W 2025 r. Audi pokaże swój ostatni zupełnie nowy spalinowy model, a do 2033 r. firma zakończy produkcję samochodów z takimi silnikami. Wyjątkiem będą Chiny.
Audi ma nowe plany w świecie samochodów elektrycznych i brzmią one sensacyjnie. W skrócie sprowadzają się do trzech zasadniczych punktów.
Ostatni punkt zawiera jeden wyjątek i jedno zastrzeżenie. Po 2033 r. w Chinach może się utrzymywać popyt na spalinowe samochody, więc tego typu Audi mają tam być nadal oferowane. Chiny zostaną też jedynym państwem na świecie, w którym po 2033 r. będą wytwarzane spalinowe Audi.
W innych krajach produkcja samochodów Audi z tym rodzajem napędu może się zakończyć jeszcze przed 2033 r., jeśli zostanie to podyktowane przepisami i rynkowymi trendami.
Na razie elektryczne Audi są wciąż dość niszowym produktem na naszym kontynencie. W 2020 r. ich udział w europejskiej sprzedaży tej firmy wyniósł zaledwie 4,5%, ale i tak był znacznie wyższy niż rok wcześniej, kiedy sięgnął 2,5% (dane: JATO Dynamics za „Automotive News Europe”).
Gama elektrycznych Audi sukcesywnie rośnie. W tym roku przedstawiono np. dwa pierwsze seryjne kompaktowe Audi z tym napędem, czyli SUV-y Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron. Ich pojawienie się z pewnością zwiększy udział „elektryków” w sprzedaży Audi. W 2025 r. firma zamierza oferować już ponad 20 modeli z napędem elektrycznym.
Na początku 2021 r. doszło także do symbolicznego przełomu: przedstawiony wtedy RS e-tron GT to pierwsze elektryczne Audi z serii RS. Samochód rozwija 598 KM, ale na chwilę moc można podwyższyć do 646 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 3,3 s, a zasięg wg normy WLTP to 472 km.
Audi ma też w zanadrzu nową platformę przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. To architektura PPE, czyli Premium Platform Electric. Firma skonstruowała ją wspólnie z Porsche.
Na PPE mogą bazować modele klasy średniej, wyższej i auta luksusowe z różnych rodzajami nadwozi, od sedanów po SUV-y. Pierwszym pokazem możliwości tej platformy jest przedstawione w kwietniu 2021 r. prototypowe Audi A6 e-tron concept, którego seryjna wersja mogłaby zadebiutować w 2023 r. Pierwsze Audi z PPE zostanie przedstawione w drugiej połowie 2022 r. i może nim być SUV klasy średniej.