Obiegowe opinie na temat drugiej odsłony A3 są lepsze od faktycznej jakości kompaktowego Audi. Wszystko przez paletę niezbyt udanych silników.
Poza 3-drzwiowym hatchbackiem Audi oferowało wydłużonego o 7 cm Sportbacka oraz Cabrioleta. Wszystkie mają świetnie spasowane elementy nadwozia (nierówne odstępy świadczą o wypadkowej przeszłości) oraz doskonale wykończone wnętrza. Szeroka lista opcji pozwalała na personalizowanie A3. Na rynku wtórnym trudno o dwa identyczne egzemplarze.
Obecnie najlepszym wyborem są diesle 1.6 TDI (2009-2013). Nawet najlepsze 1.9 TDI (kody BKC lub BJB) zwykle są już mocno zużyte. Z kolei 2.0 TDI, w szczególności z pompowtryskiwaczami, ale także udoskonalone z common railem (od 2008 r.) nie są wolne od poważnych wad. Idealny nie jest też prosty i dobrze działający na LPG silnik 1.6 8V. W wielu autach pali duże ilości oleju. Ten sam problem, ale połączony z niską trwałością łańcuchowego rozrządu oraz odkładaniem się nagaru w dolocie, mają też jednostki 1.8/2.0 TFSI z rodziny EA888. W mniejszym stopniu te niedogodności dotyczą też jednostek 1.2/1.4 TFSI.
Poważne awarie ograniczają się do silników i jego osprzętu.
Zadbane A3 nie są tanie. Rekompensatą są niskie ceny części zamiennych.
Ponad 1700 aut do wyboru. Ponad połowa z nich to diesle z Zachodu. Wiele ma przekręcone liczniki przebiegu.
7000 zł – Samochody powypadkowe, skromnie wyposażone, z przebiegami powyżej 300 tys. km lub „angliki”.
20 000 zł – Typowa kwota ofertowa za przyzwoite A3 pozostaje wysoka. Wystarczy jednak na auto z pewną historią.
45 000 zł – Najlepiej utrzymane egzemplarze z krajowych salonów. Sportowe odmiany S3/RS3 kosztują jeszcze więcej.
SILNIK | 1.4 TFSI | 1.6 8V | 1.6 FSI | 1.8 TFSI | 2.0 FSI | 2.0 TFSI | 3.2 VR6 | 1.6 TDI CR | 1.9 TDI PD | 2.0 TDI PD |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 3189 cm³ | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 125 KM | 102 KM | 115 KM | 160 KM | 150 KM | 265 KM | 250 KM | 90 KM | 105 KM | 140 KM |
Maks. moment obr. | 200 Nm | 148 Nm | 155 Nm | 250 Nm | 200 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,3 s | 11,7 s | 10,9 s | 7,6 s | 11,2 s | 5,7 s | 6,5 s | 12,9 s | 11,4 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 185 km/h | 196 km/h | 222 km/h | 211 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 180 km/h | 187 km/h | 207 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,0 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,9 l/100 km | 9,1 l/100 km | 10,6 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,5 l/100 km |
2003 - debiutuje 3-drzwiowe Audi A3 II
2004 - ofertę uzupełnia 5-drzwiowy Sportback
2005 - modernizacja – 3-drzwiowa wersja otrzymuje duży grill (tzw. single frame)
2006 - sportowe S3 quattro (2.0, 265 KM)
2008 - prowadzenie wersji Cabriolet
2013 - zakończenie produkcji, premiera A3 III (8V)
+ Wzorowe wykonanie nadwozia i wnętrza.
+ Wciąż wysoki prestiż modelu.
+ Dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy.
+ Tanie i łatwo dostępne zamienniki.
- Wiele problematycznych wersji silnikowych.
- Mało atrakcyjne konfiguracje tanich aut.
- Łatwo trafić na przygotowaną na handel „minę” z przekręconym licznikiem.
Polecamy diesla 1.6 TDI z udokumentowaną historią oraz benzynowe silniki 1.6 8V (do LPG) i 2.0 TFSI z paskiem rozrządu (EA113).
„Okazje”. W przypadku tego modelu nie występują. Diesle 2.0 TDI PD. Ubogo wyposażone auta – lepiej kupić tańszego Golfa V.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6
SUMA: 17/24 pkt