Topowa wersja nowej serii 4 ma 374 KM, warto więc podkreślić to sugestywnym grillem. Czy to już apogeum procesu powiększania atrap chłodnic w BMW czy tylko wstęp do kolejnych rekordów
Grill to jeden z największych skarbów BMW. Jest powszechnie rozpoznawalny, ma też na tyle plastyczny kształt, że można go dopasować do charakteru poszczególnych modeli. Dwa trapezy prostokątne dają stylistom dużą swobodę twórczą, a ci korzystają z niej ostatnio w jeszcze większym stopniu niż za czasów Chrisa Bangle’a.
W 2017 r. pojawiło się X2, jedyne BMW, którego grill jest szerszy u podstawy niż na szczycie (w pozostałych modelach jest odwrotnie). Rok później zadebiutowało X7, SUV z najpotężniejszą „nerką” w historii tej firmy, która z powodu wyjątkowo smukłych reflektorów wydaje się jeszcze większa. Modernizacje X1 i serii 7 z 2019 r. także przyniosły bardziej okazałe grille, przy czym w „siódemce” urósł on aż o 40%, podkreślając pozycję auta w gamie.
Największe sensacje wywołały jednak nowości zeszłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie. Nowa generacja X6 ma pierwszą w dziejach BMW podświetlaną atrapą chłodnicy (trzeba za to dopłacić aż 2575 zł). Studyjne Concept 4 to z kolei pierwsze auto tej firmy od 1970 r., w którym grill sięga dolnej części zderzaka. Samochód wzbudził spore kontrowersje, ale cóż, prototyp to nie produkcyjny model, ma prawo być wyjątkowo wybujały. Tyle że Concept 4 właśnie się zmienił w seryjną serię 4.
Na razie nie możemy powiedzieć czy grill nowej „czwórki” przewyższa gabarytami „nerkę” X7, ale z pewnością zajmuje większą część przedniego pasa. Ogromny pionowy wlot ma sugerować zwiększone zapotrzebowanie silnika na chłodzenie (czyli jego dużą moc) i jeszcze bardziej odróżniać coupe od BMW serii 3, choć i tak już sporo robią same proporcje nadwozia.
Różnice w wymiarach karoserii między obydwoma modelami są największe w ich historii. Najnowsze coupe serii 4 jest aż o 5,7 cm niższe od sedana serii 3. W poprzedniku ta różnica wynosiła 5,2 cm, a coupe E92 od sedana E90 było jedynie o 2,6 cm niższe.
Nowa „czwórka” jest też o prawie 6 cm dłuższa niż sedan serii 3. To również największa różnica w historii. Poprzednie generacje obu modeli dzieliło zaledwie pół centymetra, a sedan i coupe serii E36 miały tę samą długość.
Choć nowa seria 4 Coupe jest bardziej aerodynamiczna od poprzednika (Cx: 0,25 vs. 0,28), to i tak sedan serii 3 ma niższy współczynnik oporu powietrza (zaledwie 0,23). Różnicy nie ma za to w kokpitach. W obu BMW są one prawie identyczne.
Nowa „czwórka” ma aż o 2,1 cm niżej położony środek ciężkości, a tylne koła rozstawiono o 2,3 cm szerzej niż w sedanie serii 3. Najnowsze BMW serii 4 Coupe będzie początkowo dostępne w sześciu wersjach silnikowych. Wszystkie diesle i najmocniejsza konstrukcja benzynowa (374 KM; 0-100 km/h: 4,5 s) mają sojusznika w postaci jednostki elektrycznej, tworząc razem układ tzw. łagodnej hybrydy (mild hybrid). System nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale na krótko dostarcza nadprogramowe 11 KM (tzw. overboost).
Czy grille BMW będą coraz większe? Wydaje się, że trend osiągnął już apogeum i za kilka lat sytuacja się zmieni. Podobnie było sześć dekad temu z amerykańskimi limuzynami, których nadwozia kończyły się elementami przypominającymi skrzydła. „Skrzydła” miały rekordowe rozmiary w roku modelowym 1959 po czym zaczęły gwałtownie maleć. Już w roku modelowym 1961 zniknęły z Buicków i Oldsmobili, a w Pontiakach je zminimalizowano (dwa lata później spotkało to „skrzydła” Cadillaków; Buick, Cadillac, Oldsmobile i Pontiac to marki General Motors).
Na razie proces powiększania grilli trwa w najlepsze. BMW przedstawiło właśnie zmodernizowane modele serii 5 i 6 Gran Turismo. Ich atrapy chłodnicy są już większe.
BMW serii 4 Coupe
Druga generacja serii 4 będzie dostępna z laserowymi reflektorami (opcja), których zasięg może sięgnąć 550 m (przy prędkości ponad 60 km/h i światłach drogowych). W porównaniu z poprzednikiem nowość jest aż o niemal 13 cm dłuższa (ma 477 cm), o prawie 3 cm szersza (185 cm) i o 0,6 cm wyższa (138 cm). Przednie koła rozstawiono szerzej o 2,8 cm, tylne o 1,8 cm. Tylna część jest nieco wydłużona jak w większym BMW serii 8. Nowa „czwórka” Coupe nosi kod fabryczny G22 (seria 3 Limuzyna: G20; seria 3 Touring: G21). W celu zmniejszenia masy własnej drzwi i maska samochodu są z aluminium.
Wersje silnikowe*
Benzynowe
420i: 2.0 R4 (184 KM)
430i: 2.0 R4 (258 KM)
M440i: 3.0 R6 (374 KM)
Wysokoprężne
420d: 2.0 R4 (190 KM)
430d: 3.0 R6 (286 KM)**
M440d: 3.0 R6 (340 KM)**
*wszystkie silniki z turbodoładowaniem; **dostępne od marca 2021 r.