Mazda MX-5 sprzedaje się w Europie lepiej od modelu 6, a Forda Kuga cieszy się większą popularnością niż Focus i Mondeo razem wzięte. Chcecie więcej? Oto nasze zestawienie największych niespodzianek rynku nowych aut.
Prawie 82% sprzedaży Jaguara to SUV-y
Skoda Scala jest mniej popularna od Superba
SUV już nie jest największym hitem Porsche
Wydawałoby się, że lektura wyników sprzedaży wszystkich modeli nowych aut w Europie to coś nie do przebrnięcia, bo co może być zajmującego w tej niekończącej się kaskadzie linijek liczb i nazw? Okazuje się, ze pośród tego gąszczu trafiają się informacje, które potrafią nieźle zaskoczyć, a nawet zaszokować i rozbić kilka stereotypów. Oto 20 największych, naszym zdaniem, sensacji i niespodzianek.
Sprzedaż nowych aut w Europie: sensacje
Za podstawę posłużył raport firmy JATO Dynamics opublikowany w „Automotive News Europe". Dotyczy on sprzedaży nowych samochodów w Europie podczas pierwszego półrocza 2021 r. Dla jasności: to nie jest ranking sensacji, po prostu wymieniamy kolejne niespodzianki w dość luźnym porządku.
SUV już nie jest najchętniej kupowanym modelem Porsche w Europie. W I połowie 2021 r. triumfowało 911.
Ford Puma sprzedawał się lepiej niż Focus i Mondeo razem wzięte. W ten sam sposób zdeklasowała je także Kuga. Ogółem Focus i Mondeo stanowiły razem zaledwie 17,4% europejskiego wolumenu Forda. W 2000 r. w samej Europie Zachodniej miały one 55-procentowy udział.
Jaguar kojarzy się z limuzynami i sportowymi autami? Ciekawe, bo aż 81,6% sprzedaży tej firmy w Europie stanowiły SUV-y.
W Lexusie SUV-y mają się tylko minimalnie gorzej. W I połowie 2021 r. należało do nich 81,4% wolumenu tej japońskiej firmy.
Mazda MX-5 sprzedawała się lepiej niż Mazda 6.
W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych nowych aut w Europie tylko dwa modele to kompakty (Volkswageny Golf i Tiguan). Reszta to samochody miejskie.
Najpopularniejszym samochodem klasy średniej było BMW serii 3, której zajęło 24. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Nota bene BMW serii 3 cieszyło się większym powodzeniem od serii 1. W konkurencyjnym Audi było zaś na odwrót: A3 sprzedawało się prawie dwa razy lepiej od A4.
Volvo XC40 było najpopularniejszym samochodem premium w Europie. Kolejne miejsca przypadły Mercedesowi klasy A i BMW serii 3.
W pierwszej piątce najchętniej kupowanych nowych aut nie było ani jednego SUV-a. W pierwszej dziesiątce znalazły się tylko trzy tego typu modele, a w pierwszej dwudziestce jedynie osiem.
Porsche i Bentley były jedynymi luksusowymi markami oferującymi SUV-a, w przypadku których ów SUV nie był najchętniej kupowanym samochodem z całej gamy. Tego typu auto zostało numerem 1 w rankingu sprzedaży Astona Martina, Lamborghini, Maserati i Rolls-Royce'a.
VW Tiguan cieszył się większą popularnością od Polo.
Hyundai Tucson sprzedawał się prawie trzy razy lepiej niż i30.
Mazda CX-30 odnotowała ponad dwa razy wyższy wolumen od Mazdy 3.
Mówi się, że SUV-y nie zagrożą luksusowym limuzynom. Nie w BMW. X7 cieszyło się większą popularnością od serii 7.
Volvo XC60 było półtora raza częściej kupowane niż S60 i V60 razem wzięte.
Jaguar F-Type sprzedawał się nie tylko lepiej od XF-a, ale także od XE.
Skoda Karoq cieszyła się przeszło dwa razy większą popularnością od Scali.
Skoda Scala sprzedawała się gorzej zarówno od Superba, jak i Kodiaqa.
Audi Q8 kupowano prawie trzy razy chętniej niż A7.