO KUPIĆ

Polecamy diesla 1.6 TDI z udokumentowaną historią oraz benzynowe silniki 1.6 8V (do LPG) i 2.0 TFSI z paskiem rozrządu (EA113).

UWAŻAJ NA

„Okazje”. W przypadku tego modelu nie występują. Diesle 2.0 TDI PD. Ubogo wyposażone auta – lepiej kupić tańszego Golfa V.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także