Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi RS e-tron GT

Audi od 2026 r. będzie przedstawiało wyłącznie elektryczne auta

Audi od 2026 r. będzie przedstawiało wyłącznie elektryczne auta

W 2025 r. Audi pokaże swój ostatni zupełnie nowy spalinowy model, a do 2033 r. firma zakończy produkcję samochodów z takimi silnikami. Wyjątkiem będą Chiny.

  • Nowa sensacyjna strategia Audi
  • Od II poł. 2022 r. nowe elektryczne modele na platformie skonstruowanej z Porsche

Audi ma nowe plany w świecie samochodów elektrycznych i brzmią one sensacyjnie. W skrócie sprowadzają się do trzech zasadniczych punktów.

Koniec spalinowych Audi

  1. W 2025 r. Audi ma zacząć produkcję swojego ostatniego zupełnie nowego modelu z silnikiem spalinowym
  2. Wszystkie nowe globalne modele Audi przedstawiane od 2026 r. będą mieć napęd elektryczny
  3. Produkcja samochodów Audi z silnikami spalinowymi ma się zakończyć do 2033 r.

Ostatni punkt zawiera jeden wyjątek i jedno zastrzeżenie. Po 2033 r. w Chinach może się utrzymywać popyt na spalinowe samochody, więc tego typu Audi mają tam być nadal oferowane. Chiny zostaną też jedynym państwem na świecie, w którym po 2033 r. będą wytwarzane spalinowe Audi.

W innych krajach produkcja samochodów Audi z tym rodzajem napędu może się zakończyć jeszcze przed 2033 r., jeśli zostanie to podyktowane przepisami i rynkowymi trendami.

Na razie elektryczne Audi są wciąż dość niszowym produktem na naszym kontynencie. W 2020 r. ich udział w europejskiej sprzedaży tej firmy wyniósł zaledwie 4,5%, ale i tak był znacznie wyższy niż rok wcześniej, kiedy sięgnął 2,5% (dane: JATO Dynamics za „Automotive News Europe”).

Gama elektrycznych Audi sukcesywnie rośnie. W tym roku przedstawiono np. dwa pierwsze seryjne kompaktowe Audi z tym napędem, czyli SUV-y Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Ich pojawienie się z pewnością zwiększy udział „elektryków” w sprzedaży Audi. W 2025 r. firma zamierza oferować już ponad 20 modeli z napędem elektrycznym.

Elektryczne Audi RS

Na początku 2021 r. doszło także do symbolicznego przełomu: przedstawiony wtedy RS e-tron GT to pierwsze elektryczne Audi z serii RS. Samochód rozwija 598 KM, ale na chwilę moc można podwyższyć do 646 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 3,3 s, a zasięg wg normy WLTP to 472 km.

Audi ma też w zanadrzu nową platformę przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. To architektura PPE, czyli Premium Platform Electric. Firma skonstruowała ją wspólnie z Porsche.

Na PPE mogą bazować modele klasy średniej, wyższej i auta luksusowe z różnych rodzajami nadwozi, od sedanów po SUV-y. Pierwszym pokazem możliwości tej platformy jest przedstawione w kwietniu 2021 r. prototypowe Audi A6 e-tron concept, którego seryjna wersja mogłaby zadebiutować w 2023 r. Pierwsze Audi z PPE zostanie przedstawione w drugiej połowie 2022 r. i może nim być SUV klasy średniej.

Audi RS e-tron GT
Przedstawiony w 2021 r. roku model RS e-tron GT to pierwsze elektryczne Audi z serii RS.
Audi
Audi Q4 Sportback e-tron
Kolejną tegoroczną nowością jest Q4 Sportback e-tron, pierwszy seryjny elektryczny kompaktowy SUV coupe Audi.
Audi
Audi A6 e-tron concept
Prototypowe A6 e-tron concept to zapowiedź spodziewanego w 2023 r. elektrycznego Audi klasy wyższej.
Audi

Czytaj także