Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW serii 5 E28 - przód

BMW serii 5 E28 ma już 40 lat

40 lat temu debiutowało pierwsze BMW serii 5 dostępne z ABS-em i komputerem pokładowym oraz, co najważniejsze, w wersji M5.

  • Druga generacja serii 5
  • Wersja M5 miała silnik z superauta
  • Ogromny sukces rynkowy

W 1972 r. doszło do przełomu w nazewnictwie BMW. Firma wprowadziła podział na serie. Autem, od którego wszystko się zaczęło, była seria 5. Pierwszej generacji, oczywiście.

Noszący oznaczenie fabryczne E12 samochód został hitem. Przez dziewięć lat powstało aż 697 400 sztuk. Być może dlatego przedstawiony w 1981 r. następca tak mało się różnił zewnętrznie od poprzednika.

BMW serii 5 E28

Druga generacja serii 5 otrzymała kod E28. Mimo zewnętrznego podobieństwa jedynym panelem nadwozia, jaki przejęła z E12, był dach. E28 to też rzadki przykład samochodu, którego wymiary z generacji na generację zmieniły się w tak niewielkim stopniu. Drugie wcielenie serii 5 mierzyło 462 cm długości, 170 cm szerokości i 142 cm wysokości. Było więc tylko o centymetr szersze i o centymetr niższe od E12. Oba modele miały identyczną długość.

E28 to pierwsza seria 5 ze środkową konsolą nachyloną w stronę kierowcy oraz dostępna z systemem ABS i komputerem pokładowym.

Ogółem do gamy E28 trafiły silniki o mocy od 86 do 286 KM. Tylko dwie z jedenastu jednostek miały po cztery cylindry, reszta była sześciocylindrowa.

Jedną z najciekawszych odmian zostało 525e. Jego sześciocylindrowy silnik o pojemności 2693 cm3 skonstruowano tak, aby miał możliwie najwyższą wydajność. Jak na owe czasy jednostka była mocno skomputeryzowana. Silnik oferowano w trzech wersjach mocy: 122, 125 i 129 KM.

BMW M5

E28 zasłynęło także jako pierwsza seria 5 dostępna w wersji M5. Wprawdzie już do gamy pierwszej generacji „piątki” trafiła 218-konna odmiana M535i, ale nazwa M5 debiutowała właśnie w ofercie drugiego wcielenia serii 5. 

Silnik pierwszego M5 wywodził się z BMW M1, jedynego na razie seryjnego superauta w historii tej firmy. Jednostka M5 miała 3453 cm3, po cztery zawory na każdy z sześciu cylindrów i 286 KM. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,0 s. W latach 1984-1987 powstało zaledwie 2145 sztuk tej wersji.

To odrobina w porównaniu z ogólną liczbą wszystkich wyprodukowanych aut z serii E28. Sięgnęła on aż 722 tys.! Produkcja E28 zakończyła się w 1988 r. To była ostatnia w historii seria 5 niedostępna w wersji kombi.

BMW serii 5 E28 - przód
Druga generacja serii 5...
BMW
BMW serii 5 E12 - przód
...była z zewnątrz bardzo podobna do pierwszego wcielenia BMW serii 5. Oba auta miały po 462 cm długości.
BMW
BMW serii 5 E28 - bok, profil
Drugą generację serii 5 oferowano wyłącznie w wersji sedan.
BMW
BMW serii 5 E28 - tył, 525e
Odmiana 525e miała mocno skomputeryzowany silnik.
BMW
BMW serii 5 E28 - bok, profil 528i
Odmianę 528i wyposażono w 184-konny silnik 2.8 R6.
BMW
BMW M5 E28 - przód
Pierwszy raz gamę serii 5 zwieńczyła odmiana M5. Samochód rozwijał 286 KM.
BMW

Czytaj także