Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID.5, Volkswagen ID.5 GTX

Elektryczny SUV w stylu coupe – Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX

Elektryczny SUV w stylu coupe – Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX

Drugi elektryczny SUV w gamie Volkswagena – ID.5 – jest odmianą w stylu coupe modelu ID.4. Do sprzedaży trafi w przyszłym roku.

Gama elektrycznych modeli Volkswagena z serii ID szybko się rozrasta. Najpierw pokazano kompaktowy model ID.3, który zastąpił e-Golfa, a następnie opartego na tych samych podzespołach (najważniejszym z nich jest modularna platforma MEB skonstruowana tylko dla „elektryków”) kompaktowego SUV-a ID.4. Na jesiennym salonie IAA w Monachium premierę miał model ID.5, ale jeszcze w formie lekko zakamuflowanego prototypu. Teraz pokazano już jego wersję seryjną.

ID.5 jest sporym, ale nadal kompaktowym SUV-em, z karoserią w modnym stylu coupe – z opadającą linią dachu. ID.5 ma długość 459,9 cm (ID.5 GTX: 458,2 cm), jest zatem o 1,5 cm dłuższy od ID.4. Volkswagen jest ostatnio bardzo oszczędny w podawaniu szczegółów technicznych nowych modeli, nie wiadomo zatem np. o ile ID.5 jest niższe od ID.4. Podano jedynie, że miejsce na głowy pasażerów jadących z tyłu zmniejszyło się o 1,2 cm. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów (o 6 l więcej niż w ID.4).

Równie mało konkretów przekazano odnośnie zespołów napędowych. Podano jedynie, że mają być oferowane trzy wersje – dwie z jednym silnikiem i napędem tylnym oraz z dwiema jednostkami i napędem 4x4 (usportowiona wersja ID.5 GTX). Wiadomo też, że ID.5 będzie miał baterię o jednej pojemności – 77 kWh. Ponieważ jednak w sprzedaży znajduje się już VW ID.4 można zakładać, że gama ID.5 będzie bardzo podobna. Oznacza to m.in. warianty z silnikiem o mocy 204 KM (ID.4: 0-100 km/h 8,5 s, prędkość maksymalna 160 km/h, zasięg 518 km) oraz GTX 4x4 z dwoma silnikami rozwijającymi łącznie 299 KM (ID.4: 0-100 km/h 6,2 s, prędkość maksymalna 180 km/h, zasięg 482 km).

W ID.5 zastosowano nową generację oprogramowania ID.Software 3.0. Umożliwia on m.in. zdalną aktualizację i pobieranie nowych funkcji. System multimedialny umożliwia dostęp online do informacji zgromadzonych w chmurze oraz ma poprawione działanie sterowania głosowego.

ID.5 korzysta z komunikacji Car2X. Po odebraniu danych przekazywanych przez inne samochody Volkswagena oraz sygnałów z urządzeń infrastruktury drogowej w obszarze do 800 m ID.5 ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie, wypadkach czy korkach. Nowością jest także opcjonalny układ samoczynnego parkowania Park Assist Plus z funkcją pamięci (może realizować zapamiętane manewry).

Volkswagen zapowiada bardzo szeroko zakrojoną ofensywę modeli elektrycznych – do 2030 r. co roku do gamy dołączy przynajmniej jedno auto z tego rodzaju napędem. Według planów w tym właśnie roku 70% Volkswagenów sprzedawanych na Starym Kontynencie ma być „elektrykami” (ponad milion sztuk). W USA i Chinach ten odsetek ma wynosić 50 procent.

Volkswagen ID.5 GTX przód
ID.5 GTX ma dwa silniki i napęd 4x4. Za dopłatą będzie oferowane adaptacyjne zawieszenie DCC.
Volkswagen
Volkswagen ID.5 GTX tył
Tylną klapę wyposażono w zintegrowany spojler. Bliźniacze technicznie z ID.5 są VW ID.4 oraz Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron.
Volkswagen
Volkswagen ID.5 przód
Standardowe ID.5 różni się od GTX-a stylizacją przodu nadwozia. 
Volkswagen
Volkswagen ID.5 bok
Opadająca linia dachu nieco zmniejszyła miejsce na głowy jadących z tyłu.
Volkswagen
Volkswagen ID.5 GTX deska rozdzielcza
ID.5 ma minimalną liczbę fizycznych przycisków – większością funkcji steruje się poprzez ekran. Można wybrać jeden z 30 kolorów oświetlenia nastrojowego. 
Volkswagen
Volkswagen ID.5 GTX fotele
GTX ma zintegrowane zagłówki siedzeń, a pozostałe wersje – regulowane.
Volkswagen
Volkswagen ID.5 GTX bagażnik
Jak na kompaktowego SUV-a pojemność bagażnika wynosząca 549 l to dobry wynik.
Volkswagen

Czytaj także